Franšíza něco stojí
První krok, volbu franšízového konceptu, do nějž byste se rádi zapojili, již máte za sebou. Nyní je tak na řadě udělat krok druhý, a to spočítat si, kolik vás to bude reálně stát. Franšíza to totiž není jen vstupní poplatek, který značce zaplatíte za licenci.
Mimo to vás totiž čekají počáteční investice do úprav prostor, základního vybavení nebo produktů. Počítat však musíte i s provozními výdaji, které budou taktéž zatěžovat váš rozpočet bez ohledu na to, zda budete ve svém podnikání úspěšní či nikoli.
Spoléhejte na sebe
Při sestavování vlastního rozpočtu nespoléhejte jen na informace, které vám předloží poskytovatel franšízové licence. Franšízoři totiž franšízantům nepředkládají přesné výpočty toho, jak jim bude dané konkrétní pobočka fungovat. Jejich údaje se odrážejí ve většině případů od dat fungování jejich pobočky, ve které mohou být proměnné ukazatele na straně provozních výdajů.
Tyto propočty tak považujte za cenné informace, ale zcela na ně nesázejte. Mějte vždy na paměti, že náklady na „franšízový balíček“ představují jen prvotní investici, která pokrývá většinou jen základní potřeby pro zahájení provozu a spolupráce s franšízorem.
Vždy se tak více než vyplatí žádat po franšízorovi co největší podrobnosti o tom, co ona investice do franšízového balíčku zahrnuje. Měl by vám tak sdělit, jako jsou náklady na samotnou licenci, kolik stojí prvotní zaškolení, které je nutné absolvovat, abyste se mohli stát franšízanty dané sítě, a následně také další školení, která vás budou čekat v průběhu spolupráce. Dozvědět byste se měli i informace o tom, jak velká investice na vás čeká v souvislosti s vybavováním prodejny a zda je zahrnuta v uváděné počáteční investici, či bude tvořit nákladovou položku „navíc“.
Stává se, že franšízanti při výpočtu celkové částky investice postupují neobratně. K ceně licence nepřičítají částky spojené s běžným provozem, což je později nutí sahat do rezervních fondů. Počítat musíte i s provozními výdaji, které budou zatěžovat váš rozpočet bez ohledu na to, zda budete ve svém podnikání úspěšní či nikoli.
Na první pohled neviditelné
Při kalkulaci celé částky, kterou se chystáte do franšízového podnikání investovat, pamatujte na mnohdy skryté náklady, mezi něž může patřit například částka za pojištění, náklady na služební cesty. K tomu je třeba připočítat například investice spojené s prvotním závozem zboží, které se chystáte pod hlavičkou zavedené značky prodávat. Zjistěte si samozřejmě také, zda franšízor požaduje nějaké minimální odběry, což je mnohdy zavedenou praxí. Pro všechny případy se pak informujte, jaká je cena dodání v případě, že velikost objednávky nedodržíte. To vše pak musíte do vámi sestavovaného rozpočtu zahrnout.
Další položkou na straně nákladů, se kterou je potřeba počítat, jsou ty určené na pronájem prostor pro provozovnu. Je také možné, že nová firma bude potřebovat automobil, s největší pravděpodobností na vás budou čekat náklady spojené s provozem jako telefon, internet, software, apod. To všechno jsou položky, se kterými je nutné po zahájení podnikání v síti počítat. A je proto vhodné do výpočtů celkové investice zahrnout všechny provozní výdaje pro první měsíce provozu.
Úvěr ano či ne?
Poté, co si dáte dohromady veškeré počáteční náklady a přičtete k nim rezervu, kterou byste měli mít k dispozici, může se stát, že přijdete na to, že vám na rozjezd úspory nestačí. Dopředu si tak zjistěte, zda poskytovatel licence souhlasí s tím, že bude investice nebo její část hrazena s pomocí bankovní půjčky. Někteří franšízoři však s touto možností nesouhlasí, a to zejména proto, že vnímají úvěr jako příliš velké zatížení pro chod franšízové provozovny.
Jsou však samozřejmě také koncepty, kde takový způsob financování investice je možný. Nicméně řada z nich připouští úvěrování pouze do určité výše investice. Důležité pro ně je, aby do podnikání franšízant vložil alespoň z části svůj vlastní kapitál. Vzhledem ne k příliš vstřícnému postoji bank někteří franšízoři sami volí možnost spolufinancování výše investice franšízanta ve formě půjčky.
V současné době je situace na českém trhu taková, že banky posuzují žadatele o úvěr na franšízové podnikání stejně, jako každou jinou firmu. Hledejte tak jednoduše ten úvěr s nejlepšími podmínkami. Nebojte se s bankou vyjednávat. Od věci není ani zahájit jednání s bankou, u které má své aktivity i poskytovatel licence. Je zde totiž velká pravděpodobnost, že budou jeho byznys znát a díky tomu uvidí poskytnutí úvěru na zřízení další pobočky jako méně rizikové.
Při sestavování rozpočtu a kalkulaci celkových počátečních investic není, stejně jako v případě výběru franšízového konceptu, čas na dívání se na svět růžovými brýlemi. Zde musí být v pohotovosti hlavně mozek a kalkulačka v hlavě. Konečně, jde o podnikání, v němž se hraje o vaše peníze, živobytí a v neposlední řadě i pověst.
PŘEČTI ČLÁNKY
Je pro vás dětské oblečení téma, kterému se dovedete věnovat s nadšením? Právě takoví jsou franšízanti značky, která si na prodejnách umí vybudovat stálou klientelu.
Výrobce oken VPO Protivanov nabízí svým partnerům zásadní konkurenční výhodu. 30 let na trhu se zapsalo do povědomí zákazníků.
Franšízová síť Banh-mi-ba ve stylu fast casual sází na oblibu vietnamských baget. Kde má tento byznys další potenciál?
Vašek Hájek za tři roky, do kterých spadala éra covidu, stihl otevřít tři úspěšné franšízy Vosíme.cz. Proč uvěřil právě této pizze?
Dva kamarádi Honza a Matěj postavili svůj koncept bistra na čerstvých těstovinách, které dovedou mimořádně rychle servírovat zákazníkovi. Nyní svůj nápad nabízí jako franšízu.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Konopné potraviny, nápoje, CBD kapsle a kosmetika jsou stále žádanější. Za značku Cbweed nám příležitosti pro nové podnikatele přiblížil její franšízor Riccardo Ghibellini.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Nejsilnější značky v oblasti franšízingu pro rok 2017 jsou KFC, Dunkin’ Donuts a McDonald’s.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI