Prosadit se v řetězcích je umění
Stali jste se vítězem 19. ročníku Exportní ceny DHL UniCredit. Čekali jste to? Jaké z toho máte pocity?
Abych řekl pravdu, my se málokdy účastníme nějaké soutěže. Výzvy k účasti v Exportní ceně DHL UniCredit jsme dostávali i dříve, ale o získání ceny jsme se nepokoušeli. Důvodem byl nedostatek času, a po pravdě jsme ani příliš nevěřili v nějaký úspěch. Letos jsme to zkusili spíše ze zvědavosti a jsme překvapeni, že jsme skutečně uspěli – máme z toho opravdu velkou radost.
Jaké jsou vaše typické produkty?
Naše firma vyrábí především bílé čerstvé sýry ve slaném nálevu, máslo pak vyrábíme z přebytku smetany jako vedlejší produkt.
Jaká část vaší produkce směřuje na export?
Jelikož v Česku je umění se dostat jako česká firma do sítí zahraničních obchodních řetězců, tak v principu jde okolo 98 % naší produkce na export
Které jsou vaše nejdůležitější exportní destinace?
Hlavní oblast vývozu je blízký východ, především pak Saudská Arábie, UAE, Kuvajt, Katar a Libanon, občas exportujeme i do Afriky, do Pobřeží slonoviny a v menší míře pak po Evropě, do Německa, Švédska, Dánska i Velké Británie.
Jakou pověst mají české mléčné výrobky v zahraničí?
České mléčné výrobky mají v zahraničí celkem slušné jméno, hlavně na blízkém východě, je nutno poznamenat, že export českých mléčných výrobků má dlouhodobou tradici starou více než 60 let, za celou tu dobu tyto výrobky dokázali uspokojit tamní klientelu a stále jsou velice oblíbené.
Máte v exportních destinacích vlastní zástupce?
Zástupce v zahraničí nemáme, ale máme v každé destinaci stálé klienty, se kterými máme úspěšnou dlouhodobou spolupráci.
Chtěli byste do budoucna zkusit objevit nová exportní teritoria?
Je to náš hlavní cíl, hlavně na evropském trhu, kde stále roste obliba čerstvých bílých sýrů. Snažíme se hlavně propagovat tyto výrobky jako zdravé přírodní sýry bez konzervantů a náhražek, což působí příznivě na evropského konzumenta.
Jaký je z vašeho pohledu letošní rok, který již soutěž neovlivnil? Rostli jste?
V první polovině tohoto roku šly exporty velice dobře, hlavně vlivem nižších cen mléka, ale od srpna letošního roku, cena surového mléka rapidně stoupá, což sníží naší konkurenční schopnost na blízkovýchodních trzích. Doufáme, že budeme alespoň letos na stejné úrovni jako v minulém roce.
Setkáváte se v cílových destinacích s kulturními rozdíly, které by vám způsobovaly komplikace?
Kulturní rozdíly na blízkém východě panují, ale na překážku nejsou. Naopak, pokud exportér dokáže tyto rozdíly pochopit, pomůže mu to lépe a na dlouho udržet dobrého zákazníka.
Ovlivňuje vaše exportní působení i geopolitická situace? Donutila vás už někdy hledat náhradní trh?
Samozřejmě, i nás politická situace ovlivňuje, a to hlavně v oblasti blízkého východu. Dříve byl třeba pro nás největším trhem Kuvajt, ale po vypuknutí války s Irákem jsme tento trh ztratili, a proto se dnes snažíme získat větší podíl na stabilním evropském trhu.
Která země pro vás zatím byla z exportního hlediska „nejtěžší“?
Prozatím se dá říct, že nejtěžším trhem byl a stále je Libanon. Pro nás je malý Libanon velký trh, ale kvůli složitým celním bariérám a kvůli velké obchodní zdatnosti, můžeme říct až mazanosti libanonských importérů, je velmi obtížné do Libanonu sýry prodat.
PŘEČTI ČLÁNKY
Prodejna novin a tabáku Relay je možností, jak podnikat pod známou značkou s minimálními nároky na počáteční investice. Jak se jim u nás daří a čím mohou oslovit zájemce?
Franšízový prodejce sypaného čaje a výběrové kávy letos získal podíl na čajové továrně přímo v Indii. Nové obchodní cíle nyní zaměřují především na zahraničí
„Celý náš byznys je postavený na lidech, jsou to nejcennější, co máme," říká Petr Adámek, franšízový specialista značky Náš chléb Vaše pekárna.
„Naším strategickým cílem je udržet trend v expanzi nových prodejen a zajistit rozvoj náš i obchodních partnerů," říká Jaroslav Smrčka, manažer sítě Traficon.
Poslední dva roky nebyly pro franšízu PONT to go procházkou růžovým sadem. Na co se aktuálně soustředí a jaké jsou plány do roku 2023?
Nejčtenější
Výživové poradenství franšízy Nutriadapt dává prostor a příležitost i začínajícím podnikatelům. Jak se dá naskočit mezi nejlepší ve svém byznysu už v poměrně mladém věku?
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Jak se daří pobočkám nově otevřené Partners Banky a kde je šance pro nové franšízanty? Odpovídá Jan Brejl, obchodní ředitel finanční skupiny Partners.
TAB Board propojuje majitele a manažery lokálních firem, kteří mezi sebou sdílí zkušenosti. Franšízant Tomáš Petrů pro setkání využívá i netradiční prostředí.
Populární na fóru
Fornetti se mění v Minit
Zdravím,no někde je asi problém.Co myslíte?Petr
Pont zamířil na Florenc
0:38, pondělí, obchod PONT na Florenci: Přijel jsem z cesty, mám chuť na jedno plzeňské pivo. Pivo se zde prodává pouze po čtyřech půllitrech. První kopanec....
Fornetti se mění v Minit
Dokud se nezmění i ceny tak se nic moc neděje. Fornetti obchod jsem otevřel v Ostravě a držel jsem bez to bez zisku 3 měsíce. Krásně jsem jim naletěl na jejich...
Fornetti se mění v Minit
Zajímavé, docela ráda bych se dověděla více. Bude nějaký rozhovor?
Tesco na odchodu?
Co myslíte, je odchod Tesca z ČR reálný?
Má šanci na úspěch?
Do České republiky míří rakouský koncept Tiroler provozující obchůdky s alpskými delikatesami. Jeho zakladatel Wolfgang Obermüller prozradil jeho plány. Co...
Výhodou je důraz na kvalitu
Ani bych nečekal, že české čaje takto uspějí ve světě. Výborně!
Konkurenční boj začíná
Já bych je hnal, dyť jim to ukradli!