23.01.2017

Volíme franšízy, jsou efektivní

McDonald’s slaví 25 let na českém trhu. Restaurací bude i letos přibývat, byť požadavky na franšízanty jsou velmi náročné, říká Radim Foltýn, manažer franšízové sítě pro ČR a SR.

McDonald’s prochází inovací, a to včetně konceptu. Jak pocítí změny zákazníci?
Jídlo se bude nově připravovat přímo pro každého zákazníka. Už se nebude moci stát, že třeba cheesburger bude ležet v nahřívací skříni, než ho dostane zákazník do ruky. V minulosti se to dělalo tak, že se některé produkty připravovaly do zásoby a mohly v nahřívací skříni strávit maximálně 10 minut, pak byly likvidovány. V novém konceptu se převážná většina našich produktů připravuje až na základě objednávky zákazníka, kdy jsme si jisti, že si je zákazník odebere. Hranolky i nadále smažíme předem do zásoby, tam převážně z časových důvodů nebylo možné postup přípravy změnit, nicméně i tady je zajištěn maximální důraz na jejich kvalitu a čerstvost. Hranolky mohou v nahřívací vaně strávit maximálně 7 minut.

Letos bude McDonald’s slavit 25 let na českém trhu, chystáte nějaké speciální akce?
Chceme ocenit zákazníky i zaměstnance za věrnost, víc vám teď ale neřeknu. Bude to překvapení. Firma jako taková chce i nadále pokračovat v rozvoji svého franšízového systému. Není žádné tajemství, že McDonald’s dává přednost spolupráci s externími partnery, franšíz by i letos mělo přibývat. Máme zkušenost, že franšízanti jsou v provozu restaurace efektivnější, protože provozují svůj vlastní byznys. Pro každého z nich je provozování restaurace velkou motivací, protože mají zájem o zhodnocení prostředků, které do podnikání vložili. V tuto chvíli je více než 80 % poboček v rukách franšízantů, zbytek provozuje přímo společnost McDonald´s. Tento poměr by se měl letos ještě upravit více ve prospěch franšíz.

Budete letos otevírat nové pobočky?
Určitě plánujeme otevírat nové restaurace. Pracujeme na výběru lokalit vhodných pro umístění našich restaurací. Při umístění nové restaurace musíme vždy pečlivě zvažovat její ekonomický smysl jak pro nás tak pro franšízanty. Navíc musí místo zapadat i do naší celkové strategie rozvoje trhu. Máme vytipované oblasti, kde chceme expandovat a otevírat nové restaurace. Určitě neodsouhlasíme novou pobočku v místě, kde si myslíme, že by neprosperovala. Tím chráníme i naše franšízanty a jejich investované prostředky.

McDonald's Foltyn clanek

Snažíme se poskytovat služby nejen jako fastfood, ale i klasická restaurace. Nejde již pouze o to, rychle se najíst, ale najíst se skvěle. Snažíme se vylepšovat proto jak kvalitu produktů, tak i služeb. Celosvětově se McDonald’s ubírá tímto směrem a i do Česka tyto trendy dorazí.

Jsou podmínky pro nové franšízanty stále tak přísné?
Ano, to se nemění. V porovnání s jinými franšízovými koncepty je u nás nutná poměrně velká vstupní investice, to nelze obejít. Myslím si ale, že máme franšízantům na oplátku co nabídnout, ať už se jedná o rozsah služeb, které jim v rámci franšízy poskytujeme, tak zajímavou návratnost jejich investice.

Stává se naopak, že třeba franšízantovi restauraci z nějaké důvodu seberete?
Může se stát, že se rozejdeme kvůli rozdílným názorům. My samozřejmě vyžadujeme dodržování pevně stanovených McDonald´s standardů. Na druhou stranu se snažíme franšízanty zapojovat do téměř veškerého dění v rámci naší společnosti. Ve finále jsou to právě oni, kdo se výrazně podílí na tom, kudy a kam se bude celá firma ubírat. Každý franšízant má například právo vyjadřovat se a hlasovat o národním marketingu.

Když si odmyslíme peníze, jaké podmínky musí váš nový franšízant splňovat?
Vyžadujeme v první řadě, aby absolvoval řádné proškolení, které může trvat až rok. Každý franšízant musí projít během 9 - 14 měsíců celým provozem, počínaje úklidem lobby, až po vedení celé restaurace. Důvodem je, aby každý kandidát na franšízanta získal vlastní provozní zkušenost a aby našemu byznysu pořádně rozuměl. My jednoduše řečeno nehledáme pouze investory, nechceme, aby si někdo pořizoval naši restauraci jako zhodnocení svých úspor. Další z podmínek je požadavek, aby franšízant nevlastnil jiný podnik, ani nepodnikal v dalším oboru. Chceme, aby se naplno věnoval provozu restaurací McDonald´s.

Jak franšízanty kontrolujete?
Kontrolujeme dodržování McDonald´s standardů. Na to máme tým zaměstnanců, který objíždí jednotlivé restaurace a dohlíží na to, zda v restauracích funguje vše tak, jak má. Dále ke kontrole využíváme i externí spolupracovníky, kteří se podílejí na kontrole provozních standardů jako skrytí zákazníci. Ti nám poskytují nezávislou zpětnou vazbu především ohledně kvality, čistoty a chování obsluhy k zákazníkovi.

V Americe bude McDonald’s zavádět obsluhu u stolů. Přijde tento trend i do České republiky?Pravděpodobně ano. V Evropě je rovněž několik zemí, které přicházejí s tímto konceptem. Ve světě se plánují i další věci, jako je donáška jídla domů, objednávky přes telefon, a podobně. Snahou je postupně zákazníkovi vytvořit co možná nejjednodušší způsob objednávky. Pokud se pro nějakou aktivitu ze světa rozhodneme, vždy ji napřed testujeme na omezeném počtu lokálních restaurací, abychom si byli jisti, že daný záměr vyhovuje českým zákazníkům. A teprve pokud se nám ukáže, že ano, rozšíříme ji na celý trh.

Snažíte se podporovat místní podnikatele, budete v budoucnu používat při výrobě jídel české suroviny?
Co se týká prémiových produktů, tak při jejich výrobě již používáme maso českého původu. Jinak v Česku neexistuje firma, která by dokázala pokrýt naši poptávku. Využíváme proto synergie v rámci Evropy. Je poměrně velmi náročné, aby se výrobce surovin vůbec certifikoval do dodavatelské sítě McDonald’s. Jeden dodavatel pak může zásobovat pobočky nejen v Česku, ale třeba v Rakousku, Polsku, Německu, a dalších sousedních zemích. Saláty třeba odebíráme z Polska. V tuto chvíli v Česku není jediný certifikovaný dodavatel.

Před nedávnem se McDonald’s potýkal s problémy, které loni podle všeho překonal, a tržby opět rostly. Víte, čím byl způsobený pokles zájmu o vaše služby?
Určitě souvisel s ekonomickou situací. Dnes vidíme, že když lidé mají peníze, jsou ochotní je u nás utratit. Naše produkty jsou stále populárnější i v Česku. Když se projdete po Praze, spousta restaurací dnes místo knedlíků s vepřovým nabízí svým zákazníkům hovězí burgery. Všude po Evropě se burgery považují za právoplatné jídlo. I konzervativní Češi, zvyklí na polévky a hlavní jídla, začínají měnit své zvyky.

My před svými zákazníky nechceme nic tajit, proto jsme na podzim loňského roku spustili stránku mcdonalds360.cz, kde zákazníkům umožňujeme nahlédnout do naší kuchyně, k dodavatelům a zeptat se na vše, co je může ohledně našich produktů nebo procesů zajímat. Mezi lidmi totiž stále částečně přetrvává přesvědčení, že McDonald’s vaří všechno z prášku, což není pravda. Snažíme se lidem ukázat, že vajíčka v našich snídaních jsou skutečně čerstvá vejce, hranolky opravdu z brambor a podobně. Každý náš zákazník má možnost do podrobností vědět, jak se jídlo připravuje, a z čeho se skládá. Naše služby budou stále transparentnější.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank