24.01.2017

Rozkvetlý obchod

Květiny jsou jedním z nejoblíbenějších dárků nejbližším. Svátky, narozeniny, výročí, to vše jsou dny, které květinářstvím přinášejí zajímavý výdělek.

Za tím, co může vypadat jako snadný a výnosný byznys, stojí velká spousta práce. Jste-li však odhodlaní investovat své finance, čas a sílu a přesvědčeni o tom, že květiny jsou naše vášeň a budoucnost, můžete se s velkou pravděpodobností dočkat toho, že vám pod rukama rozkvete zajímavý byznys. „Každé roční období má svoje trendy. V průběhu roku tak nejsou změny v poptávce, ale v poptávaných květinách, vazbách a podobně. Jiné jsou také možnosti, co se nabídky květin týká,“ říká Ondřej Spáčil, ředitel společnosti Royal Flowers.

květinářství clanek

Uvázat krásnou květinu často nestačí. Musíte ji umět prodat. Kromě empatie se cení při práci s květinami především kreativita.

Základem pro otevření úspěšného květinářství je najít správný prostor. Musí být zkolaudován jako obchod, ale zbytek závisí na vás jako majiteli. „Je potřeba si hned na začátku uvědomit, že provoz květinářství nelze kombinovat s dalšími provozy. Myšlenka květinářství s kavárnou je sice na první pohled zajímavá, nicméně stěží u nás najdete hygienika, který by tuto novinku na trhu povolil,“ vysvětluje Ondřej Spáčil. Je potřeba si dát pozor na uspořádání interiéru. Vše musí být vystaveno efektně i prakticky. Prostor by měl mít přívod vody, sociální zařízení pro personál a případně chladicí zařízení na květiny.

Dalším vybavením, do kterého bude třeba investovat, je pokladní systém. Výhodou je, pokud je napojen na skladové zásoby, což velmi usnadní kontrolu zaměstnanců a pomůže to i při vedení účetnictví. V tomto případě platí, že čím lepší, tím dražší. Nicméně investovat do kvalitního pokladního systému hned na samém začátku se vyplatí. Díky tomu nebude třeba v budoucnu, při přijetí další legislativy související například s povinnou elektronickou evidencí tržeb, investovat další horentní sumy do výměny či modernizaci pokladen.

Všechny kytky světa putují do Holandska

Neobejdete se také bez velkého pultu, jehož velikost by měla stačit na přípravu dvou kytic zároveň. „Pro vázání květin je důležitý prostor. Proto je ideální, když na prodejně máme jeden a v zázemí pak druhý prostor,“ radí Ondřej Spáčil s tím, že je dobré před klientem, který chce uvázat květinu na počkání, veškeré květy rozložit, ať může posoudit jejich kvalitu na vlastní oči.

Samostatnou kapitolou jsou pak květiny. Nákup květin ze zahraničí probíhá buď u velkoobchodníků, kteří je ve velkém pořizují na holandské květinové burze, nebo můžete využít služeb menších dovozců. Na květinové burze v Holandsku se sdružují nabídky květin z celého světa. V závislosti na velikosti našeho obchodu se můžete také nakontaktovat na burzu přímo, prostřednictvím makléře. „Jde o nejlevnější variantu, jak se dostat k čerstvým květinám ze zahraničí, ale je podmíněna minimálními odběry, které pro menší květinářství mohou být příliš vysoké,“ vysvětluje Ondřej Spáčil.

Další možností, jak se ke květinám dostat, je využívat nabídku lokálních květin. „Květiny od domácích pěstitelů nakupuji moc rád. Využívání sezónních květin je totiž přirozené a v poslední době i velice oblíbené. Navíc odpadávají náklady na logistiku i „trápení“ květin,“ doplňuje Spáčil.

Ondřej Spáčil květiny

"Nesmíme květinám způsobit teplotní šok. Pokud je teplo, budou květiny z chladicího boxu v rukách zákazníka rychleji vadnout. A to by pro nás nebyla dobrá vizitka," upozorňuje Ondřej Spáčil s tím, že je tak třeba přizpůsobovat teplotu v boxu venkovním podmínkám. Měla by být asi o 15 stupňů nižší.

„Majitel květinářství by měl být florista se smyslem pro byznys. Na první pohled zvláštní kombinace, ale dá se skloubit,“ říká Ondřej Spáčil. U zaměstnanců hledejte zejména zájem o obor. „Když někoho přijímáte, chtějte vidět reference, diplomy. Nechte si od uchazeče o práci uvázat květinu, ať zjistíte, jak je kreativní. Kreativita se u práce s květinami cení,“ doplňuje Ondřej Spáčil s tím, že není od věci navázat s nějakou školou kontakt a „vyzobávat“ si nadějné studenty na praxi.

Kreativita, pečlivost, obchodní talent

„V dnešní době jsou zákazníci sice orientování stále ještě na cenu, ale řada z nich již ví, co chtějí a umějí si o to říci. Stále je takových však menšina a proto si musíme umět poradit jinak,“ upozorňuje Spáčil. Je proto třeba zamyslet se nad portfoliem nabízených služeb. Základem je vazba kytic na počkání a prodej hrnkových květin včetně poradenství. Stále populárnější u zákazníků je rozvoz květin. Lze navázat spolupráci s firmami, které mohou potřebovat vaše služby. Může jít zejména o hotely nebo restaurace. Správným směrem vykročíte i v momentě, kdy navážete spolupráci s cateringovými firmami či svatebními salony.

Kreativita, pečlivost, obchodní talent a chuť se neustále vzdělávat a zdokonalovat. To jsou předpoklady, které by měl splňovat každý, kdo si chce otevřít obchod s květinami. Možnosti jeho směřování jsou široké. Stačí jen chtít rozjet úspěšný byznys, nezaleknout se práce a s prvním úspěchem neusnout na vavřínech. Mohlo by se stát, že vám byznys zvadne dříve než měsíc nezalévaná květina. Pokud jsme však na všechno výše uvedené připraveni, vzhůru do toho. Jen je třeba o náš byznys pečovat stejně jako o tu nejchoulostivější květinu.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank