K Helen Doron mě přivedly moje děti. Hledala jsem pro ně u nás v regionu výuku angličtiny, která by přesahovala pár zvládnutých podstatných jmen a slovíček vytržených z kontextu.
Neděle
01.01.2017
Studovala ekonomii, přivydělávala si výukou angličtiny. Dětem dala nakonec Martina Pohanková přednost před financemi, a začala podnikat s Helen Doron.
 

Na letním táboře s anglickou výukou potkala před lety Martina Pohanková pětiletou holčičku, která mluvila v celých anglických větách, rozuměla pokynům, a slovní zásobou předčila i mnohé školáky. "Když mě její maminka ujistila, že tatínek opravdu není rodilý mluvčí a Anička chodí jednou týdně do školy Helen Doron, zajásala jsem. Konečně jsem našla to, co hledám," říká dnes již zkušená dětská jazyková lektorka Martina Pohanková.

V okolí Náchoda tehdy žádná pobočka Helen Doron neexistovala, a vozit děti do 50 kilometrů vzdálené jazykové školy paní Pohanková nebyla ochotná. Situace se proto chopila jako vlastní příležitosti. Jako matka 3 dětí věděla, že nestojí o pevnou pracovní dobu, a že podnikání pro ni představuje způsob jak se realizovat a zároveň mít čas na rodinu. Po vysoké ekonomické škole proto absolvovala ještě pedagogickou, a stala se z ní učitelka angličtiny. Školu Helen Doron provozuje v tuto chvíli již 6. rokem. "Z toho jsem prvních pět let byla zároveň na mateřské dovolené. Nejtěžší pro mě byla příprava pomůcek po nocích," vysvětluje.

Na podnikání prý dnes Martina Poihanková oceňuje především svobodu ohledně vlastního plánování, volby spolupracovníků, množství práce. Na konceptu Helen Doron si cení především faktu, že děti vlastně nemají při výuce pocit, že se učí, ale že si hrají. "Vždy mě dojímá vidět 7-8leté děti, které ve svém věku umí lépe anglicky, nežli jsem uměla já na střední škole. Tyto děti mluví naprosto bezprostředně a plynně v celých větách. Snad právě proto jsou v ústní části zkoušek děti ze škol Helen Doron obvykle o 20% lepší nežli je celorepublikový průměr," chválí si Pohanková výukovou metodu.

S úsměvem a myšlenkou na pomoc dětem

Na otevření vlastní franšízy v Náchodě se připravovala celý rok, kdy působila jako nezávislý učitel. V průběhu výuky ji prý začalo oslovovat stále více rodičů, a proto se rozhodla zakoupit přímo licenci na výukové studio (určenou pro menší města). "Viděla jsem velkou poptávku a zároveň jsem nechtěla strávit každé odpoledne bez rodiny. Otevření výukového studia mi umožnilo přibrat lektorské posily," přibližuje první rok a úspěchy v podnikání. Firma jí podle jejích slov poskytla potřebná školení i konzultace, jak s otevřením školy začít. Nutné bylo zajistit vhodné prostory a najít stejně zapálené lektory.

Vstupní investice se Martině Pohankové vrátila během 2 let. "Nákup licence a materiálů pro výukové studio stál 90 000. Rekonstrukce prostor, ve kterých vyučujeme, byla zhruba 250 000. V tu dobu jsem byla již vyškolená lektorka, jinak bych musela přičíst cca 25 000 za intenzivní metodický kurz. Ne každý franšízant je však zároveň lektor, určitě to tak být nemusí, i když myslím, že je to výhodou," vypočítává pedagožka. Po 6 letech provozu má nyní na 200 stálých studentů, mnozí se na kurz hlásí opakovaně.

V čem vidí Martina Pohanková důvody svého úspěchu? "Myslím, že důležité je mít v tom celé své srdce, a nejlépe i srdce svého partnera," říká. Před šesti lety by prý sama nevěřila, že ze dvou malých skupinek dětí vyrostou brzy 3 pobočky (Náchod, Hronov, Nové Město nad Metují ), v nichž učí již osm lektorek. "V roce 2017, tak jako v těch předešlých, se chystám dělat svou práci, jak nejlépe umím, s úsměvem a s myšlenkou, že pomáhám dětem na Náchodsku umět anglicky," dodává Martina Pohanková.