Firma Stará jizba vyrábí nábytek klientům na míru tak, aby pasoval do bytu či domu.
Středa
01.02.2017
Češi si čím dál více potrpí na bytelný nábytek. Jejich kroky již nemíří pouze do obchodů se sériově vyráběným zbožím. Cestu si najdou i k firmám s originálním nábytkem.
 

Mít to správné místo, být nablízku zákazníkovi, lákat ho tím, že jste dobře vidět. Taková pravidla platí u většiny obchodů kromě těch s nábytkem. Cestu k nim si totiž Češi najdou pokaždé, když něco potřebují. A není to jen případ velkých prodejen řetězců typu IKEA, Asko nábytek nebo Kika, které zákazníkům nabízí sériově vyráběný nábytek. Čím dál tím častěji míří zákazníci i k malým českým prodejcům, kteří nabízí kvalitní a hlavně originální nábytek. Dalo by se tedy říci, že mít vlastní obchod s takovým sortimentem, je trefa do černého. Zvláště pak, dá-li se tušit, že oblíbenost takovýchto obchodů bude i v průběhu dalších let stoupat.

Založit a otevřít si takový obchod není v podstatě nic zase tak složitého. Nejen, že nepotřebujete vyběhávat žádná speciální povolení, ale jak již bylo výše řečeno, úspěch podnikatele v této oblasti není závislý na umístění prodejny. Stejně tak není určující ani její velikost. Úspěch zaručí především kvalita nabízeného zboží. Proto prostor obchodu nemusí být velký, jak to známe u již zmíněných velkých sítí.

„V případě, že disponujeme velice kvalitně zpracovanými propagačními materiály, a to včetně katalogů zboží, stačí, máte-li prostor pro vystavení pár kousků nábytku,“ prozrazuje Martin Malát, vedoucí výroby a prodeje firmy Stará jizba, kde je k dostání na míru vyrobený nábytek dle přání zákazníka. Díky ukázkám sortimentu si tak může zákazník jednoduše udělat obrázek o tom, co je v prodejně ihned k dostání. Za pomoci školeného personálu by pak neměl být problém, aby si zákazníci vybrali po čem touží.

Rada nad zlato

Dobře proškolený personál může byznysu pomoci nejen v získávání zákazníků, ale také v jejich udržení. Téměř každý se totiž rád vrací tam, kde mu pomohli, poradili a nakonec i splnili jeho přání. V případě, že je předmětem podnikání prodej nábytku, bylo by dobré, aby personál měl alespoň základní znalosti týkající se materiálů, ze kterých je nabízený nábytek zhotoven. Jen tak může zákazníkovi poradit, jak se o něj starat, jaká péče je pro něj ta nejvhodnější. Na škodu není ani, když mají zaměstnanci cit pro design. Mohou například mladému manželskému páru, který si přišel do obchodu pro nový jídelní stůl, předvést třeba příborník, který by se k němu perfektně hodil. Díky tomu může prodavač přímo ovlivnit tržby obchodu.

Tím zásadním faktorem, ovlivňujícím úspěch podnikání, je však samotný sortiment. Abychom mohli garantovat kvalitu, musíme vybírat z těch nejlepších dodavatelů. Vše však závisí na cenové hladině zboží, kterou zvolíme. Jak známo, za kvalitu se platí. Nicméně již jistě všichni víme, že ne vždy to nejdražší je zároveň i nejlepší. V případě nábytku je však pravdou, že čím kvalitnější materiál je na jeho výrobu použit, tím vyšší je jeho cena. Bohužel práce a materiál nejsou tím jediným, podle čeho se určuje výsledná cena. „Při cenotvorbě musíme zohlednit například zdražování okolních produktů, rostoucí ceny pohonných hmot a energií, či zvýšená sazba daně z přidané hodnoty,“ vypočítává Martin Malát.

„Šeptanda“ funguje

Ani to by vás však nemělo odradit od plánu zákazníkům nabízet co možná nejlepší zboží, a to třeba hned v několika cenových kategoriích. K tomu je dobré znát dobře své dodavatele. Při jejich výběru se řiďte tím nejzákladnějším, vlastním vkusem a instinktem. Odpovězte si na otázku: „Koupil bych si toto do svého bytu?“. Pokud bude odpověď kladná, a budete-li hodnotit primárně kvalitu materiálu a zhotovení, pak jde o správnou volbu. Je totiž potřeba, aby si prodávající za svým sortimentem stáli. Jen tak ho mohou bez jakýchkoli pochybností doporučit zákazníkům.

Čas, úsilí a v neposlední řadě i finanční prostředky je nutné vynaložit také na marketing. Jeho základem by měl být kvalitně zpracovaný a informacemi nabitý web. Na něm se v dnešní době nevyplatí šetřit. „Musíme vycházet z toho, že lidé dnes nábytek vyhledávají hlavně na internetu. Proto je hlavně nutné, aby byl náš web viditelný pro internetové vyhledávače. Jen tak můžeme docílit vysoké návštěvnosti,“ radí Martin Malát s tím, že čím je návštěvnost vyšší, tím lépe ho pak potenciální zákazníci v online prostoru najdou. Od věci není ani prezentace prostřednictvím sociálních sítí. I tam se totiž může skrývat dosud neobjevená skupina možných nakupujících.

Malí, ale flexibilní

„Web a internetová reklama jsou těmi nejefektivnějšími nástroji pro získávání zákazníků. Nicméně ruku v ruce s tím musí jít i kvalita našeho zboží a také dochvilnost. Jak jeho případného zhotovení na míru, tak i dodání,“ upozorňuje Martin Malát s tím, že právě kvalita a spolehlivost jsou jedněmi z konkurenčních výhod, které mají menší prodejci – mnohdy i výrobci v jednom, vůči velkým nábytkářským firmám a sítím prodejců nábytku. „Jediný způsob, jak se s jejich konkurencí vypořádat je ten, že budete schopni vyrobit na zakázku vše, případně, že to dokážete zajistit. Nevýhodou velkých sítí je totiž jejich sériovost. Nábytek vyrábí jen v určitých rozměrech, provedeních, odstínech a materiálech. Zákazník si tak nemůže vymýšlet,“ říká Martin Malát.

V momentě, kdy přemýšlíte o otevření vlastního obchodu s nábytkem, je dobré mít na paměti, že i tuto oblast podnikání ovlivňuje každá ekonomická krize, ve které se země ocitne. V ten moment totiž lidé začínají šetřit, nekupují nové domy ani byty a tudíž je nevybavují nábytkem. „Náš byznys stojí a padá se zákazníkem. Když nepřichází, znamená to problém. Obzvlášť tehdy, musíte-li pravidelně platit nájem či za své zaměstnance odvádět sociální a zdravotní,“ upozorňuje Martin Malát.

Zároveň je potřeba brát v potaz jistou sezónnost tohoto byznysu. „Momentálně se nacházíme v období, kdy je zakázek hodně. Ze zkušeností však víme, že během letních měsíců poptávka klesne,“ říká Martin Malát s tím, že naštěstí na podzim dojde opět k jejímu oživení. I to je důvod, proč se nenechat výše zmíněným od otevření prodejny s nábytkem odradit. Chce to jen přijít na to, jaký druh nábytku chcete prodávat, zjistit, zda o něj bude na trhu zájem, a v neposlední řadě sehnat ty správné dodavatele.