06.02.2017

Franšízanti se hlásí z celého světa

Síť restaurací The PUB otevírá v Praze první pobočku v nákupním centru. O důvodech tohoto rozhodnutí či EET hovořil jednatel franšízové sítě Martin Šampalík.

Nakolik vám jako síti restaurací zasáhlo nově do života EET?
Nijak dramaticky, všechny naše provozovny již měly registrační pokladny, ale bylo nutné aktualizovat software. Investičně to nebylo nijak zásadní. Čekáme, jak se trh bude chovat dál, zda dojde k nějakému pročištění trhu. Na jednu stranu samozřejmě vítáme snahu o narovnání podmínek, na druhou stranu ten zákon už má tolik výjimek, že myslím, že podnikatelské prostředí nenarovná. Když už to muselo být, tak bez výjimek. Výjimky jsou často nástroj, jak pravidla obejít. Dle mého názoru se efekt zavedení EET přeceňuje, nelze totiž o něm uvažovat izolovaně, ale je nutné započítat i další efekty, které vyvolá. To se ostatně potvrdilo i v zemích, kde EET byla zavedena dříve.

martin sampalik_Jaroslav Stuna_the pub

Podnikatelé Jaroslav Stuna a Martin Šampalík (vlevo) coby majitelé restaurací The PUB plánují expanzi mimo Evropskou unii.

Jak se dařilo restauracím The PUB v loňském roce? Byl pro vás úspěšný?
Myslím, že ano. Otevřeli jsme novou moderní restauraci v Praze v Nových Butovicích. Kromě toho se podařilo celý koncept jak bych tak řekl utáhnout a pokračovat ve sjednocování pravidel hry. Snažíme se klást důraz na jednotící prvky a hlavně na standardy kvality poskytovaných služeb. Přesto jsou samozřejmě naše restaurace navzájem stále něčím odlišné, což je dáno například lokalitou nebo jejich samotným prostorem. Naším cílem je, aby jádro našich služeb bylo všude na stejné úrovni.

Změnil se poslední dobou v něčem výrazně koncept vaší franšízové sítě?
Prochází neustále vývojem, ale například požadujeme pro otevření restaurace naší značky prostory o velikosti minimálně 300 čtverečních metrů. Dříve nám stačilo minimálně 200 metrů, to jsme ale upravili, protože postupem času rostou nároky na kvalitu gastronomických služeb, mění se i požadavky na samotné restaurace. Potřebujete vzdušnější prodejní plochu, větší kuchyň, sklady a tak dále. Dále je pro náš koncept určitě důležité, aby restaurace měla možnost nějakého venkovního posezení nebo rovnou zahrádku. Nejsou dobré čistě sklepní prostory, ale preferujeme provozovny na úrovni ulice. Část pak může být i v suterénu, ale pouze jako doplněk. Důležitý faktor hraje venkovní světlo. Dřív se lidi chodili k nám do hospod často schovat, a dneska je to naopak, všichni chtějí být vidět a vidět ven.

Je častější, že nový franšízant vaší sítě buduje restauraci od píky celou novou, nebo licenci kupují spíše již existující podniky?
Řekl bych, že je to skoro půl na půl. Nicméně možná poslední dobou převládá spíše trend stavět nové restaurace, což je i pro nás lepší. Dispozice a využití podlahové plochy je pak podle nás a našich potřeb, a nemusíme tak řešit předchozí dispozici. V současnosti budujeme novou pobočku, která bude ve své podstatě pro nás novátorská. V březnu bychom ji měli otevírat v centru Chodov, a půjde tak již o šestou restauraci v Praze. Poprvé budeme v nákupním centru, přestože náš koncept do obchodních center není úplně vhodný. V případě Chodova jsme udělali výjimku, protože tamní centrum prochází velkým rozšířením a část bude vyhrazena pro určitý druh gastronomie, který tady v Čechách asi zatím není. Developer centra to nazývá Dining Expericence, má to být pestrá a především kvalitní gastronomie, obohacená o další zážitky. Udělali jsme výjimku i proto, že nepůjde jen o nákupní centrum, ale i o centrum volného času včetně sportu a relaxace a k tomu už se naopak náš koncept hodí.

Zákazníci si u vás mohou u stolu načepovat pivo sami. Nabízíte i další výjimečné zážitky?
Přidali jsme takovou trochu edukativní část, kdy personál může hosty naučit různé styly čepování piva. V restauracích promítáme instruktážní videa, kde každý zákazník může vidět správný postup čepování piva. Na požádání pak nabízíme i školy čepování piva, což máme v plánu i v případě PUBu na Chodově. Navíc součástí této restaurace bude i z kuchyně předsunutý gril, na kterém budou probíhat takzvané gril show, při kterých bude příprava masa a kompletace jídel probíhat přímo před zraky našich hostů. Dění v kuchyni chceme maximálně přiblížit hostům tak, aby byli součástí celého procesu. V loňském roce jsme dokončili vývoj třetí generace dotykových displejů pro zákazníky, přes které mohou hosté elektronicky objednávat jídlo, pití, nebo třeba i hudbu. Poprvé byly nainstalovány v Butovicích a budou také na Chodově. Ve výstavbě máme také novou provozovnu v Košicích, kde budeme přímo v centru se silným partnerem. Osvědčila se nám opakovaně spolupráce s partnery, kteří jsou kapitálově dobře vybavení, berou spolupráci vážně a podnikání pro ně není krokem do neznáma. Myslím si, že naše značka už má určitou sílu a pomáhá tak franchisantům se odlišit od konkurence a to i díky ojedinělé technologii na které je koncept postavený.

Kolik by tedy nový franšízant sítě The PUB měl mít ideálně vlastních peněz?
Záleží na stavu a velikosti prostor, v nichž by chtěl restauraci otevřít, ale orientačně počáteční investice začíná někde okolo 200 tisíc euro. Horní hranice při velké a kompletně špičkově zařízené restauraci se může pohybovat až k 700 tisíc euro. Celou investici samozřejmě nemusí hradit z vlastních zdrojů. Částečně jsme schopni s financováním pomoci i díky našim partnerům. Na druhou stranu je vhodné, aby alespoň 30 procent té částky měl z vlastních zdrojů. My mu na oplátku můžeme nabídnout precizně vychytané provozní nástroje jako je online katalog jídel, kde si může hledat receptury a generovat jídelní lístky, může přes systém hlídat efektivitu provozu kuchyně, finanční náročnost jednotlivých jídel a podobně. Pro franžízanta je jednoduché sáhnout do databáze pro nové jídlo a okamžitě má k dispozici detailní informace včetně fotografie, kalkulace, norem a postupu přípravy. Nabízíme také IT podporu, školení pro personál i technika pro údržbu výčepního systému, na vybraných provozovnách provádíme pravidelné sanitace. Máme partnery konceptu, kteří nabízejí výrazné úspory například v oblasti firemního pojištění a tak podobně.

Využíváte ke kontrole poboček e-mailovou korespondenci se zákazníky, funguje to?
To je pravda, naši hosté mohou po uskutečněné online rezervaci vyplnit krátký dotazník spokojenosti, který jim zasíláme emailem. V něm zjišťujeme, jak byli se službami, kvalitou jídla a pití spokojení, nastavují nám tím zrcadlo. Franchisanti mají samozřejmě k těmto datům volný přístup a sami tak vidí reakce svých hostů a vědí, v jaké oblasti je třeba se zlepšit a kde jsou v provozu slabiny. Je to relativně jednoduchý nástroj, který funguje víceméně automaticky. Jsme rádi, když odezvy chodí.

Jak se vám daří rozvíjet koncept v zahraničí?
Neustále nás kontaktují zájemci o náš koncept z různých koutů světa, ale i z domova. Reálně bychom rádi přidali ještě nějakou provozovnu v Německu, jednáme se zájemci z Itálie i Belgie. Rádi bychom i mimo Evropskou unii, ale spíš nyní vyčkáváme, až se ozve někdo, s kým bude mít smysl navázat partnerství. Rádi bychom otevírali 3 až 4 pobočky ročně. Rozhodně neplánujeme otevírat stovky restaurací ročně. Snažíme se, aby spolupráce s partnery byla oboustranně výhodná a dlouhodobá.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank