Lesk a bída u McDonalda

Restaurace provozovaná Rayem Krocem byla až devátým podnikem McDonald’s v pořadí, až jeho zapojení do podnikání kalifornských bratří ale odstartovalo firemní vzestup a slávu.
Úterý
14.02.2017
Příběh tvůrce největší franšízy světa odhaluje nový americký film Zakladatel. Kariéra podnikatele s českými kořeny Raye Kroce vzbuzuje dodnes obdiv i nenávist.
 

Svět rychlého občerstvení změnil během několika let, podle mnohých ovšem jednoznačně k horšímu. Příběh muže, který svůj život věnoval nelítostnému boji o vlastnictví a prestiž slavného žlutého loga ve tvaru písmene M, oživil opětovně letitou debatu. Byl Ray Kroc zloděj a vyděrač, který zbohatl díky velkým podílům z prodeje (1,4 %) svých franšízantů, nebo mu náleží pocty coby skutečnému "americkému franšízovému otci", který soukromé podnikání povýšil na další úroveň?

Prvním bodem diskuze je již samotný název Zakladatel - Ray Kroc (hraje ho herec Michael Keaton) totiž skutečným zakladatelem společnosti McDonald’s nebyl. A nevymyslel dokonce ani samotnou základní myšlenku konceptu, ani recepty. Ústřední mottem filmového příběhu je přitom slogan: "Nic není na světě běžnější, než neúspěšní muži s talentem." Narážku lze chápat i jako kritiku bratrů McDonaldových, podle nichž slavná značka dostala jméno.

Ray Kroc se narodil českým emigrantům v Chicagu v roce 1902. Během 1. světové války se měl stát řidičem sanitky, ale nikdy se žádných bojů nezúčastnil. Poté vystřídal mnoho zaměstnání od prodavače papírových kelímků, přes pianistu, jazzového hudebníka po zaměstnance v chicagském rádiu. V roce 1954 tehdy 52letý Kroc navštívil při cestách Amerikou restauraci McDonaldových. Nabízel tehdy jako prodejce podnikům přístroj na výrobu mléčných koktejlů.

V kalifornském San Bernardinu poprvé ochutnal hamburger Dicka a Maca McDonaldových, a byl prý uchvácen. Dravec Kroc se okamžitě chytil příležitosti, a snažil se bratry přesvědčit, aby svůj podnik rozšířili. "Franšíza, franšíza, franšíza," odhaluje nadšeně ve filmu své plány. Nepříliš obchodně zdatní Dick a Mac ale spíše než na velikost firmy hleděli na kvalitu svých hamburgerů a hranolek, a tak Krocovi nakonec nezbylo než je z prosperujícího byznysu nenápadně vyšachovat. Vzdát se v jeho případě vůbec nepřicházelo v úvahu.

5 tisíc franšízových partnerů

Zářný příklad amerického snu, kdy chudý cesťák ke štěstí přišel, dostával postupem času své trhliny. Krocův představitel Keaton sám ostatně potvrdil, že ho výslovně odmítl oslavovat jako podnikatelský idol. Jistěže Ray Kroc byl z dnešního pohledu kapitalista, který by úspěchu obětoval cokoliv, který skrze cílenou reklamu na děti lákal do restaurací celé rodiny, aby jim servíroval levné sendviče a hranolky plné pesticidů a konzervačních látek. A který značně napomohl kromě jiného explozi obezity a cukrovky nejen ve Spojených státech.

Každá mince má ovšem dvě strany. I po více než půl století nakrmí síť restaurací McDonalds denně kolem 1 % celosvětové populace a zaměstnává globálně na půl milionu lidí. Více než 1,5 milionu z nich pak navíc pracuje pro kolem 5 tisíc franšízových partnerů McDonald’s. Přetrvávající úspěch značky, které Kroc přidal do vínku například přísné hygienické normy, ostatně dokládá i bohorovný klid, s nímž film přijalo současné vedení McDonald’s. Již předem oznámilo, že případné soudní spory proti filmařům nejsou v plánu.


Populární na fóru

Franšíza McDonald’s? Doživotí

Dobrý den, mohl bych vědět kolik je zhruba roční obrat?

1 komentář(e)
posledni 03.02.2018
Prodej podniku - nápadu

To s vámi soucítím. Také jsem měla jeden celkem úspěšný projekt, ale stál mě veškerý čas, takže už mě ke konci ani tolik netěšil... Společnost se určitě...

2 komentář(e)
posledni 24.11.2017
Sushi v Česku jde

Chtěla bych do Ústí nad Labem zavést sushi bar, zde nic není a lidé by to uvítali.

1 komentář(e)
posledni 29.10.2015
Komunikace je základ

The PUB v Karlíně, který provozuje právě pan Žemlička, můžu vřele doporučit každému, kdo má rád příjemnou obsluhu, originální interiér, tankové pivo,...

1 komentář(e)
posledni 21.09.2015
Lidé jsou základ

Promiňte, ale zas jednou článek o ničem.... A co se týče hlavního motta článku: V "restauracích", které jsou v jídelních sekcích nákupních center to opravdu...

1 komentář(e)
posledni 15.07.2015
Prodej podniku - nápadu

Dobrý den, mám podnik v gastronomii, je to jedinečný nápad založený v srpnu 2014, na facebooku máme přes 10tis fanoušků a nemáme problém, co se týče...

2 komentář(e)
posledni 16.06.2015
Fast food franchises

Dobrý den, protože ráda cestuji, dovolím si říct, že jsem viděla řadu zajímavých konceptů, které mají po světě řadu poboček - nevím, jestli zrovna...

3 komentář(e)
posledni 19.11.2014
Fast food franchises

Fastfoodové koncepty jsou u franchisové spolupráce nejoblíbenější, avšak český gastronomický trh aktuálně zažívá konsolidaci. Tudíž dle našich informací je...

3 komentář(e)
posledni 19.11.2014