14.02.2017

Lesk a bída u McDonalda

Příběh tvůrce největší franšízy světa odhaluje nový americký film Zakladatel. Kariéra podnikatele s českými kořeny Raye Kroce vzbuzuje dodnes obdiv i nenávist.

Svět rychlého občerstvení změnil během několika let, podle mnohých ovšem jednoznačně k horšímu. Příběh muže, který svůj život věnoval nelítostnému boji o vlastnictví a prestiž slavného žlutého loga ve tvaru písmene M, oživil opětovně letitou debatu. Byl Ray Kroc zloděj a vyděrač, který zbohatl díky velkým podílům z prodeje (1,4 %) svých franšízantů, nebo mu náleží pocty coby skutečnému "americkému franšízovému otci", který soukromé podnikání povýšil na další úroveň?

Ray Kroc McDonald

Restaurace provozovaná Rayem Krocem byla až devátým podnikem McDonald’s v pořadí, až jeho zapojení do podnikání kalifornských bratří ale odstartovalo firemní vzestup a slávu.

Prvním bodem diskuze je již samotný název Zakladatel - Ray Kroc (hraje ho herec Michael Keaton) totiž skutečným zakladatelem společnosti McDonald’s nebyl. A nevymyslel dokonce ani samotnou základní myšlenku konceptu, ani recepty. Ústřední mottem filmového příběhu je přitom slogan: "Nic není na světě běžnější, než neúspěšní muži s talentem." Narážku lze chápat i jako kritiku bratrů McDonaldových, podle nichž slavná značka dostala jméno.

Ray Kroc se narodil českým emigrantům v Chicagu v roce 1902. Během 1. světové války se měl stát řidičem sanitky, ale nikdy se žádných bojů nezúčastnil. Poté vystřídal mnoho zaměstnání od prodavače papírových kelímků, přes pianistu, jazzového hudebníka po zaměstnance v chicagském rádiu. V roce 1954 tehdy 52letý Kroc navštívil při cestách Amerikou restauraci McDonaldových. Nabízel tehdy jako prodejce podnikům přístroj na výrobu mléčných koktejlů.

V kalifornském San Bernardinu poprvé ochutnal hamburger Dicka a Maca McDonaldových, a byl prý uchvácen. Dravec Kroc se okamžitě chytil příležitosti, a snažil se bratry přesvědčit, aby svůj podnik rozšířili. "Franšíza, franšíza, franšíza," odhaluje nadšeně ve filmu své plány. Nepříliš obchodně zdatní Dick a Mac ale spíše než na velikost firmy hleděli na kvalitu svých hamburgerů a hranolek, a tak Krocovi nakonec nezbylo než je z prosperujícího byznysu nenápadně vyšachovat. Vzdát se v jeho případě vůbec nepřicházelo v úvahu.

5 tisíc franšízových partnerů

Zářný příklad amerického snu, kdy chudý cesťák ke štěstí přišel, dostával postupem času své trhliny. Krocův představitel Keaton sám ostatně potvrdil, že ho výslovně odmítl oslavovat jako podnikatelský idol. Jistěže Ray Kroc byl z dnešního pohledu kapitalista, který by úspěchu obětoval cokoliv, který skrze cílenou reklamu na děti lákal do restaurací celé rodiny, aby jim servíroval levné sendviče a hranolky plné pesticidů a konzervačních látek. A který značně napomohl kromě jiného explozi obezity a cukrovky nejen ve Spojených státech.

Každá mince má ovšem dvě strany. I po více než půl století nakrmí síť restaurací McDonalds denně kolem 1 % celosvětové populace a zaměstnává globálně na půl milionu lidí. Více než 1,5 milionu z nich pak navíc pracuje pro kolem 5 tisíc franšízových partnerů McDonald’s. Přetrvávající úspěch značky, které Kroc přidal do vínku například přísné hygienické normy, ostatně dokládá i bohorovný klid, s nímž film přijalo současné vedení McDonald’s. Již předem oznámilo, že případné soudní spory proti filmařům nejsou v plánu.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank