20.02.2017

Byznys s elegancí

Baví vás móda, sledujete trendy, jste přesvědčeni, že díky obchodu s oblečením se dá slušně vydělat? Přečtěte si, jak elegantně naskočit do branže, a zjistěte, nakolik složité je si otevřít obchod s módou.

Pozitivní zprávou je, že chcete-li začít podnikat v oblasti prodeje oblečení a otevřít si obchod, nečekají vás žádné zvláštní a náročné návštěvy úřadů. Na samém počátku stačí vlastnit živnostenský list. Co je však důležitější než živnostenský list v kapse, je jasná představa v hlavě.

Naprosto zásadní je mít ten správný produkt. V případě módy to platí dvojnásob. Proto pro vás bude důležitý úkol najít ty správné dodavatele. Musí nabízet nejen módní kousky, ale hlavně kvalitní.

Od ní se totiž budou odvíjet veškeré další kroky, které budete muset k dosažení prosperity podniknout. Můžete být milovníky a propagátory francouzské módy, ale je-li vaším cílem uspět na malém městě, můžete velmi brzy narazit. Právě uvědomění si kde a v jakém městě chcete podnikat je snad to nejdůležitější. Proto, abychom zvolili ten správný sortiment, musíme znát svého zákazníka a také to, jaké má možnosti. Konečnému rozhodnutí by měla předcházet procházka městem, při níž zjistíme, co v něm chybí a čeho je naopak příliš.

Nemá totiž opravdu smysl otevírat nový obchod se sportovním oblečením, když jich je ve městě s necelými 20 tisíci obyvateli pět. A to ani v momentě, kdy jsme přesvědčeni o tom, že váš sortiment by byl jistě lepší. Proto poslechněte zlaté pravidlo úspěšných podnikatelů a „Hledejte díru na trhu“. Další věcí, kterou musíte brát v potaz, je kupní síla potenciálních zákazníků.

V oblastech postižených vysokou nezaměstnaností nemá cenu otevírat prodejnu s luxusním zbožím, které se bude moci pořídit jen manželka starosty. Stejně tak by nebylo rozumné nevyužít potenciálu luxusního místa, kam jsou lidé zvyklí chodit nakupovat dražší oblečení, a otevřít si na něm obchod s pracovními oděvy. „Důležité je si také předem ujasnit, jaká by měla být cílová skupina. Velmi to totiž může pomoci při hledání prostoru pro obchod,“ říká Eva Mikulášová, která je již 25 let spolumajitelkou obchodu s dámskou módou Elegance ve Slaném, který vlastní se svou sestrou.

Pokud víte na koho cílíte, víte také kde se pohybuje. Minimalizujete tak možnost chyb jako například otevření obchodu s pánskou módou mezi kosmetickým studiem a dámským fitness centrem.

Průmyslová špionáž

Máte místo, znáte zákazníka. A co teď? Ne, zapomeňte na pauzu a radování se z pokroku, který jsme učinili, teď začíná tvrdá práce. Primárně je totiž třeba, abychom místo, které jsme si vybrali, zkontrolovali a vyhodnotili, zda bude potřebovat nějaké stavební úpravy. Právě od toho se totiž budou odvíjet naše další krůčky k vysněnému obchodu. Zcela jistě, pokud si prostory pro naši prodejnu pronajímáte, musíte s úpravami seznámit majitele nemovitosti, který je musí odsouhlasit.

Pokud získáte souhlas, zajděte si na stavební úřad, kde vám řeknou, zda pro plánované úpravy potřebujete stavební povolení, či stačí rekonstrukci stavebnímu úřadu jen ohlásit. Poradí vám také, zda nebude potřeba o povolení úprav požádat nějaký další orgán, jako například Památkový ústav,“ radí Jarmila Guličová, spolumajitelka obchodu s dámskou módou Elegance. Konečnou metou stavebních úprav je kolaudace prostor jako obchodu. S tím souvisí i povolení od hasičů, hygieny a již zmíněného stavebního úřadu. Nezapomeňte, že součástí prodejny musí být sociální zařízení a hlavně místo pro uskladnění nevystaveného zboží.

Řešit musíte také vybavení interiéru. Právě zde můžete popustit uzdu své fantazii, nicméně musíte mít na paměti fakt, že všeho moc škodí. Proto neseďte doma a jeďte se inspirovat ke konkurenci. Pokud možno ze vzdálenějšího města. Můžete tak získat řadu impulsů, které pomohou se rozhodnout jak ano, jak ne.

Vracet se bude jen spokojený zákazník. Proto není dobré zákazníkovi prodat vše za každou cenu. Pokud zákaznici šaty nesluší, nelze jí je nutit jen, abychom prodali. Ona se totiž pravdu dozví, a to nejpozději ještě ten den večer, až se novým kouskem pochlubí doma.

Ať už je oblečení určeno pro kohokoli, mělo by to být z interiérů znát. Proto, jsou-li cílovou skupinou teenageři, dejte jim do obchodu něco, co je baví. Zaměřujete-li se na ženy, nezapomeňte na muže, kteří je doprovázejí. A děje se tak stále častěji, neboť ženy chtějí od svých partnerů slyšet, zda se jim oblečení, které se chystají koupit, líbí. Proto, máte-li dostatek prostoru, vyčleňte část prodejny mužům. Ať se posadí, přečtou noviny, zatímco bude jejich druhá polovička zkoušet všemožné kombinace a modely.

Stále je třeba sledovat trendy, dbát o výzdobu a uspořádání zboží. Stejně tak, jak se mění šaty, mění se i trendy v oblasti jejich prezentace zákazníkovi. Samostatnou kapitolou je pak výloha obchodu, která je tím prvním, co může přilákat zákazníky. Proto by vždy měla být nejen čistá, ale také upravená. Je dobré ji často měnit, aby se kolemjdoucím neokoukala. Čím častěji výzdobu ve výloze měníte, tím více si ji naši zákazníci všimnou.

Důvěřuj, ale prověřuj

Naprosto zásadní je mít ten správný produkt. V případě módy to platí dvojnásob. Proto pro vás bude důležitý úkol najít ty správné dodavatele. Musí nabízet nejen módní kousky, ale hlavně kvalitní. „Na začátku je třeba zkoušet. Objednat zboží od více dodavatelů, po menším množství. Uvidíte, jací z nich se osvědčí, o jaké produkty bude zájem,“ říká Jarmila Guličová s tím, že ideální je si zboží „osahat“. Proto neváhejte a vyrazte na veletrhy, kde se setkáte přímo s výrobci a můžete s nimi dojednat obchod hned, na místě.

Samozřejmě složitější situace nastává v momentě, kdy chcete prodávat zboží zahraničních značek. Zde bude třeba opravdu vše takzvaně „vychytat“. Základem úspěchu každého úspěšného podnikání jsou dobré obchodní kontakty. To znamená si vybrat takové dodavatele, s nimiž bude bezproblémová spolupráce. Jak to však na samém počátku poznat? „Jednou z možností je zeptat se jiných obchodníků, kterým výrobce také zboží dodává. Zdrojem informací nám pak může být internet, například různé diskuze, kde si obchodníci vyměňují zkušenosti,“ vysvětluje Eva Mikulášová s tím, že zajímat by vás měly zejména informace o tom, zda bez problému plní dodávky, zda jsou schopni došít zboží podle přání zákaznic nebo jak se staví k reklamacím.

Zákazník nás platí

Právě reklamace jsou zatěžkávací zkouškou. Je to totiž jedna z důležitých forem péče o zákazníka. Nikde není psáno, že bude-li klient jednou zboží reklamovat, že se již nevrátí. Pokud totiž reklamaci dokážeme správně vyřešit, o inteligentního zákazníka nepřijdeme. Právě péče o zákazníka by měla být na prvním místě. A tento fakt musíte důkladně vysvětlit i případným, zaměstnancům. Jsou to právě oni, kdo stojí v první linii a čelí náporu zákazníků, a musí řešit jejich přání i stížnosti.

Zákazníci mají právo na to mít špatnou náladu, prodavač však nikoli. Jeho problémy by měly zůstat doma, měl by se od nich oprostit v momentě, kdy se postaví za pultem. „Prodávající v obchodě s módou musí mít na paměti jednu důležitou věc. Naším cílem je loajální zákazník, který se k nám bude vracet. Proto si ho musíme do jisté míry hýčkat,“ upozorňuje Jarmila Guličová.

Majitel obchodu, který v něm přímo prodává, nebo zaměstnaný personál tak musí plnit nejen roli prodavače, ale také konzultanta. Zákazníkovi se musí věnovat, musí mu umět poradit. Proto je vždy dobré, má-li k módě vztah a baví ho. Na celém obchodě i vztahu k zákazníkům je to pak velmi dobře vidět. Ve výsledku se pak všechny tyto faktory promítnou i do toho, jak se bude celému podnikání dařit.


Otevíráme obchod s dámskou módou na malém městě (do 20 tis. obyvatel)

Počáteční investice

  • Úprava prostor, rekonstrukce: cca 300 tis. Kč
  • Vybavení interiéru: cca 15 tis. Kč
  • Náklady na techniku: cca 8 tis. Kč

CELKEM: cca 323 tis. Kč

Provozní výdaje (měsíční)

  • Pronájem prostor: cca 10 tis. Kč
  • Mzdy zaměstnanců: cca 30 tis. Kč
  • Nákup zboží: cca 30 tis. Kč
  • Telefon, internet: 1 tis. Kč
  • Energie – elektřina: 2 tis. Kč
  • Voda: 1 tis. Kč
  • Marketing: 5 tis. Kč
  • Pojištění: cca 1500 Kč

CELKEM: cca 80,5 tis. Kč

Očekávané tržby (měsíční):

CELKEM: cca 120 tis. Kč

Očekávané měsíční příjmy:

Cca 39,5 tis. Kč


Jedná se o modelový příklad – doporučujeme sestavení vlastního obchodního plánu s ohledem na konkrétní obchodní podmínky.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank