Nové Sklizeno je čárou za minulostí

Trh s kvalitními potravinami stále roste, a podle nás ještě nějakou dobu poroste. Lidi stále více zajímá co jedí. S tím roste i nabídka ze strany producentů, čehož my chceme využít.
pondělí
27.02.2017
Značky Sklizeno, My Food a Náš Grunt se spojují v jednu firmu. O fúzi, kvalitních potravinách i skandálu kolem neexistujícího Ježkova statku hovořil obchodní ředitel Jan Langer.
 

Značky Sklizeno, My Food a Náš Grunt se spojují v jednu společnost. Prozradíte důvod?
Rozhodnutí padlo zhruba před rokem, důvodem bylo přesvědčení, že trh s kvalitními potraviny dozrál do určité fáze. Každá z těch tří značek funguje přibližně 4 nebo 5 let, a každá měla již za sebou nějaká aktiva ať už v lidech, nebo sourcingu. Sklizeno je zajímavé tím, že má velké množství dodavatelů, Grunt má skvělou logistika třeba skladování, My Food umí zase vařit. Díky této spolupráci budeme schopni fungovat více efektivně. Budeme nakupovat pro větší množství obchodů, takže z podstaty věci budou některé věci složitější.

Proto chceme spojením tří silných značek vytvořit na trhu co možná ideální podmínky pro všechny tři vrstvy fungování společnosti, kterými jsou nákup, výroba a prodej. Druhý důvod je ten, že nám spojení dává také větší možnosti se profesionalizovat, což se týká například managamentu a marketingu. Rádi bychom se posunuli dál, na vyšší úroveň. Budeme mit nejsilnější tým na trhu, dedikované profesionály, kteří dokážou hlavně poskytnout franšízantům služby jako nikdo jiný.

Nehrozí naopak ale, že se z vás stane postupem času nepřizpůsobivý moloch?
Vždy záleží na úhlu pohledu, ale ty obavy samozřejmě existují. Sklizeno byla firma postavená na jednom člověku, Davidu Kuklovi, který ji od základu vybudovat a spravoval 20 poboček. Dneska si můžeme už dovolit se specializovat, a jít jaksi víc do hloubky. Máme vlastní tým, každý se věnujeme své vlastní oblasti. Může to znamenat, že firma bude v celku o něco pomalejší, protože už to není One Man Show. O inovace se ale rozhodně nebojím, jejich zárukou je pro mě osoba Petra Borkovce, který do společnosti dlouhodobě přináší nějakou hodnotu, a vždy ji obohatí o něco nového. Navíc má na své platformě Brno Investment Group možnost spolupracovat s lidmi, kteří mu pomáhají se strategickými investicemi, má vlastní extrerní expertní tým, který řídí firemní rozvoj. A dělá právě i takové věci, že hledá značky, s nimiž bychom se mohli třeba spojit.

Takže lze říci, že inovace máte zanesené již v samotném konceptu?
V podstatě ano, on je ale celý byznys dneska strašně rychlý, což je vidět právě i na franšízových sítích. Některé naše obchody jsou na trhu třeba 3 nebo 4 roky, a už jsou na prahu toho, aby inovovaly. Po produktové stránce je to nutnost vzhledem k tomu, že farmářské a místní výrobky jsou už dnes k dostání v každém supermarketu. Další inovace se týkají designu, prodeje, personálu. Vývoj je v našem oboru na trhu brutálně rychlý, i v tomto směru by nám ale spojení značek mělo pomoci. Pokud vím, čekají nás letos mnohé inovace, takže o ně se v tuto chvíli absolutně nebojím. Myslím si, že do korporace máme pořád daleko, náš tým je v porovnání s nimi přece jen stále maličký.

Podle mého názoru by po několika měsících po zahájení provozu měly franšízantovi stačit dvě až tři hodiny denně, víc se po zajetí obchodu věnovat není potřeba. Je přitom ale třeba počítat s tím, že než se obchod takto rozjede, je naopak nutné se mu věnovat naplno a každý den.

Vznikli jste původně jako alternativa právě k supermarketům, kde rozhoduje při nákupu většinou cena, proto se na na to ptám. Nemáte strach, že se spolu s růstem přibližujete tak trochu k jejich filozofii?
Tam je strašně důležité měřítko. Pokud se nám letos podaří dosáhnout obratu kolem 750 milionů korun, jak máme v plánu, tak to je položka, která ve statistikách supermarketů není ani vidět. Na tom obřím trhu jsme pořád minifirma. Nejsme ale sami, neustále vznikají nové a nové koncepty, roste i počet prodejen se zdravou výživou. K tomu se přídávají hráči z online, kteří chtějí trh také obsadit. Nic z toho nám vlastně ani nedovoluje usnout a přerůst velikostí vlastní reálné možnosti.

Velcí hráči navíc tlačí na cenu tak, že zasahují do marže dodavatele což se promítá i do kvality a to my v žádném případě nechceme. My dodavatelům chceme pomáhat s logistikou, s marketingem, zvýšit odbyt, čímž jim reálně klesají náklady bez toho, aby si sahali do marže. Je to jiný přístup.

Proč pro název nové společnosti vyhrálo Sklizeno? Bylo nejsilnější značkou?
Sklizeno mají lidé nejvíce v podvědomí, což nám potvrdily i průzkumy trhu. Jsme si vědomí ale toho, že právě Sklizeno je značka naplněná něčím, co podle nás již nebude dlouhodobě fungovat. A to je farmařina a místní potravina. Naplněná je ale i kauzou Ježkova statku (Ježkův statek je název lokálního výrobce, ve skutečnosti ale nejde o farmu ani statek, Sklizeno bylo po odhalení skutečnosti obviňováno ze lživé reklamy, pozn. red.). My Food sice jako značka nemá tak jasně čitelný obsah, nicméně lidé ji poznávají jako zástupce kvalitních potravin, i když je jich méně. Grunt je velmi úzce profilovaný, značka ale bude pokračovat nadále se svým názvem, mění se pouze její majitel.

Tudíž jsme rozhodli proměnit nejsilnější značku ve všech směrech, počínaje logem, designem obchodů, nabídkou i celou komunikací prodejny směrem k zákazníkovi. S touto změnou přichází také nové kodex kvality, který stanovuje ještě tvrdší pravidla na kvalitu jídla, než jsme měli dosud. Nazvěme ho klidně manifestem, na desítkách stran popisuje jednotlivé zakázané látky v konkrétních potravinách. Ten je středobodem našich prodejen. Naším cílem je co možná nejvyšší kvalita a transparentnost, aby každý věděl, co konzumuje. Rádi bychom předčili očekávání veřejnosti, která čeká, co se bude dít nyní dál.

Nezafungoval ten průšvih jako reklama? Byť negativní, pořád reklama.
Sklizeno to ublížilo. Negativní reklama se může projevit na nějakém zvýšeném povědomí o značce. Ale vzhledem k tomu, že se snažíme prodávat dobré a kvalitní jídlo s jasným původem, a klienti se na ně orientují, tak tam jsme prostě důveru ztratili. Náročnější zákazníci půjdou do jiného obchodu, protože tu možnost mají. Stačí jedna chyba, a důvěra je nenávratně pryč. Z toho bychom se rádi také poučili. I proto jsme velmi posílili náš nakupčí tým, který je nyní trojnásobný. K tomu máme nyní menší počet dodavatelů, takže by mělo být jednodušší je všechny kontrolovat i třeba v místě výroby, přímo na farmách. Což se ve Sklizeno dosud vzhledem k omezeným možnostem firmy takřka nedělalo.