Pokud máte vizi a víte, kam se chcete se svým podnikáním dostat, máte půl úspěchu v kapse. Ostatní je dřina, krev, pot a práce. Hlavně se nesmíte bát. Nesmíte se bát dělat věci jinak, než je běžné, než je dělají všichni ostatní, než je dělá konkurence. Nemějte strach být odlišní.
Čtvrtek
30.03.2017
Češi čím dál tím častěji nakupují na internetu. To je známý fakt. Je však stále více těch, kteří se na síti oblékají. I proto je výhodné mít vlastní originální vizi.
 

Možná právě proto existuje na internetu velké množství e-shopů, které se zaměřují na prodej módy a oblečení. Podnikatelům na webu se tak může zdát, že dělat byznys v tomto odvětví je dobrý nápad. Pokud patříte mezi ně, čtěte dále. Poradíme vám, na co při rozjíždění obchodu s oblečením ve virtuálním světě nezapomenout.

Stejně jako v případě jakéhokoli jiného podnikání je třeba si na samém začátku ujasnit řadu zcela základních věcí. Jednou z nich je forma podnikání. Musíte se totiž rozhodnout, zda chcete podnikat jako živnostník, nebo se vrhnete do založení společnosti s ručením omezeným. Živnost se v mnoha ohledech, zejména co se byrokracie týká, může jevit jako jednodušší varianta a mnohdy i v začátku levnější. Pokud je však vaším cílem snaha budovat nějakou vlastní značku od samého začátku, založení společnosti se zdá být lepší volbou.

Rozdíl je vidět již v samotné přípravě na podnikání. V případě, že je vaším cílem klasicky zisk, není založení e-shopu ničím složitým. V takovém případě vše podléhá pouze finančnímu plánování a ekonomické stránce obchodu, k čemuž je třeba přistupovat opravdu zodpovědně,“ říká František Patka, spolumajitel společnosti Azurit Kingdom, žánrového hudebního vydavatelství, provozujícího e-shop s oblečením, s tím že v momentě, kdy je vaším cílem budování značky a možná i nějaké filozofie, je potřeba tomu ono finanční plánování podřídit.

Nekonečný příběh

Samotné založení internetového obchodu s módou není ničím příliš složitým. Nepotřebujete žádná speciální povolení, prodejnu vám nemusí schvalovat stavební úřad, hygiena ani hasiči. Jakmile se tedy prokoušete papírováním souvisejícím se založením živnosti nebo s.r.o., můžete v podstatě začít. Tím prvním krokem, který budete muset udělat, je vytvoření, koupě nebo pronájem samotného e-shopu. Jeho parametry budou pak záviset od požadavků, které na jeho provoz máte, na předpokládaném objemu zboží, který přes něj chcete prodávat, jeho funkce, případně vzhled.

To osobně považuji za zásadní věc, kterou je třeba řešit. Navíc, vzhledem k současnému rychlému vývoji techniky a technologií a ještě změnám trendů, je to práce, která už nikdy neskončí. Od chvíle, kdy e-shop spustíte, jej v podstatě neustále vylepšujete, měníte, přizpůsobujete novinkám, nebo přidáváte nové a nové funkce,“ vysvětluje František Patka. Poté přichází na řadu nákup zboží nebo zajištění jeho výroby a nafocení tak, abyste byli schopni ho na e-shopu náležitě prezentovat. Existují však nějaká pravidla, podle kterých je dobré se při tvorbě či výběru e-shopu řídit?

Samozřejmě, že striktní pravidla zde nenajedeme, leč je třeba si uvědomit jednu věc. V případě módy vzhled prodává. Proto by měl mít váš internetový obchod atraktivní vzhled, který jeho návštěvníka a potenciálního zákazníka zaujme. „Budoucností představují vlastní mobilní aplikace, které usnadňují přístup z mobilních zařízení a tabletů, umožňují nejaktuálnější informování a snadnější nákup na e-shopech. Pro provozovatele to zároveň znamená možnost naplnit e-shop obsahem v potřebném rozsahu tak, abych byli schopni náležitě prezentovat zboží a měli prostor uvést veškeré potřebné informace k němu,“ doplňuje František Patka.

A čas, jak všichni vědí, jsou peníze

Každé podnikání něco stojí a nejinak tomu je v případě byznysu na internetu. Nicméně je pravda, že v našem případě mnohdy může jít o podnikání s nižšími náklady, než si například otevřít kamenný obchod s oblečením. Počáteční investice do spuštění internetového obchodu s oblečením souvisí se spoustou faktorů. Jedním z nich je objem zboží, který chcete přes e-shop prodat, a také jeho druh a kvalita. To je u oblečení obzvlášť důležité.

Atraktivita webu by neměla být na úkor jeho přehlednosti a jednoduchosti nakupování na něm. V současné době, kdy stále více lidí nakupuje na internetu prostřednictvím mobilních zařízení, je také nutné dbát na to, aby byl váš e-shop s nimi kompatibilní, a aby byl přehledný i v malých zobrazeních.

Pokud se zaměřuji na luxusní nebo dražší značkové zboží, je potřeba si uvědomit, že i náklady na jeho pořízení budou vyšší,“ upozorňuje František Patka. Další věcí, která naši počáteční investici ovlivní, je nastavení interních procesů a s tím související podoba e-shopu. Čím promyšlenější a propracovanější e-shop, zvládající co největší množství funkcí automaticky, tím menší je potom personální zatížení firmy a větší časová úspora.

Co se týká nákladů na vytvoření nového internetového obchodu, lze podle Františka Patky zařídit již fungující e-shop od zhruba 10 tisíc korun. Jak však upozorňuje, takový internetový obchod nebude s největší pravděpodobností velmi originální ani plně vyhovující všem vašim potřebám. Jde zde totiž o opravdu minimalistické pojetí, které ovšem při rozjezdu podnikání na internetu může podnikateli vyhovovat. „Nákladnější e-shopy, tzv. na klíč, se pohybují od zhruba 30 tisíc korun. Obsáhlý, automatický a vzhledově originální však stojí v řádech statisíců,“ dodává František Patka.

Lidi je třeba zaplatit

Na výši počáteční investice, a tedy na tom, jaký e-shop jste si pořídili, závisí i to, kolik bude stát jeho provoz. Neobejdete se s jistotou bez několika lidí, a to i když je váš e-shop automatizovaný v té maximální míře. Určitě je potřeba mít po ruce technika, který je schopen programovat pro vás v prostředí e-shopu to, co je potřeba.

U jednodušších verzí, nebo přednastavených šablon potom většinu práce zvládnete sami. Čas strávený úpravami záleží na požadavcích a možnostech e-shopu. U nás je to práce na několik hodin měsíčně. Nutno dodat, že v tuto chvíli máme minimalistické řešení a do budoucna se chystáme to změnit,“ upozorňuje František Patka. Pak je samozřejmě nutné zajistit expedici objednávek, sklad, komunikaci se zákazníky a dodavateli, na což jsou potřeba zaměstnanci, kteří něco stojí.

Pokud je váš e-shop úspěšný, bude se nejspíš rozrůstat. Pokud jste se nebáli investovat více než 10 tisíc, může vám to později ušetřit čas, peníze, a náklady na personál.

Pokud máte větší e-shop, a tedy i větší objem prodávaného sortimentu, neobejdete se bez člověka, který má kompletně pod palcem sklad a jeho provoz, příjem a výdej zboží, stav skladových zásob,“ vysvětluje František Patka s tím, že je třeba mít také někoho, kdo se vám postará o účetnictví. To je však možné zajistit i externí firmou, není třeba účetního přímo zaměstnávat.

My v tuto chvíli máme podle potřeby jednu až dvě osoby na expedici objednávek, jednu osobu na péči o e-shop a sociální sítě, externě spolupracujeme s účetní firmou a právním zástupcem a jednu osobu která zajišťuje řízení firmy, jednání s dodavateli, výrobci a věnuje se finančnímu plánování. Samozřejmě pokud se věnujete i designu a vlastnímu navrhování textilu pak budete potřebovat nepřeberné množství kreativních lidí kolem sebe, protože každý z nich Vám poskytne jedinečný náhled na věc a tvorbu designů,“ popisuje situaci ve společnosti Azurit Kingdom František Patka.

Doména, prostory i marketing

Personální náklady však nejsou to jediné, co na vás čeká, ačkoli tvoří asi tu největší část provozních výdajů. Počítat byste měli i s náklady za pronájem prostor potřebných pro provoz vašeho internetového obchodu. Jednou ročně se pak musíte připravit na platbu domény a webhostingu, což se pohybuje zhruba do 1000 korun. Měsíčně pak budete samozřejmě platit za internetové připojení. Výše této platby se odvíjí od druhu připojení a také poskytovatele.

Počítejte však s částkou minimálně 400 korun. Investovat pak budete muset do úprav vašeho e-shopu, aby byla zajištěna kompatibilita s novými operačními systémy, aktualizace a plnění e-shopu obsahem. „V našem případě je to o mzdě jednoho externího pracovníka formou měsíčního paušálu. Vejdeme se zde do několika tisíc korun měsíčně, samozřejmě v závislosti na našich aktuálních potřebách,“ říká František Patka.

Dá se říci, že určitě bude mít větší cílovou skupinu a tím i množství potenciálních zákazníků obchod, který bude mít široký sortiment. Ovšem to neznamená, že by stejně výdělečný nemohl být úzce specializovaný eshop. Ten může mít výhodu v tom, že bude vyšší procento zákazníků, kteří shop navštíví a využijí vaši nabídku právě proto, že jste specializováni na zboží, které poptává. Případně pokud nabízíte nějakou výraznou exkluzivitu nebo značku, či druh zboží, který prostě jinde nekoupí.

V dnešní době podle mne spousta lidí i ocení, když se nebudete příliš podbízet a vnucovat. To je samozřejmě v rozporu se zvyky v reklamě a marketingu, ale tuším, že jde právě o to, snažit se nalézt nějakou rozumnou zlatou střední cestu. Když na vás desetkrát za hodinu začne odevšad mluvit tím strašným hlasem zelený mimozemšťan, myslím, že vás to dokáže od nákupu spíše odradit. Mě tedy ano,“ vysvětluje František Patka.

Sečteno a podtrženo. Podnikání na internetu v oblasti prodeje oblečení má budoucnost. Otázka je, jak svůj zamýšlený e-shop pojmete. To, jak bylo výše uvedeno, je vlastně alfou a omegou všeho. Proto máte-li jasný plán a víte, kam chcete svým obchodem směřovat, nezbývá nic jiného než začít. Nenechte se „otrávit“ počátečními byrokratickými nezbytnostmi a budete-li odhodlaní uspět, je zde velká šance, že se vám to podaří.