Náš cíl? Nejsilnější hráči na trhu

Ideálním franšízantem je člověk mající vztah ke sportu, zdravé výživě a rovněž se vztahem k podnikání, obchodu či vedení lidí. Provozování Expresky není jen o tréninku. Centrála samozřejmě poskytuje všem našim partnerům potřebnou podporu a servis, ale zároveň si každý musí uvědomit, že je samostatným subjektem.
pondělí
10.04.2017
Ženská fitnesscentra Expreska letos plánují expanzi do Polska i dalších zemí. O problémech i výhodách konceptu hovořila franšízová manažerka Martina Kodejšová.
 

Expreska je sítí výhradně ženských fitness studií, v čem všem se liší služby od klasického fitka?
Expreska je zaměřená na kruhový trénink pouze pro ženy fungující na bázi členství. To znamená, že klientka si po zakoupení například ročního plánu může přijít zacvičit každý den, být u nás jakkoliv dlouho a po dobu členství si vyzkoušet klidně i všechny pobočky. Do Expresky není nutné se kromě prvního zkušebního tréninku objednávat, což většině klientek vyhovuje nejvíce právě spolu s faktem, že u nás je nebudou okukovat žádní muži. Dalším rozhodujícím faktorem ve výběru Expresky je pro klientky i vždy přítomná trenérka, která jim ráda se vším pomůže a poradí.

Drtivá většina vašich fitness center se soustředí kolem Prahy. Plánujete expanzi i do dalších měst a částí ČR? Je z těchto oblastí zájem ze strany franšízantů?
Ano, je pravdou, že většina našich poboček je v Praze a okolí, ale pobočky mimo Prahu připravujeme. V dubnu jsme otevřeli druhou pobočku v Brně a v této chvíli vám mohu potvrdit otevření nové pobočky v Benešově, kterou plánujeme na podzim. Ostatní lokality si zatím nechám pro sebe. Co se týká zájmu nových franšízových partnerů, tak se nám neustále hlásí noví zájemci především z větších měst. Rádi bychom se ale rozšířili i do menších měst jak v Čechách, tak na Moravě.

Chtěli jste původně pokrýt celou zemi, od tohoto plánu jste již upustili?
Jak jsem zmínila v předešlé odpovědi, tak tento plán stále platí. Snažíme se však rozrůstat s rozumem, abychom byli schopní dát našim novým partnerům 100% podporu a byli si jistí, že pobočky budou fungovat. Není v zájmu nikoho otevřít spousty nových poboček, které se po pár měsících zavřou, jelikož nedostaly dostatečnou podporu. V minulosti se tato praxe párkrát stala a my se z toho snažíme poučit.

Jak vypadá váš typický franšízant? Žena nebo muž? Mladý či starší a zkušenější podnikatel? Anebo sportovec bez ohledu na cokoliv jiného?
V Expresce nemáme typického franšízového partnera, je to mix různých lidí, různého věku, vzdělání a s různými zkušenostmi. V síti máme různé partnery, ať už jsou to lidé, kteří si Expresku koupili jako vlastní práci a pobočce se věnují na 100%, nebo investoři, kteří si na pobočku dosadili zodpovědné manažery a pobočku pouze řídí z povzdáli.

Je podle vás lepší, když studio pro ženy vede žena, nebo naopak muž?
Obě tyto varianty mají svá pozitiva a úskalí. Žena ve vedení pobočky Expresky se umí lépe vcítit do potřeb klientek a vede svůj tým ke spokojenosti všech, na druhou stranu občas řešíme věci příliš s emocemi a bereme si to osobně. Muži většinou jednají bez emocí a u trenérek mají větší respekt. Aneb když zařve chlap, tak to má větší sílu, ať chceme nebo ne. Samozřejmě tohle jsou jen obecné zkušenosti, liší se to případ od případu.

Plánovali jste expanzi za hranice, jak v tomto směru pokročila vyjednávání? Máte již nějaké zájemce o franšízy Expresky v zahraničí?
V loňském roce jsme se rozhodli soustředit se na český trh tak, abychom byli nejsilnějšími hráči na trhu. V dalším kroku je plán rozšířit se i do dalších zemí. V této chvíli ale ještě nemáme zájemce na master-franšízanta z Polska ani z jiných evropských zemí.

Je Expreska populárnější v Česku nebo na Slovensku? V čem se tyto trhy z vašeho pohledu liší?
V této chvíli musím přiznat, že pozice Expresky v Čechách je jistě silnější než na Slovensku. Oba tyto trhy mají svá specifika a musí se na nich jednat rozdílně. I co se týká právních a zákonných věcí, tak jsou to dvě samostatné země a je nutné je tak brát. Proto musíme připravovat strategie pro každou zemi zvlášť.

Museli jste nedávno některé pobočky zavřít, jaký byl konkrétní důvod? Zjistili jste, jaké jsou nejčastější problémy vašich franšízantům v denním provozu?
Ano, v loňském roce jsme dvě pobočky museli zavřít. Důvodem bylo například stěhování franšízanta do zahraničí a nedodržování standardů Expresky. Tyto pobočky nebyly v blízkosti Prahy a tím pádem jsme je jako centrála nebyli schopni řídit. Věřte mi, že rozhodnout o zavření pobočky, je vždy velice těžké a nejprve se snažíte vymýšlet různé varianty, ale nakonec přijdete na to, že zavření je jediným možným řešením. Ani klientky by nebyly spokojené v uměle udržované a dotované pobočce, kde vše funguje jen napůl.

Přizpůsobili jsme systém školení pro trenérky, každé tři měsíce pořádáme speciální školení pro všechny trenérky ze sítě, zavedli jsme centrální nákup, plán zboží na celý rok, e-shop na dárkové poukazy, atd. Těch změn za poslední rok bylo opravdu hodně, ale to neznamená, že bychom si teď řekli, že už máme hotovo. To určitě ne.

S čím nejčastěji musí centrála Expresky franšízantům pomáhat a radit?
Nejčastější otázky padají jistě ohledně lokálního marketingu či výběru a následném školení trenérek. První zmíněná oblast je hodně specifická, jelikož nemůžete aplikovat stejný marketing na pobočku v centru Prahy nebo na menším městě. Paradoxně na menších městech je lokální marketing o hodně jednodušší a efektivnější než ve velkých městech. Druhou oblastí, tedy nábor a proškolení trenérek, je nikdy nekončící příběh. Trenérky musí Expresce věřit, musí je práce bavit a měly by se chtít vzdělávat, což ne vždy je jednoduché najít.

Prošel váš franšízový koncept za poslední rok nějakými zásadními změnami? Jaké to jsou?
Za poslední rok jsme se snažili nastavit správnou komunikaci s našimi franšízovými partnery, což považujeme za zcela klíčové pro úspěšné fungování sítě Expreska. Jelikož máme i několik vlastních poboček, víme, co naši partneři a klientky Expresky potřebují. Tomu jsme přizpůsobili kroky, které bylo nutné učinit. Zavedli jsme nové standardy Expresky, které jsou platné na všech našich pobočkách, máme nové webové stránky, interní stránky pro naše franšízové partnery, pozměnili jsme logo a vůbec celou korporátní identitu.

V této chvíli pracujeme například na pravidelných poradách pro všechny manažerky ze sítě, mystery shoppingu či nové strategii na Instagramu. Na konci dubna také proběhne první Expreskový víkend se cvičením ve Špindlerově Mlýně, kam se mohou přihlásit klientky z celé sítě. Tyto víkendy se stanou pravidelnou součástí Expresky a to vždy na jaře a na podzim.

Kolik peněz potřebuje minimálně franšízant, který si chce otevřít pobočku Expresky?
Pro otevření nové pobočky je potřeba přibližně 700 tisíc korun včetně DPH. V této částce je zahrnuta franšízová licence, stroje, vybavení pobočky, reklamní předměty, základní zboží, atd. Jediné, co v této částce není, je rekonstrukce prostor, jelikož každý prostor je velice specifický a vždy potřebuje jiné úpravy.

Co naopak nabízíte franšízantům, abyste je nalákali do svých řad?
Všichni franšízoví partneři mohou počítat se 100% podporou centrály, ať už se to týká čehokoliv. Stávající i noví partneři vědí, komu z týmu centrály zavolat nebo napsat, pokud mají dotazy ohledně marketingu, provozu pobočky, dodavatelů zboží, financí, atd. Za sebe mohu všem slíbit, že je v tom nenecháme sami a s naší pomocí jim bude pobočka fungovat a prosperovat.