Vousáči a módní služby

V případě samostatně stojícího salonu je výhodné frekventované místo na hlavní třídě, velké křižovatce, či přímo na náměstí. Vzhledem k nepříliš obvyklé službě v nabídce se zamyslete rozhodně nad možností reklamy a propagace.
Úterý
25.04.2017
Barber shopy mají být místem, kde se mužům dostává mimořádné péče. I k nám již dorazil trend návratu k upravenému mužnému vzhledu.
 

V Česku působí kolem desítky výhradně mužských holičství a kadeřnictví. Mezi ty nejznámější patří Gentlemen Brothers. Společnost založili bratři Tomáš a Petr Kuckovi z Prahy, třetím společníkem je Šárka Růžičková. Dnes mají v hlavním městě 4 provozovny, další pak v Brně a Liberci.

Co všechno obnáší založení vlastních barber shopů? Je nutné mít v oboru vlastní zkušenosti, nebo se bez nich při startu podnikání obejdete? Gentlemen Brothers jsou příkladem toho, že pokud má člověk podnikatelského ducha a obchodní vlohy, zkušenost v oboru je podružná. Oba bratři vystudovali ekonomické školy, do oblasti služeb se vrhli poté, co jim osobně holičské salony pro muže začali v nabídce klasických kadeřnictví chybět.

Na samém začátku je tak třeba sebrat v sobě veškerou odvahu, a věřit ve vlastní projekt a myšlenky. Pokud se totiž rozhodnete podnikat v byť třeba i mírně atypické oblasti, můžete narážet na někdy i dobře míněná varování. „Dělali jsme si průzkum trhu a zkoušeli dělat předem nějaké propočty. To ale dopadlo celkem negativně. Všichni se divili, že by se k nám měli chodit nechávat stříhat jenom chlapi. A když jsme jako průměrnou útratu v salonu uvedli asi 500 nebo 600 korun, to už úplně všichni kroutili hlavou. Připadalo jim to příliš mnoho,“ vzpomíná na své začátky před pár lety Tomáš Kucek.

Individuální a osobní přístup, ale s úctou

Samotné bratry Kuckovi přesvědčila již předchozí zkušenost ze zahraničí, kde barber shopy úspěšně fungují, a mají dlouholetou tradici. Přesto prý nejvíc zjistíte vždy praxí, která chyběla i jim. „Dodnes děláme před otevřením každé pobočky byznys plány, ale snad nikdy nám nevyšly. Klobouk dolů před člověkem, který dopředu umí odhadnout, jak bude která provozovna fungovat z pohledu byznys plánu,“ přiznávají. Proč je dobré si plán i při jeho neplnění stanovit? Ujasníte si přitom svoji pozici na trhu, své reálné cíle, i případné nedostatky svého podnikatelského konceptu.

Při sestavování byznys plánu si také lépe promyslíte a zaznamenáte potenciální rizika, která by mohla vaše podnikání v budoucnu ohrozit. Pokud vám propočty nevycházejí, pracujte s několika variantami. Optimistická se může věnovat scénáři, kdy ve firmě všechno poběží tak, jak by mělo. Pesimistický plán pak může obsahovat návrh možných řešení při vzniku problémů a potíží. Pokud již nějaké později přijdou, měli byste tedy předem vědět, jak reagovat a firmu ochránit před nezdarem či pádem.

Základem kvalitních služeb v mužském barber shopu je rozhodně osobní a přitom striktně korektní přístup k zákazníkům. Návštěva mužského holičství v moderním stylu začátku 21. století má být výjimečným zážitkem, při kterém si zákazník odpočine, odreaguje se, a kde se bude cítit opečovávaný a hýčkaný. Mnohá mužská holičství při čekání hostům nabízejí kvalitní whiskey, pivo, rum ( či jinou kvalitní lihovinu), nebo alespoň kávu.

Základem jsou kromě jiného vhodné prostory, v nichž je třeba umět navodit přátelskou a milou atmosféru.

Větší soukromí pro muže

Nutností je dostatek denního světla, do interiérů je vhodné zvolit vybavení v teplejších a méně nápadných barevných odstínech. Přece jen jsou muži méně zvyklí na okukování, úspěšné salony jsou pro ně i jistým druhem zázemí. Což pro ženská kadeřnictví není až tak žádoucí, ty naopak snesou pestřejší výzdobu. Trend v tomto směru volí spíše jednoduchost a funkčnost.

Chybět samozřejmě nesmějí holičská křesla, jedno vyjde podle Tomáše Kucka na asi 50 tisíc korun, a jejich počet přímo určuje výšku počáteční investice do jednotlivých salonů. Nezapomeňte určitě na klimatizaci v místnostech nejen pro letní období. Co se týká umístění v rámci města, ideální jsou obchodní centra, kde si muži mohou návštěvou barber shopu krátit například čekání, než manželka či přítelkyně nakoupí.

V salonu samozřejmě nesmí ani v případě mužských provozoven chybět sociální zázemí, majitel musí dbát na čistotu provozních prostor, i sterilitu používaného holičského náčiní. Barber shopy obvykle dbají i na vybavení čekací místnosti, kde zákazníci najdou mužské časopisy i knihy. Kvalitní holičství se však pozná až v momentě, kdy se posadíte jako zákazník do křesla.

Barber shopy mívají vlastní nabídku služeb či jejich kombinací, cenu je nutné určit s ohledem na místo a město, kde chcete salon provozovat. Praha snese určitě luxusnější a dražší nabídku, menší města drtivou většinou nikoliv.

V Gentlemen Brothers obsahuje nejlevnější varianta služeb mytí a střih vlasů strojkem, úpravu kontur a obočí, opálení chloupků na uších, masáž hlavy, styling a kolínskou. K té nejdražší patří kromě jiného i darem limitovaná edice rumu Diplomático. Jak upozorňuje Tomáš Kucek, jejich vlastní koncept spočívá především v orientaci na každičký detail. Čímž se dostáváme k tomu zcela nejdůležitějšímu, tedy holičům. „Naši holiči musí být chytří, empatičtí, a musí je jejich práce bavit,“ říká Kucek.

Musí být schopni se se zákazníky bavit na úrovni. Ať je jím student, nebo vysoko postavený manažer,“ dodává majitel sítě barber shopů. V první řadě ale musí umět holiči dobře holit a stříhat, což není zas až taková samozřejmost, jak by se mohlo zdát. S ohledem na trendy a požadavky trhu totiž podle Tomáše Kucka žádné učiliště nepřipravuje mužské holiče na praxi adekvátně. Umějí tak pouze základní střihy, které se již dlouhá desetiletí v kadeřnických školách nezměnily.

Kvalitní personál polovina úspěchu

Při výběru vhodného personálu je tak určitě opět nutná pečlivost, každá chyba vás může v budoucnu stát přízeň zákazníků. „Když jsme se snažili hledat mezi kadeřnickými učni, zjistili jsme, že mají třeba 2 kluky v ročníku. To je strašně málo, poptávka na trhu by přitom byla. Chybí ale holiči, a to bez ohledu na kvalitu,“ vysvětluje Kucek. Těžké je navíc podle něho na první pohled poznat, jestli holení a stříhání někoho z nich vůbec baví, nebo šli na kadeřnické učiliště jen proto, že je nevzali jinde.

Nábytek v holičství by měl být také spíše nenápadný, na rozdíl od dámského kadeřnictví by to mužské mělo vyvolávat pocit většího soukromí.

Byť se prý situace pomalu zlepšuje, přesto mají učiliště mnohaleté zpoždění za děním na trhu. I kvůli tomu Gentlemen Brothers stvořili vlastní vstupní proces pro své zaměstnance, a pokud holič neabsolvuje požadovaná školení, nemá ve firmě vůbec šanci. „Lovit“ zaměstnance můžete zkusit i u konkurence, připravte se ovšem na to, že skutečné mistry v oboru budete muset přeplatit, což se při náboru více zaměstnanců již nemusí finančně vyplatit.

Rozhodně se ovšem při hledání personálu obrňte trpělivostí, snadno totiž můžete šlápnout vedle. Pokud se vám však tento náročný úkol podaří splnit, a najdete loajální a kvalitní personál, v případě holičských služeb máte více než polovinu úspěchu v kapse.


Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017