27.04.2017

Kam rostou české franšízy?

Čeští franšízoři nejčastěji expandují na Slovensko, do Bulharska a Polska. Dostali se ale i do Kuvajtu a na Tchaj-wan.

Začátek roku 2017 odstartoval další vlnu expanze českých franšízových sítí do zahraničí. Na německý a maďarský trh vstoupil koncept Fitness food menu, Konopné lékárny po vstupu na britský a americký trh mají v plánu expanzi na Ibize, kde sídlí jejich zakladatel Jiří Stabla. Až do Číny se dostala síť restaurací Výtopna, která chystá na léto také otevření pobočky v americkém Chicagu. Se zájemci o franšízu z Belgie a Itálie jedná The PUB.

vstup Bageterie Boulevard Berlin Foto Bageterie Boulevard

Bageterie Boulevard zahájila expanzi v Německu novou pobočkou v Drážďanech, následuje Lipsko a Berlín (na snímku).

Snad nejambicioznější plány má ale v tomto směru Bageterie Boulevard. Od loňského října provozuje vlastní pobočku v německých Drážďanech, ještě letos by se měla značka objevit také v Lipsku a Berlíně. Spolu s Německem chce populární česká značka dobývat Rusko, následovat by měla Čína a Spojené státy.

Uspět za hranicemi je snem mnoha českých podnikatelů. Až desetina českých firem vidí podle průzkumů v expanzi na zahraniční trh zcela jasně největší růstovou příležitost pro letošní rok. V plánu ji má pak na letošek až polovina českých firem. Trendem je Asie, obecně jsou čeští podnikatelé nejvíce úspěšní ale v Evropě: Německu, Británii, Rakousku, Francii, či Skandinávii. Výjimkou v tomto směru nejsou ani franšízové sítě.

Na ruský trh jedině za pomoci místních

Největším problémem je přitom neznalost místního trhu, což je případ například Ruska. "Jedním z vhodných řešení pro zahraniční trhy je master-franšíza, kdy dostane exkluzivitu pro celou zemi jeden partner, často již zavedená firma. Výhodou tohoto řešení je také fakt, že poté jednáte stále s jedním člověkem, a ne se všemi jednotlivými franšízanty v dané zemi," říká Gabriela Petrová, manažerka společnosti PROFIT system® pro klíčové zákazníky. A dodává, že nejčastěji expanzi za hranice podle jejích zkušeností zhatí rozdílné zákony, jazyková bariéra nebo příliš odlišné zvyky místních zákazníků.

Častý postup je proto ten, kdy se na začátku expanze prodá jedna franšíza v zahraničí a po prokázaném fungování na tamním trhu příslušný franšízant získá také licenci pro celou zemi. Případně si může v rámci konceptu otevřít následně také další vlastní franšízové pobočky - pokud mu to dovolí smluvní podmínky a vlastník původního know-how. I kvůli zmiňovaným problémům míří nejčastěji české značky na Slovensko (31), následuje Bulharsko (7), Polsko (7), Maďarsko (6), Rusko (5), Německo (4), Rakousko (3) a Ukrajina (3).

V loňském roce působilo v zahraničí na 40 českých franšízových systémů, cílovou zemi si vybírají s ohledem na logistiku a znalost místních poměrů. Proto jsou v centru jejich zájmu nejvíce sousední země. Ti nejodvážnější jako je Botanicus či Jumping působí také v zemích jako je Tchaj-wan, Mongolsko, Kuvajt, Japonsko, Azerbajdžán či Kazachstán. Co se týká oborů, největší úspěch sklízejí v zahraničí gastronomické franšízy, z oblasti obchodu se venku nejlépe daří firmám, které se zabývají kosmetikou a zdravím, oděvy či potravinami.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank