Podnikání s receptem v ruce

Lékárenská síť BENU chystá změny pro všechny franšízanty. Nově by měli například dostat možnost otestovat si vedení franšízy po dobu půl roku. Koncept BENU na zkoušku bude určen spíše stávajícím lékárníkům, kteří chtějí zkusit fungování lékárny v rámci prodejní sítě.
Pátek
12.05.2017
BENU čítá již 200 lékáren, 60 jich provozují franšízanti. Nejvíce volných měst pro zájemce o licenci je na Vysočině a v jižních Čechách.
 

Síť lékáren BENU patří v ČR pod nadnárodní koncern Phoenix. Pod společnou značkou působí na 1500 lékáren ve 23 evropských zemích, společnost vlastní také velkoobchod pro prodej léčiv, skrze který zásobuje jednotlivé lékárny. Loni BENU otevřela v Česku 10 nových franšíz (Lovosice, Mšeno, Cheb, Františkovy lázně, Plzeň, Bruntál, Přelouč, a další). V tuto chvíli má společnost zájem o nové franšízanty ve městech s asi 50 tisíci obyvatel. Z oblastí pak chybí lékárny BENU na Vysočině a v jižních Čechách.

"Naši franšízanti si musí sami zajistit například personál a prodejní prostor, který musí mít minimálně 100 čtverečních metrů," říká franšízová manažerka BENU Kateřina Ducháčková. Polovinu prostor v lékárnách tvoří zázemí pro personál, chybět nesmí přípravna léků. Provozovny navíc musí projít mnohými kontrolami včetně Státního ústavu pro kontrolu léčiv. BENU nabízí podnikatelskou příležitost jak stávajícím lékárníkům, tak těm, kteří chtějí s podnikáním teprve začít.

Zákaznické karty jako zdroj dat a informací

Franšízanti BENU musejí počítat v začátcích také s minimální investicí asi 4 miliony korun pro případ, kdy se staví zcela nová lékárna. Samozřejmostí by měla být znalost farmacie a ekonomické myšlení. Investorům se značka nebrání, nicméně podle Kateřiny Ducháčkové mívají lidé s nulovou zkušeností v oboru většinou problémy s hledáním kvalifikovaného personálu. Návratnost vstupní investice v případě rebrandingu stávající lékárny (asi 1,5 milionu podle velikosti) centrála BENU odhaduje na asi jeden rok.

Franšízantům nabízí síť po uzavření dohody slevy od dodavatelů, platby za product placement nebo prodejní bonusy pro zaměstnance. Velkou výhodou franšízové sítě je podle Ducháčkové také používání zákaznických věrnostních karet, díky nimž má BENU neustále přehled o prodejích v jednotlivých pobočkách, ale zná i třeba typický nákupní košík. Na základě dat z centrálního softwaru také vedení společnosti může poté doporučovat prodejní strategie jednotlivým lékárnám, a pomáhat jim ve zkvalitňování zákaznického servisu.