pondělí
05.06.2017
Než se stal franšízantem Expense Reduction Analysts, pracoval 20 let pro korporace. Podnikání přináší radost, tvrdí Tomáš Krýsl.
 

Ve Spojených státech vystudoval marketing na Keller Graduate School of Management, inženýrský titul získal na pražském ČVUT. Na začátku roku 2012 se Tomáš Krýsl rozhodl stát franšízantem Expense Reduction Analysts (ERA) po setkání s Jiřím Rybárem, který mezinárodní koncept přivedl do České republiky.

"Potkali jsme se přes mého bratra, který s panem Rybárem spolupracoval. Zavedli jsme řeč na podnikání a po nějakých čtyřech nebo pěti měsících společných debat jsem se rozhodl do tohoto konceptu vstoupit a stát se jeho součástí," vypráví sympatický štíhlý muž v sídle ERA v Praze. Má za sebou 14letou manažerskou dráhu v tiskařském a IT průmyslu. Naposledy pracoval v Canonu jako šéf divize přímého prodeje koncovým korporátním zákazníkům. Přes osm let byl zaměstnancem firmy Xerox. Svoji kariéru odstartoval u českého výrobce ofsetových strojů Adast, pro něhož pomáhal budovat zastoupení v USA.

Nicméně když začal před několika lety přemýšlet o vlastní firmě, nevěřil si natolik, aby začal svůj byznys budovat od nuly a sám za sebe. "Přišlo mi, že trh už je v podstatě rozparcelovaný, a vstupní bariéry pro začínající podnikatele příliš veliké," říká Krýsl. Vzhledem k letitým zkušenostem v oboru při práci s kopírovacími stroji a softwarem pro tisk mu prý koncept ERA od začátku dával smysl.

Více příležitostí, více práce, ale i více peněz

"Viděl jsem poprvé ve svém životě, že se těch 15 let práce ve velkých firmách může zhodnotit, což mě v podstatě velmi překvapilo. Dostal jsem možnost svou analýzu a služby nabídnout více firmám, a vydělat si tak i více peněz," vysvětluje franšízant ERA. S tím, že v podnikání vychází výhradně ze zkušeností z předchozí kariéry, bez nich by podle něho nebylo možné mezi specialisty ERA uspět.

Tomáš Krýsl je již 5 let specialistou pro kategorie tiskových technologií, kancelářských potřeb, osobních ochranných pracovních prostředků, client management a akvizice v rámci vlastní franšízy ERA. Firmám nejčastěji redukuje náklady na tisk a kancelářské potřeby.

Koncept ERA, jehož se stal coby franšízant propagátorem, považuje Tomáš Krýsl za zcela specifický. Právě proto, že jej nelze provozovat bez potřebných znalostí expertizy a kontaktů. Za své největší těžkosti během podnikatelských začátků označuje nedůvěru ze strany potenciálních zákazníků, kterou se mu prý podařilo překonat pouze vytrvalostí a vstřícností.

"Několikrát jsem musel vysvětlovat, že nedělám finanční poradenství. S naším konceptem totiž u nás lidé nemají zkušenost," vysvětluje. S tím, že výjimečností ERA je i rozsah oblastí, do nichž firemní analýzy zasahují: energie, bankovnictví, doprava, odpadové hospodářství, věnuje se ale i kancelářskému vybavení a potřebám, úklidu ve firmách, ostraze, a podobně. Po šesti letech působení analytické společnosti na českém trhu se situace ale i tomto směru podle Krýsla zlepšuje.

Něčím jsem se musel prokousat sám

Na podnikatelská rizika včetně těch finančních byl prý od počátku připravený, takže ho v prvních měsících podnikání neodradil ani dočasný nízký příjem. "Někdy je to nahoru-dolů, na druhou stranu když se pak cokoliv podaří, o to větší radost podnikání přináší. Navíc jsem od té doby pánem svého vlastního času, a nikdo mi nediktuje co kdy dělat, a s kým obchodovat," říká franšízant ERA s tím, že nastalá zodpovědnost za vlastní firmu pro něho nebyla problémem, nýbrž spíše výhodou.

Počáteční investice se mu vrátila během dvou let i díky tomu, že ERA se zabývá firemními službami, tudíž nejsou potřeba velké náklady na podnikatelskou činnost. "Nejde o výrobu, my nemusíme nakupovat žádný materiál a podobně. Co inkasujeme za své služby, je v podstatě náš výdělek," říká Krýsl. Výhodou konceptu ERA je kromě jiného i fakt, že mzda franšízantům i zaměstnancům pochází z ušetřených výdajů každé firmy, která se stane klientem Expense Reduction Analysts.

Podporu od centrály sice prý dostal v dostatečné míře, přiznává ale, že některými věcmi se musel "prokousat sám". Třeba účetnictvím, nebo právnickou stránkou svého podnikání. Na druhou stranu třeba marketing využívá Tomáš Krýsl firemní, protože sám by se na jeho úroveň dostal až za několik let. Stejně tak si chválí dobré jméno, které mu zajišťuje hlavička ERA. "Když někam přijdu, a představím firemní portfolio ERA, má moje prezentace přece jen jinou hodnotu, než kdybych vystupoval jménem neznámé firmy. Působíme v několika zemích, a máme mezi zákazníky mnoho velmi úspěšných a známých společností," dodává.