12.06.2017

S pivem až na konec světa

Češi jsou národem pivařů, byznys se zlatavým mokem ale přerůstá díky franšízám i české hranice. Jak uspět? Mít jedinečný nápad, který vás okamžitě zviditelní mezi silnou konkurencí.

Česko je zemí pivařů, při zmínce o pivu a jeho nejvyšší světové spotřebě v ČR pociťuje hrdost více než polovina českých mužů a třetina žen, jak vyplynulo z průzkumu Akademie věd. Průměrný Čech v současnosti vypije 147 litrů piva za rok, spotřeba piva zůstává v ČR na stejné úrovni už od 70. let. Tuzemské pivovary navíc loni vyrobily vůbec nejvíce piva v historii, a to 20,5 milionu hektolitrů. Byznysu s pivem se tak dlouhodobě daří a konkurence mezi výrobci piva i pivními výčepy a restauracemi neustále roste.

Foto The Pub

Pokud se rozhodnete podnikat pod značkou The PUB, odpadne vám nutnost aktivit jako je vyjednávání podmínek s dodavateli, propagace, oblast public relations, optimalizace provozních procesů apod.

Spoléhat je proto potřeba nejen na kvalitní zlatavý mok. To si již před více než 10 lety uvědomili například majitelé úspěšného franšízového konceptu The PUB, kteří přišli v roce 2005 s nápadem na samoobslužné pivní výčepy. První bar, kde si hosté mohou sami natočit pivo do půllitrů, otevřeli Martin Šampalík a Jan Stuna v Plzni, dnes vlastní v ČR 14 restaurací značky The PUB, jednu pobočku má síť v Německu a dvě v sousedním Rakousku. Jedinečnost nápadu a celého konceptu jejich expanzi letos možná posune také do Belgie a Itálie.

Rodinný pivovar a mezinárodní Švejk

Na originálním typu obsluhy staví své know-how také franšízová síť Výtopna, která prostřednictvím vláčků doručí ke stolu nápojovou objednávku. Výtopna má k dispizici hned několik patentem chráněných nápadů a užitných vzorů, které provozovatelům restaurací garantují trvalou exkluzivitu a charakteristický ráz restaurace. Podle majitele a autora konceptu Petra Fridricha je i o jeho koncept zájem i ze zahraničí, expandovat chce nejdříve ale na Slovensko. Firma vlastní mateřskou restauraci v Praze a franšízy v Ostravě, Brně a Orlové.

Výtopna, vláček s pivem na kolejích

Restaurace sítě Výtopna je obsluhována modelovými vláčky, které brázdí 400 metrovou trať. Své originální nápady si majitelé Výtopny nechali oficiálně patentovat.

Jak The PUB, tak Výtopna nabízejí spolupráci i zavedeným restauracím, které po podepsání licenční smlouvy procházejí přestavbou v duchu konceptů. V případě Výtopny je potřeba pro takovou změnu investovat asi 5 milionů korun (podle velikosti provozovny), návratnost se pohybuje v rozmezí od 2 do 4 let. Podobnou částku vyžaduje při spolupráci pro úpravy výčepu i The PUB, výjimečně se v nabídce pro franšízanty objeví k převzetí i stávající restaurace v síti. U The PUB se tak stalo nedávno v rámci rostoucí obchodní aktivity v zahraničí, která si podle majitelů žádala změnu strategie, a to i s ohledem na množství mateřských provozoven.

Prostřednictvím franšíz se v Česku rozvíjí také rodinný Pivovar Bernard, který se letos rozhodl pro expanzi v menších českých městech. Bernard přitom vychází v podnikání především ze znalosti a hodnoty zavedené původní značky. Nově uvedl do nabídky pro franšízanty koncept nazvaný Bernard Bar. Oproti Bernard Pubům, kterých má pivovar 6 v Praze, mají být bary rozlohou i nabídkou menší. První Bernard Bar by se měl objevit v létě v Olomouci, poté je na řadě Litvínov. Na prvorepublikového ducha odkazuje síť Švejk restaurant, která má po celé zemi na 50 restaurací. Zájem o koncept projevili ale také firmy z Evropy či Jižní Koreje.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank