Čeští lídři inspirují novou generaci
Pořádala jste letos první ročník Ocenění českých lídrů. Jaký byl důvod založení tohoto projektu?
Propojováním podnikatelů se já osobně i naše Agentura Helas zabýváme již více než 20 let. Za tu dobu jsem měla možnost potkat mnoho podnikatelů a podnikatelek. Zjistila jsem, že celá řada českých firem zvládla překonat práh ČR. Ať již fyzicky tím, že působí v různých zemích světa a exportují služby a produkty, nebo mentálně, kdy nápady a know how ovlivňují podnikání ve světě. Majitele, kteří se odhodlali jít za vizí a ne jen za svými obchodními výsledky. Tyto firmy jsme se rozhodli ocenit a představit jejich úspěch.
Co konkrétně si od projektu slibujete?
Ocenění Českých Lídrů bude velkou inspirací pro budoucí generaci podnikatelů a jsem přesvědčená, že myšlenka budování hrdého Česka přitáhne velkou pozornost.
Kolik firem se projektu účastnilo a podle čeho jste vybírali ty nejlepší?
Do projektu Ocenění českých lídrů je společnost nominovaná na základě analýzy veřejně dostupných údajů všech společností v České republice zpracovaných odborným garantem, kterým je prestižní mezinárodní společnost, specialista na rating a scoring firem, CRIF – Czech Credit Bureau, a. s. Předpokladem je dostupnost závěrek za rok 2014 a 2015 s vynikajícím iRatingem. Součástí registrace je zodpovězení otázek a poskytnutí ekonomických výsledů posledního období (tj. rok 2016).
Společnosti dále musí splňovat pravidlo 100% českého vlastnictví a českého občanství majitelů, pravidlo ročního obratu aspoň 200 milionů korun aspoň a výše bez omezení, minimálního počtu 50 a více zaměstnanců a v neposlední řadě mají podvojné účetnictví nejméně po dobu čtyř let. V letošním roce kritériím projektu odpovídalo zhruba 1300 firem. Z nich pak byli vybráni vítězové.
Který z oceněných projektů byste vyzdvihla obzvlášť a proč?
Každá společnost, která v rámci Ocenění českých lídrů uspěla, si zaslouží vyzdvihnout. V drtivé většině případů totiž jde o firmy, jimž se podařilo překročit hranice regionu, ve kterém působí a mnohým z nich i hranice republiky. Navíc je můžeme označit za významné zaměstnavatele ve svých regionech. Nejčastěji exportují do sousedních zemí. Průměrný podíl exportu těchto firem na jejich výsledcích je cca 52%.
Zajímavé je, že nadpoloviční většina firem, jež se dostaly do finále, je alespoň částečně rodinná. Můžeme také říci, že se jedná o firmy, které se nebojí inovací a moderních technologií. Chápou je jako součást fungování.
Propagujete myšlenku “Budujeme hrdé Česko". Jaké problémy v podnikatelském prostředí jsou v tuto chvíli nejpalčivější?
Na setkáních s podnikatelkami a podnikateli nejčastěji rezonuje problematika nedostatku kvalifikovaných pracovníků, což se zejména týká technických oborů. A zaznělo to i na předávání Ocenění českých lídrů. Dobrou zprávou však je, že podnikatelé si tento problém uvědomují a začínají ho řešit. U řady z nich tak můžeme vidět úzkou spolupráci se středními či vysokými školami, neváhají si prostřednictvím praxí vychovávat vlastní talenty a mnohé z těchto firem to vidí jako nutnost, protože český vzdělávací systém bohužel na poptávku po výchově kvalifikovaných pracovníků zatím dostatečně nezareagoval.
Jak jsme se dozvěděli na jednom z našich regionálních setkání v rámci projektu Ocenění českých podnikatelek, základními kompetencemi pro 21.století, které vedou ke kreativitě a tím i k inovacím jsou schopnosti, spolupráce a kreativita. A těmito kompetencemi vládnou ženy. I proto již dnes známe řadu příběhů úspěšných startupů, jež vybudovaly ženy a úspěšně je prodaly.
V čem jsou čeští podnikatelé a podnikatelky výjimeční a proč?
Současná generace úspěšných podnikatelů má obvykle jedno společné, začínali podnikat na začátku 90. let. Neměli nic, jenom nadšení, nutkání, odvahu a nesmírnou touhu změnit svůj život a uspět. Mít šanci dělat to, co dříve nešlo. Je potřeba si uvědomit, že nikdo tehdy neměl zkušenost s podnikáním a vším, co to obnáší. Je třeba si to stále připomínat, zejména nejmladší generaci. Nic v životě není samozřejmé a nic není zadarmo.
V průzkumech se ukazuje, že přibývá stále žen podnikatelek. Dokážete si tento jev vysvětlit? Jsou ženy při podnikání opravdu tak jiné, než muži?
Jedním z důvodů může být i fakt, že dnes již u nás najdeme spoustu žen, které ve svém vlastním podnikání dosáhly velkého úspěchu a staly se tak inspirací a motivací těm, které o vstupu do byznysu uvažují. V České republice je celá řada šikovných žen, které jsou se svým podnikáním schopné vyhovět přísným kritériím úspěchu na trhu. Tyto ženy se nejčastěji pouští do vlastního podnikání prostřednictvím převzetí rodinného byznysu, nebo proto, že je k tomu určité životní fáze nutí. Typickým příkladem je, že jim nikdo nedal příležitost v zaměstnání během mateřské dovolené, nebo bezprostředně po ní. Mezi maminkami tak dnes najdeme celou řadu startupistek či malých podnikatelek, které často svůj koníček proměnily v podnikání.
Co se týče rozdílu mezi ženami a muži v podnikání, tak víme, že ženy jsou coby podnikatelky opatrnější. To se projevuje například již při samém rozjezdu podnikání i v jeho dalším rozvoji. Například nejsou tolik nakloněni využívat cizí kapitál, a když, tak velmi promyšleně, aby tím neohrozily svou budoucnost. Velmi pozitivně se pak staví k inovacím, díky nimž jsou schopné dosáhnout konkurenční výhody na trhu.
Ráda byste inspirovala novou generaci podnikatelů. Jací jsou vlastně lidé, kteří v Česku začali podnikat v posledních 10 letech?
Motto letošního roku jsou INOVACE – STARTUPY – E.COMMERCE. Díky tomu jsem se potkala se zajímavými projekty, které vznikly v posledních pěti letech. Tyto podnikatele opět spojuje touha, odvaha, zapálení pro věc, potřeba udělat něco, co bude mít smysl. Překvapilo mě, že mnoho projektů se týká zdravého životního stylu (Naturalis, České bedýnky), ale také si jedna žena koupila zámek, který zachránila před rozpadem. To, co je jiné, je, že tito podnikatelé a projekty bez zábran využívají nových technologií, respektive se o ně přímo opírají, jsou s nimi spjati.
Na který ze svých projektů jste zatím nejvíce pyšná?
S projekty, které realizujeme, je to jako s dětmi. Je za nimi spousta odvedené práce, a proto nelze úplně jednoznačně říci, na který z nich jsem nejvíce pyšná. Jsem pyšná na všechny, protože díky nim se nám úspěšně daří budovat hrdé Česko. Mojí srdcovou záležitostí je však projekt Ocenění českých podnikatelek, který letos slaví 10 let existence. Před oněmi 10 lety jsme měli za cíl ukázat, že české ženy jsou schopné díky svému umu a odvaze vydat se svou vlastní cestou, zakládat úspěšně fungující firmy a využívat nejrůznějších moderních technologií, které jim na této jejich cestě pomáhají.
Ocenění českých podnikatelek se stalo prvním projektem v České republice, který se rozhodl ukázat, jak jsou české ženy podnikavé, jak se jim daří budovat stabilní firmy, díky čemuž pozitivně ovlivňují své okolí a mnohdy se úspěšně prosazují i za hranicemi naší země, jak zvládají skloubit své podnikatelské aktivity s péčí o děti a rodinným životem. To, že takových žen-podnikatelek, které výše zmíněné beze zbytku naplňují, je u nás čím dál tím více, dokazuje vývoj celého projektu.
PŘEČTI ČLÁNKY
Konopné potraviny, nápoje, CBD kapsle a kosmetika jsou stále žádanější. Za značku Cbweed nám příležitosti pro nové podnikatele přiblížil její franšízor Riccardo Ghibellini.
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Chocafé je kavárna, kde proudí především belgická čokoláda. Co tento koncept nabízí franšízantům nám v rozhovoru přiblíží zakladatel značky Jan Novák.
„Počty franšíz s vaflemi, palačinkami a lívanci rostou. Nyní cílíme na všechna krajská města“, říkají franšízoři Elvis Osmanović a Dino Pekez.
„Jsme velmi rádi, že i přes nepříznivou ekonomickou situaci v maloobchodě se všem prodejnám podařilo růst,“ říká franšízor Tomáš Voženílek.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Je pro vás dětské oblečení téma, kterému se dovedete věnovat s nadšením? Právě takoví jsou franšízanti značky, která si na prodejnách umí vybudovat stálou klientelu.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Nejsilnější značky v oblasti franšízingu pro rok 2017 jsou KFC, Dunkin’ Donuts a McDonald’s.
Koncept Trdlokafe zjednodušil a zautomatizoval procesy tak, aby se ze stánku s trdelníky a kávou stala pasivnější investice a hledá franšízanty.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI