21.06.2017

Franšízy mezi TOP značkami

V každoroční hitparádě nejhodnotnějších značek světa se letos do první stovky dostalo několik mezinárodních franšízových sítí.

Agentura Millward Brown vydala opětovně aktualizovaný žebříček BrandZ Top 100. Hodnotu značky určuje pravidelně na základě údajů o současných a očekávaných ziscích, a také podle průzkumu mezi dvěma miliony klientů ze 30 zemí světa. Seznamu dlouhá léta vévodí globální technologické společnosti. Letos se do čela žebříčku podařilo probojovat i několika franšízovým společnostem. Jedná se výhradně o známé americké fastfoodové řetězce: McDonald’s, KFC, Starbucks a Subway.

mcdonalds_praha_pobocka_1992

McDonald’s letos uzavírá desítku nejhodnotnějších značek světa, žluté logo ve tvaru písmene M bylo vyčísleno na 97 miliard dolarů.

Světově nejuznávanější značkou zůstává i nadále Google, jehož hodnota se aktuálně uvádí na přibližné částce 235 581 miliard dolarů. Meziročně tak hodnota největšího webového vyhledávače světa narostla o celých sedm procent. Druhý Apple stoupl o 3 % na necelých 235 miliard dolarů, třetí Microsoft má nyní hodnota asi 143 miliard dolarů. Celková hodnota stovky nejcennějších značek světa oproti loňskému roku stoupla o osm procent na 3,6 biliónu dolarů (84 biliónů korun).

Silná čtyřka fastfoodům vládne

Většina společností na vrcholu TOP 100 pochází ze Spojených států. Maloobchod zastupuje v první desítce čtvrtý internetový prodejce Amazon. První desítku uzavírá franšízový řetězec rychlého občerstvení McDonald’s s přibližnou hodnotou 97 miliard dolarů. Kavárenská síť Starbucks skončila 22, kuřecí specialista KFC je na 45. místě, a síť bageterií Subway obsadila 81 místo.

Do první desítky se tento rok poprvé probojovala čínská technologická značka Tencent, když skončila na osmém místě.

Největší růst ovšem loni zaznamenala opět společnost Amazon, která zvýšila svoji hodnotu o více než 40 miliard dolarů. Následovaly společnosti Google, Apple, Microsoft, a Facebook, který skončil v celkovém hodnocení pátý. Hodnota značek pěti technologických gigantů tvoří 25 % souhrnné hodnoty všech firem v TOP 100. Při procentuálním hodnocení růstu hodnoty bodovala také firma Adidas, jejíž cena měla vzrůst během roku o takřka 58% na 8,3 miliard dolarů.

Výsledky celkově potvrzují loňské predpovědi americké poradenské společnosti s tím, že podoba zákaznického servisu i maloobchodu se bude rychle měnit spolu s nárůstem moderních technologií a propojováním s klasickými obchodními metodami a způsoby prodeje.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank