Generální ředitel Sky Zone Jeff Platt začal svůj první trampolinový park provozovat již ve 22 letech. Při studiích přesvědčil investory o výhodách převratného nápadu, který mu loni přinesl roční obrat ve výši téměř 300 miliard dolarů.
Úterý
01.08.2017
Jeff Platt již 10 let řídí společnost Sky Zone, jež patří mezi TOP 50 franšíz v Americe. Jeho parky navštíví ročně na 25 milionů lidí.
 

Jeho pracovní království leží nedaleko finančního centra Los Angeles. Když vystupuje v černém třičku a teniskách ze svého vozu značky Tesla, vítá ho hlouček zaměstnanců v oranžových košilích s nápisem Sky Zone. Za chvíli do parků Sky Zone po celé zemi dorazí stovky dětí mezi 6 a 17ti lety, aby si užily pár chvil při pohybu, který kromě zážitků dodává návštěvníkům Sky Zone pocit svobody a výjimečnosti. Dvaatřicetiletý Jeff Platt je generálním ředitelem franšízové sítě Sky Zone, jež patří mezi TOP 50 franšíz v Americe. Čítá více než 100 franšízových poboček v USA, Austrálii, Kanadě, Mexiku, Chile, Kuvajtu, Saúdské Arábii a Británii.

Jeff Platt začal svůj první trampolinový park provozovat již ve 22 letech. Řětezec specializovaných tělocvičen se od té doby rozrostl ze dvou poboček do současných 176 "skákacích parků" nejen po celých Spojených státech. Jejich návštěvnost se letos odhaduje celkem na 25 milionů lidí, které vydají za vstupenky asi 300 miliard dolarů. Loni parky Sky Zone v USA hlásily tržby ve výši 50 milionů dolarů, z toho 20 % činil čistý zisk, uvádí magazín Forbes.

Milion dolarů za první rok

"Chceme vytvořit svět, kde si každý každý den hraje," říká Platt. Přiznává přitom, že jeho domovskou firmu zaskočil bleskový nástup konkurence záhy poté, co se jí začalo dařit. V tuto chvíli tak konkurence provozuje v USA na 75 % zábavních skákacích parků, společnost CircusTrix například provozuje také na 80 sportovních heren. Sky Zone se proto v marketingu zaměřuje na teenagery, s nimiž se snaží komunikovat skrze YouTube či Snapchat. Firma vyvíjí také nové herní nástroje pro zákazníky, mezi novinky by měla brzy patřit i nositelná elektronika, která bude sledovat a měřit výkon jednotlivých návštěvníků parku.

Značku Sky Zone přivedl na svět v roce 2002 Jeffův otec Rick. Na první park si půjčil finance od příbuzných výměnou za slib, že o půjčce nikomu neřekne, neboť by je okolí mohlo považovat za šílené. Prvními zákazníky byly děti z nedalekého skateboardového parku, za vstup zaplatily 8 dolarů. Nárůst popularity nového sportu v LA byl ale velmi rychlý, a Platt se proto rozhodl firmu rozšířit skrze franšízový koncept. Během jediného měsíce naštívilo parky Sky Zone v roce 2014 na tisícovka lidí, za další měsích jich byl dvojnásobek, po třech měsícících a televizní reklamě už byla návštěvnost za hranicí 10 tisíc lidí.

Všichni moji kamarádi pracovali u společnosti Goldman Sachs, byli právníky nebo chodili do obchodní školy, a já jsem byl ředitelem nějakého zábavního parku, vzpomíná Platt na své začátky

Tržby v prvním roce dosáhly na milion dolarů. Jeff tehdy ještě studoval v St.Louis, kde k vlastnímu překvapení při jednom setkání přesvědčil investory o výhodnosti konceptu, a za jejich pomoci postavil první park ve vlastní režii. Výsledek opět předčil veškerá očekávání, pobočka v St.Louis generovala v prvním měsíci zisky ve výši více než 220 tisíc dolarů. V roce 2006 pak ovšem Jeffova matka onemocněla rakovinou, a jeho otec se z podnikání stáhl. Do vedení firmy se nevrátil ani po smrti paní Plattové v roce 2009. Veškerá tíha provozu zůstala na bedrech Jeffa Platta.

Hlavou proti konvencím i zdi

"Nevěděl jsem, co dělám. Všichni moji kamarádi pracovali u společnosti Goldman Sachs, byli právníky nebo chodili do obchodní školy, a já jsem byl ředitelem nějakého zábavního parku," vzpomíná. Jeho podnik ale skvěle vzkvétal, a následovalo proto rozhodnutí o založení franšízové sítě. Model byl jednoduchý: každý franšízant zaplatil od 40 do 60 tisíc dolarů za licenci, poté podváděl 6 % z prodeje a 2 % platil do národního marketingového fondu. Majitelé parků souhlasili s koupí zboží a vybavení od značky Sky Zone.

Základní strategií rozvoje konceptu Sky Zone je stále dobývání nových zemí a trhů poskytováním franšízových licencí. Firma působící na pomezí fitness a zábavy hodlá dále expandovat, konkurence a řady firem s mnohdy nápadně podobným názvem se prý již nebojí. Ctí i kulturní rozdíly. Sky Zone se daří třeba i v Saúdské Arábii, kde jsou oddělené hodiny určené pro muže, a hodiny pro rodiny. Specifikum má také Austrálie, kde zavedli novou výkonnostní disciplinu - hráči při ní vybíhají z trampolín na kolmou zeď. "Vytvořili jsme multimiliardový byznys a zcela nové odvětví, takže dostatek prostoru pro rozvoj určitě stále existuje," dodává Jeff Platt, který je i přes své mládí skutečným veteránem v mladém sportovně-zábavním odvětví.