04.08.2017

3 trendy úspěšných franšíz

Franšízingu nahrávají trendy. Ať už jako poskytovatel licencí či jako franšízant, vstoupit do franšízy se aktuálně vyplatí z mnoha důvodů.

Mnoho úspěšných značek a firem se rozvíjí a roste díky franšízingu, jehož Mekkou jsou Spojené státy americké. Model franšízové spolupráce jednotlivých poboček v síti, které vlastní smluvně vázaní obchodní partneři, umožňuje firmám poskytovat i v náročných podmínkách na trhu co nejkvalitnější a přitom cenově dostupné služby a výrobky. Franšízingu nahrávají některé aktuální trendy, které se objevují v byznysu a obchodu po celém světě.

Foto Franchising

Letošní předpověď Mezinárodní franchisové asociace ostatně také hovořila zkraje roku o růstu. Podle předpovědi by letos mělo vzniknout jen v USA dalších 11, 5 tisíc nových franšízových společností.

Růstu franšízového trhu přitom značně nahrává dlouhodobé zlepšení spotřebitelských výdajů a vyšší zaměstnanost. Díky nim by zisky franšízových sítí měly letos narůst meziročně o 5, 3 % oproti necelým 3 % v případě celosvětového hospodářství. Dosáhnout by podle odhadů měly až k 710 miliardám dolarů oproti 674 miliardám v roce 2016.

K růstu franšízingu letos pomáhají především 3 největší trendy:

1. Vliv generace mileniálů

Ačkoliv obecně nejsou tzv. milenálové pro svět obchodu žádným velkým přínosem, ve franšízingu se jejich nezávislé myšlení uplatňuje s úspěchem. Jasně totiž upřednostňují firmy a podniky, které se neorientují pouze na finanční zisk, ale vyznávají i další hodnoty jako je ochrana životního prostředí, podpora sociálně slabých, a podobně. Jak to souvisí s franšízingem? Majitelé licencí na podnikání pod zavedenou značkou (neboli franšízanti) jsou vlastníci malých podniků, kteří musejí myslet a jednat skutečně nezávisle a samostatně, aby mezi konkurencí uspěli.

milenialove vykrik

Franšízovou síť vždy sjednocuje logo a stejné produkty v nabídce, nicméně způsob řizení provozu se často liší v jednotlivých provozovnách. Jasně hovoří o schopnostech a způsobu vedení jejich šéfů. Mileniálové v této oblasti vynikají i proto, že svou práci považují za poslání, berou ji smrtelně vážně. Navíc akceptují osobní vlastnictví a práva, což jim jako franšízantům zase pomáhá při komunikaci s centrálami franšízových sítí, jejichž požadavky jako majitelů firemního know-how tak většinou chápou a akceptují. Mnohé studie již dokázaly, že mladí odborníci jsou efektivnější a produktivnější, pokud je jejich práce spojena s nesobeckým výsledkem.

2. Změna spotřebitelského chování

Spolu s růstem ekonomiky a životní úrovně obyvatelstva roste také poptávka spotřebitelů po produktech, zaměřených právě na tzv. přidané hodnoty. Firmy v reakci na tento trend začaly houfně vyznávat charitu, prosazují svou politiku ochrany životního prostředí, snaží o trvale udržitelný rozvoj i menší podporu čistě spotřebního chování. Alespoň to mnohé z nich veřejně deklarují. Všimli jste si speciálních akcí, kdy koupí nějakého výroku přispějete na dobročinné účely? Už "nespoříte" při hromadných nákupech na sadu hrnců nebo hračky pro děti, teď má zákazníkům dobrý pocit z nákupu zesílit charita.

manažer kontrola

Franšízový model je ideální pro co možná maximálně transparentní společnosti, které se otevřeně hlásí k zodpovědnosti za své působení na trhu, stejně jako za své produkty.

Franšízové sítě jsou v tomto směru opět ideálním podnikatelským modelem. Centrálně strukturované a řízené společnosti jsou vždy méně pružné v přizpůsobování se situaci na trhu, což se týká i nové spotřebitelské poptávky. Firemní struktura franšíz dovoluje při správné komunikaci řízení v opačném směru, kdy se značky orientují na zájmy obyvatel měst a obcí, v nichž působí. Jasná lokalizace služeb i dosahu charity je přitom významným rozdílem oproti velkým firmám, který ocení při spolupráci i další obchodníci a spolupracující profesionálové. Díky lokální síti dosáhnou franšízy v tomto směru opět mnohem dále, než korporace s násobně větším kapitálem.

3. Nástup robotů a větší zodpovědnost

Do třetice mají franšízy prospěch i z obecného strašáka na trhu práce, tedy automatizace výroby. Použití strojů a robotů sice jistě zruší mnohé pracovní pozice, nutně ale vytvoří nové role pro manažery a lidi, kteří zvládnou vykonávat funkce příliš složité pro stroje: tvůrčí práci, spolupráci a organizaci. Franšízy ve složité situaci kolem vysoké zaměstnanosti a současném rušení pracovních míst opět vytvářejí pracovní příležitosti tam, kde lidé práci potřebují nejčastěji. Tedy v menších městech a obcích.

Pokus o centrální řízení rostoucího obchodu může snížit kvalitu služeb a poškodit značku. Pokud se ovšem rozhodnete pro franšízing a najdete ty správné partnery, můžete své podnikání rozšířit bez zbytečných chyb a kompromisů. Franšízový model je ideální pro co možná maximálně transparentní společnosti, které se otevřeně hlásí k zodpovědnosti za své působení na trhu, stejně jako za své produkty. K tomuto trendu patří také např. informovanost o zboží a jeho výrobě či původu, což se týká třeba potravin a jejich složení. Franšízové sítě díky jednotné distribuci a zásobování (ovšem v podstatně menší míře, nežli je tomu u mezinárodních korporací) mají opět široké možnosti zpětné kontroly, ale i zavedení funkčních pravidel.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank