25.08.2017

McDonald’s ruší 170 franšíz

Americký franšízový gigant se rozhodl odebrat kvůli finančním nesrovnalostem franšízovou licenci polovině svých restaurací v Indii.

McDonald’s přijde o polovinu svých restaurací v Indii, kde měla firma ve své síti dosud na 400 franšízových provozů. Důvodem je ukončení franšízové smlouvy a odebrání licence společnosti CRPL (Connaught Plaza Restaurant), která vlastnila územní licenci pro některé části Indie. Rozhodnutí učinila centrála McDonald’s po "dlouhé a vyčerpávající bitvě", která trvala celých devět let. Za sporem stojí podle magazínu Forbes finanční nesrovnalosti. McDonald’s viní CRPL z porušování smluvních podmínek a neplacení franšízových poplatků, které se vleklo několik let. Indická společnost se brání tím, že prodeje a zisky jejích franšíz dlouhodobě klesají, čímž je jim znemožněno také splácet bankovní úvěry, a jejich dluhy proto stále narůstají.

McDonald´s Indie

I když reputace velkého žlutého M v Indii utrpěla škodu, nový smluvní partner by mohl situaci opět napravit.

Již loni v červnu McDonald’s dočasně uzavřel 40 restaurací v Dillí kvůli neobnovení jejich franšízové licence. Konec těchto provozů nyní potvrdila společnost také. Pro další působení na indickém trhu hodlá hledat nového franšízového partnera. Odvážné rozhodnutí podle Forbesu dokazuje, že celosvětová centrála McDonald’s není ochotná snášet nesrovnalosti a nedostatky ve svých franšízách, a v to v žádné zemi. Spor s franšízovým partnerem však negativně ovlivnil značku a obchodní operace americké gastronomické společnosti v dané oblasti, kde ji mezitím předstihla konkurence.

U Indů boduje spíš pizza než hamburgery

Indie není sice pro McDonald’s nejdůležitější cílovou zemí, a to ani v rámci regionu. Neúspěchy během expanze na indický trh nicméně mohou zpochybnit širší model rozvoje franšízové sítě, a to zejména v rozvojových zemích, kde je dodržování přísných podmínek při provozu restaurací vzhledem k omezeným podmínkám málo pravděpodobné. McDonald’s přitom vstoupil na indický trh dříve, než konkurenční značky jako jsou Burger King a Wendy’s. Přesto se mu tam stále příliš nedaří. Například Domino’s Pizza má v indickém řetězci potravinářských služeb téměř 16% podíl, zatímco společnost McDonald’s dokázala obsadit pouhých 7,5% trhu.

Před oznámením o uzavření provozů měl McDonald’s v Indii téměř 450 poboček, zatímco Domino’s Pizza tam vlastní přes 1000 poboček. Nejde přitom jen o popularitu značek a jejích produktů, pomalý růst firmy McDonald’s v regionu je připisován právě potížím s franšízingem. Trh restaurací rychlého občerstvení v Indii by měl přitom podle odhadů do roku 2020 vyrůst na více než 4 miliardy dolarů. A je docela dost možné, že americký gigant nastávající ekonomickou "vlnu" už díky pomalé expanzi a problémům s franšízovými licencemi nechytne. Indie by se tak stala v historii McDonal’s jednou z mála zemí, kde se firemní franšízový systém neosvědčil.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank