Bude EU chránit franšízing?
Evropský parlament přijal k projednání studii o fungování franšízingu v členských zemích. Zpracovává několik možností, jak zákonně posílit v rámci obchodních sítí pozici franšízantů, tedy licenčně smluvních partnerů, kteří provozují pod známou značkou svůj vlastní podnik. Zpráva, která vznikla na základě iniciativy holandského europoslance Dennise de Jonga tvrdí, že franšízant je často oproti majitelům franšízových společností a konceptů v nevýhodné pozici, a navrhuje několik možností, jak tuto situaci řešit do budoucna.
Zpráva žádá především zavedení právního rámce pro jednotlivé země. Někteří europoslanci hodlají vyjádřit zklamání nad tím, že franšízing je v současné době v EU nedostatečný. Představuje totiž pouze 1,89 % HDP oproti 5,95 % v USA a 10,83 % v Austrálii. Navíc 83,5 % obratu franšízových sítí v rámci EU se nachází v pouze 7 evropských státech. Franšízing má přitom podle poslanců veškerý potenciál z hlediska dosažení jednotného trhu v maloobchodním sektoru, a je vhodným prostředkem k založení podniku se sdílenou investicí mezi franšízorem a franšízantem.
Nekalá obchodní praxe
Franšízing navíc vede k vytváření pracovních míst, celkovému rozvoji podnikání, a získávání nových schopností a dovedností. Představuje také častý a vhodný model mezinárodní spolupráce uvnitř EU. Stávající právní předpisy o franšízách se přitom mezi jednotlivými státy značně liší, jsou zdrojem technických překážek, a mohou ve svém důsledku od franšízingu odrazovat. Stejně tak mohou mít tyto skutečnosti podle EU vliv na volbu samotných spotřebitelů a tedy budoucí úspěch franšízových společností.
Konkrétní zásady a právní předpisy by měly zajistit v budoucnu smluvní práva a povinnosti stejné pro všechny. Mezi ně by měla patřit například povinnost správně a úplně informovat franšízanty před uzavřením samotné franšízové smlouvy. Požadavek, aby franšízant nakupoval od franšízora výrobky a služby nesouvisející se samotným konceptem, by mohl snadno představovat nekalou obchodní praxi. Jednotlivé klauzule smlouvy by měly být jasně formulovány, a měly by být přiměřené, i co se týká doby trvání.
Nedostačující mají být také informace o fungování jednotlivých franšízových značek ve všech průmyslových odvětvích. Neexistuje tak žádný přehled o nevýhodných smlouvách či nekalých obchodních praktikách. Tyto části smluv totiž navíc velmi často zůstávají důvěrné. Zřízeno by tak mělo být kontaktní místo pro stížnosti a informování o franšízovém trhu v EU, spolupracovat by mohl Eurostat. O změnách by měla Evropská komise rozhodnout v lednu 2018.
PŘEČTI ČLÁNKY
Originální vzdělávací franšízový program pracuje s oblíbenou dětskou stavebnicí. Čím by mohly jejich kurzy zaujmout u nás?
Zajistěte si obchodní úspěch na Franchise Expo v Budapešti 4. dubna 2024. Objevte dynamické příležitosti a navazujte kontakty s inovátory v oboru.
Ve dnech 16. až 18. března 2024 se koná Franchise Expo Paris 2024, největší evropská událost v oblasti franšízingu. Co se chystá?
V Bruselu se udílely ceny Evropské federace franšíz. Ze značek, které míří na náš trh, získali ocenění Mail Boxes Etc.
Popularita kebabu je v posledních letech ve střední Evropě velká. Grilovaná kuřata zde zase mají tradici. Právě na to sází franšízor Mr. Kebab s novou značkou Pipi Grill.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Konopné potraviny, nápoje, CBD kapsle a kosmetika jsou stále žádanější. Za značku Cbweed nám příležitosti pro nové podnikatele přiblížil její franšízor Riccardo Ghibellini.
Je pro vás dětské oblečení téma, kterému se dovedete věnovat s nadšením? Právě takoví jsou franšízanti značky, která si na prodejnách umí vybudovat stálou klientelu.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI