Co vás McDonald’s může učit

Když se Ray Kroc stal v roce 1955 franšízovým agentem pro restaurace Richarda a Maurice McDonaldových, nikdo by nehádal, že se mu podaří stvořit jeden z největších funkčních obchodních modelů. Vzor, který následují mnozí podnikatelé po celém světě.
Středa
18.10.2017
Jeden z nejúspěšnějších obchodních modelů světa je postaven na 8 zásadách. Co stojí za fenomenálním úspěchem franšízové sítě?
 

Ke globální dominanci dopomohly společnosti McDonald’s základní zásady, které mohou být napomocné v podstatě každé franšízové síti. Co se vlastně skrývá za fenomenálním úspěchem slavného žlutého loga?

1. Zachování konzistence

Bez ohledu na to, kde se právě nacházíte, jedním si můžete být jisti: když vstoupíte do restaurace McDonald’s, vždy naprosto přesně víte, co dostanete "na talíř". Budete mít stejnou zkušenost v pobočkách po celém světě, budete si moci vybrat z identických pokrmů v nabídce, které dostanete zabalené úplně stejně jako byste si kupovali svačinu nebo oběd doma za rohem.

O konzistentní postupy co se týká obsluhy, služeb, kvality a čistoty se stará od roku 1961 speciální "hamburgerová univerzita", v níž se mladí franšízanti a zaměstnanci dodnes učí podle programu, který realizuje Krocovy vize. Výzkumy prokázaly, že současně tyto vzdělávací kurzy McDonald’s zvyšují také produktivitu práce.

2. Cílená propagace značky

McDonald’s má za sebou vynikající práci při vytváření a propagaci značky. Za slogany jako "Golden Arches" a "I’m Lovin It" se podařilo ukrýt pocit emocionálního zážitku, který má přímo za úkol zavést vás jako zákazníky zpátky do vašeho dětství. Přestože i mnozí věrní vyznavači hamburgerů McDonald’s uznávají, že na trhu existují i třeba lepší produkty, velká většina z nich se k McDonald’s pravidelně vrací. A to i pro výše zmiňovaný fakt, že všude na světě mají zaručený stejný standard. Za logem a značkou tak lze najít i jistotu, na níž se mohou spolehnout.

Silná přítomnost značky na trhu pomáhá každé firmě vytvářet důvěryhodnost a společné vzpomínky pro své zákazníky, z nichž se následně stávají i obhájci hodnot a služeb té které společnosti a podnikatele.

3. Odvaha riskovat

I přese všechny jistoty a pevné zásady se společnost jako taková nikdy nebála pořádně zariskovat. Původní nabídka obsahovala pouze hamburger, cheeseburger, hranolky, mléčné koktejly a nápoje. V průběhu let řetězec doplnil snídani, Happy Meal, McNuggets, a mnoho dalších "Mc" specialit. I když občas šlápl vedle (McPizza), pokud by neexperimentoval, pravděpodobně by se ve světové gastronomické špičce tak dlouho neudržel.

4. Schopnost se přizpůsobit

Ochota riskovat souvisí s měnícími se potřebami zákazníků. McDonald’s ví, že bojovat s vlastními zákazníky je nesmysl, a snaží se jim vždy vyjít vstříc. V době, kdy veřejnost začala vyznávat zdravou stravu, zrušil super velké menu, a zavedl zdravé varianty, a do hlavní nabídky přidal zeleninové saláty. Nabízí také regionální speciality, které vybírá podle popularity.

Díky přizpůsobivosti také v roce 1975 nabídla značka první hamburgery vojákům, kteří poblíž základny v Arizoně nesměli vystoupit během služby z vozidla. Nedlouho poté vznikla první pobočka Drive pro řidiče na cestách.

5. Umění křížového prodeje

Cross-selling je prodejní strategie, při níž v nabídce např. jedné značky na sebe automaticky navazují další produkty. "Dáte si k tomu hranolky? Něco k pití?" Obvyklé otázky živé obsluhy v pobočkách McDonald’s jsou skvělým příkladem zvládnutého křížového prodeje. Zákazník současně nesmí mít totiž při této taktice pocit, že mu nikdo nenaslouchá, nebo že nikoho nezajímá jeho přání. Či dokonce že se ho chce personál rychle zbavit.

Křížový prodej dokáže naopak i vyvolat pocit péče o každého hosta, personál ovšem musí vyčkat, až si sám vybere a objedná, a teprve poté mu může nabídnout přidanou hodnotu nebo výhodný nákup navíc. Často tento nástroj používá také třeba Amazon, který umí najít zboží, jež před vámi hledalo v souvilosti s vaším posledním nákupem nejvíce lidí.

6. Příjemné pracovní prostředí a práce s lidmi

Zaměstnanci McDonald’s komunikují s veřejností i kolegy, a mnozí z nich (stejně jako franšízanti) otevřeně oceňují přátelské pracovní prostředí a jsou přesvědčeni, že právě tato starostlivost a péče o lidi (zákazníky i zaměstnance) firmě přinesla globální proslulost. Kongresmanka za stát Ohio Marcia Fudgeová například prohlašuje, že během kariéry v McDonald’s měla možnost přemýšlet nad lidmi a jejich starostmi, ale také se naučila nést za ně zodpovědnost. Manažer McDonald’s Andrew Card, který později pracoval pro prezidenta George W. Bushe, zase říkával, že jeho úkolem bylo "pomoci každému dítěti, aby dosáhlo vysněného úspěchu".

Zaměstnanci si i proto mohou vždy vybrat pozici a postavení, a stejně tak je možné je přesouvat v rámci firmy podle jejich přání a možností. A často se tak také děje. Komu nejde práce v kuchyni, nedostane výpověď, ale může jít pracovat například na pokladnu, a naopak.

7. Hledání a růst vlastních talentů

Na 70 % manažerů McDonald’s začínalo u stejné firmy pracovat na bázi hodinové odměny na nejnižších postech. I v tomto směru je slavná franšízová síť zcela výjimečná. Je proto i příkladem značky, která umí vyhledat a postarat se o talenty ve vlastních řadách, kterým navíc umožňuje neustále růst. Tím se dokonale stará o jejich motivaci, čímž roste také věrnost vůči značce, a neutuchající loajalita i bývalých zaměstnanců.

8. Dobročinnost a charita

V Americe funguje skvěle i deklarovaná tzv. veřejná prospěšnost každé značky, v Evropě se tento nástroj využívá v menší míře. McDonald’s přispívá hned na několik charitativních programů. Sdílení stejných životních hodnot se zákazníky se v obchodě obecně vždy vyplatí, a vracívá se ve formě vyšších zisků a opět věrných zakazníků a obhájců vaší značky. A nemusíte přitom ani stvořit hned druhého Ronalda McDonalda, byť tedy právě tenhle maskot přinesl firmě McDonald’s opravdu velkou porci štěstí a popularity.


Nyní máte jedinečnou příležitost osobně se setkat s vedením společnosti a získat tak všechny potřebné informace pro zahájení svého podnikání na Veletrhu franchisingu 2017. DOMLUVTE SI SCHŮZKU https://veletrhfranchisingu.cz#exhibitors.


Populární na fóru

Dotazník regionální produkty a gastroturismus

Dotazník je anonymní a zabere max. 5 min. Jeho vyplněním mi velmi pomůžete při psaní mé bakalářské práce. Děkuji! (dotazník je dostupný do 12. 4. 2022) odkaz...

1 komentář(e)
posledni 07.01.2022
Taco Bell na cestě k vrcholu

Byl bych moc rád kdyby se Taco bell nastěhoval i k nám do Česka třeba do Prahy.

1 komentář(e)
posledni 05.08.2021
Úspěšný rok pro Subway

Jedná se o další z PR článků společnosti SUBWAY a snahu nalákat nové frenšízanty. V uplynulých dvou letech přišel tento řetězec v ČR o 9 restaurací. V roce...

1 komentář(e)
posledni 13.02.2020
Subway vidí potenciál na benzinkách

Čr není Polsko. Situace v SUBWAY je zde nyní zcela jiná. Pobočky v ČR většinou velice rychle končí. Asi nejlepším příkladem je restaurace SUBWAY v Říčanech....

2 komentář(e)
posledni 10.10.2019
Subway vidí potenciál na benzinkách

a

2 komentář(e)
posledni 10.10.2019
Franšíza McDonald’s? Doživotí

Dobrý den, mohl bych vědět kolik je zhruba roční obrat?

1 komentář(e)
posledni 03.02.2018
Sushi v Česku jde

Chtěla bych do Ústí nad Labem zavést sushi bar, zde nic není a lidé by to uvítali.

1 komentář(e)
posledni 29.10.2015
Komunikace je základ

The PUB v Karlíně, který provozuje právě pan Žemlička, můžu vřele doporučit každému, kdo má rád příjemnou obsluhu, originální interiér, tankové pivo,...

1 komentář(e)
posledni 21.09.2015