30.10.2017

Franšízy zachraňují Coca-Colu

Největší výrobce nealkoholických nápojů na světě hlásí po letech propadu nárůst zisků o téměř 40 % i díky opětovnému refranšízingu.

Americká společnost Coca-Cola podle aktuálních analýz ve 3. čtvrtletí letošního roku meziročně zvýšila zisk o 38 % na 1,45 miliardy dolarů. Za zlepšením stojí především snížení výrobních nákladů, zvyšující se poptávka po limonádě Sprite, čaji a kávě. A také po nízkokalorických nápojích, díky nimž se Coca-Cole podařilo překonat podílem na trhu svého největšího konkurenta PepsiCo, který podle analytiků zaostává za současnou jedničkou i v oblasti marketingu. Válku o populární černou limonádu nakonec zřejmě rozhodne tzv. refranšízing, který Coca-Cole opětovně umožnil klíčové snížení nákladů v nezávislých stáčírnách.

lahve coca coly na stáčírně Foto Coca Cola Company

Coca-Cola doplatila na trend zdravého životního stylu, před pár lety její popularita kvůli vysokému obsahu cukru začala strmě klesat. Společnost se proto zaměřila na nové nízkokalorické druhy, s nimiž předstihla aktuálně svého největšího konkurenta PepsiCo.

Celkové a prodejní náklady Coca-Coly se meziročně snížily podle agentury Reuters o 20 %, zatímco náklady na prodané zboží klesly o 18 %. Jedna z vůbec nejznámějších značek světa ustoupila od franšízingu v roce 2010, kdy své franšízové výrobny začala skupovat s tím, že je hodlá v budoucna provozovat jako mateřské. Po třech letech reorganizace se pak ale vrátila ke svému tradičnímu obchodnímu modelu, kdy její partneři získávají uživatelská práva na technologii výroby nápojů a možnost vlastního řízení limonádové továrny.

Průkopnice franšízových továren

Stáčírny mají také na starosti dodávku do maloobchodní sítě v příslušném regionu. Vedení společnosti si od návratu k franšízovému systému slibovalo právě snížení nákladů na údržbu a skladování distribuční sítě, při němž si firma současně zachovává přísnou kontrolu plnění lahví jednotlivých výroben. Jak uvedl viceprezident Coca-Coly pro inovace a podnikání David Butler, franšízing značce umožnil stát se globálním lídrem, a přitom zůstat současně významnou lokální značkou.

Coca-Cola byla založena v roce 1886 ve státě Tennessee, první franšízovou licenci prodala již v roce 1899. Nápoj byl od začátku prodávaný ve formě sirupu, a limonádu s obsahem kofeinu (a tehdy také ještě i bezkokainového výtažku koky) z něho vyráběli až maloobchodníci. V čele společnosti stál tehdy farmaceut Asa Griggs Candler, který posléze prodal první licenci na plnění lahví za pouhý jeden dolar, a spokojil se s výrobními právy a recepturou na samotný sirup. V současnosti sdružuje Coca-Cola na 275 menších brandů, jejichž výrobky jsou stálou součástí jejího portfolia.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank