15.11.2017

LEGO. Značka, která má ego

Největší výrobce hraček na světě oslavil v létě 85 let od svého vzniku. Dánská značka nabízí spolupráci i podnikatelům v Česku.

Přestože původně je LEGO rodinným podnikem a značka má implikovat rodinné vztahy a hodnoty, byznys kolem barevných kostiček stavebnice narostl dávno do globálních rozměrů. V České republice působí hned několik společností, které mají výrobky LEGO v portfoliu. Kvalitu hraček LEGO má do světa dětské módy přinést značka LEGO® wear, jejíž obchodní strategií je akceptovat jedinečnost každého dítěte s ohledem na jeho věk a zájmy.

Chlapec navštěvující kurzy BrickByBrick společnosti EMPIRE the know-how institute Foto EMPIRE the know-how institute

Za cílem globálně chránit a zároveň rozvíjet LEGO ve všech segmentech od vzdělávání po Legolandy a zábavní průmysl vznikl loni nadnárodní koncern LEGO Brand Group, který se soustředí právě na tyto aktivity.

Ne každá holčička touží být princeznou, a ne každý chlapeček si nejraději hraje s autíčky. Dětské oblečení LEGO® wear je proto doplněno motiivy postaviček z LEGO světa, které mají vyhraněné charaktery podobně jako pohádkové postavy, a děti se tak s nimi mohou snadno identifikovat. Výrobcem oblečení je dánská firma Kabooki, distributorem a Master franšízantem LEGO® wear pro ČR a SR je společnost SmartLife s.r.o. V Evropě mohou být pobočky provozovány výhradně formou shop-in-shopů a v rámci multibrandových prodejen.

"V tuto chvíli nabízíme partnerům tři možnosti spolupráce: shop-in-shop, samostatný obchod s licenčními produkty LEGO, a pro stávající podnikatele také možnost přidat si do sortimentu naši značku - doporučujeme pouze stvořit tzv. LEGO Universe, tedy koutek či část podejny, kde bude značka umocněna ať už naším nábytkem či designem s využitím ostatních LEGO produktů, neboť to má výrazně kladný vliv na výši obratu," říká majitelka licence pro ČR Jarmila Janíková. V případě licenčního obchodu je hlavní podmínkou pro spolupráci finanční zajištění provozu po dobu alespoň dvou let. Konečná částka je závislá na velikosti prodejny, a centrála SmartLife ji propočítává individuálně. Základní investice je pode Janíkové nicméně asi milion korun.

Kostky jako cihly a cihly jako kostky

Svět barevných kostek v Česku prezentuje ale také několik vzdělávacích systémů, které se rozšiřují výlučně skrze franšízové sítě. Program Brick by Brick se orientuje na děti ve věku od 2 do 10 let, a skrze LEGO dětem přibližuje obory jako fyzika, matematika, architektura či mechanika, to vše ve spojení s hrou. Kromě pravidelných kurzů pořádají centra Brick by Brick také narozeninové oslavy, tábory, sobotní laboratoře či dopolední školku. V ČR a CR má koncept nyní 8 poboček, licenční poplatek je minimálně 49 tisíc korun, další vstupní investice se odhadují na minimálně 100 tisíc. Pravidelné poplatky poté franšízanti již žádné neodvádějí.

lego nasa stavebnice

Stavebnice Ženy v NASA jsou na Amazonu naprostý hit. Během 24 hodin byly prvotní zásoby nové dětské stavebnice vyprodané.

Vědu, techniku a strojírenství se snaží propagovat franšízový koncept Bricks 4 Kidz, jehož motto je "učíme se, stavíme, hrajeme si". Bricks 4 Kidz má nyní k dispozici 90 projektů pro školky (LEGO DUPLO), 180 projektů pro školy (LEGO Technics) a 36 projektů robotiky (LEGO Mindstorms EV3). Nízkonákladový koncept umožňuje i práci z domova a slibuje rychlou návratnost vstupní investice ve výši od 240 tisíc korun. Je ovšem potřeba zajistit si alespoň 30 hodin kurzů týdně. Koncept má v ČR také osm poboček, a nové nabízí také firemní akce, které mají pomoci pečovat o firemní atmosféru a celé týmy zaměstnanců.

Byznys kolem značy LEGO překročil již před lety hranice her i vzdělávání. Největším hitem je v tuto chvíli pro dánského výrobce nová stavebnice Ženy v NASA za 25 dolarů, která se na začátku listopadu stala na Amazonu nejprodávanější hračkou. Dokazuje kromě jiného i fakt, že LEGO milují nejen děti, ale i dospělí, které barevné hrací kostky vracejí do světa dětských snů. Úspěšné jsou i Legolandy, jež nabízejí výjimečné zážitky. Zábavní park v New Yorku přivítá ročně kolem dvou milionů příznivců, v roce 2020 tak má v blízkosti americké metropole vyrůst další Legoland za asi 500 milionů dolarů. Kromě jiného do oblasti přinese podle vedení Merlin Entertainments, která vlastní tamní LEGO licenci, řadu nových pracovních příležitostí.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank