Za cílem globálně chránit a zároveň rozvíjet LEGO ve všech segmentech od vzdělávání po Legolandy a zábavní průmysl vznikl loni nadnárodní koncern LEGO Brand Group, který se soustředí právě na tyto aktivity.
Středa
15.11.2017
Největší výrobce hraček na světě oslavil v létě 85 let od svého vzniku. Dánská značka nabízí spolupráci i podnikatelům v Česku.
 

Přestože původně je LEGO rodinným podnikem a značka má implikovat rodinné vztahy a hodnoty, byznys kolem barevných kostiček stavebnice narostl dávno do globálních rozměrů. V České republice působí hned několik společností, které mají výrobky LEGO v portfoliu. Kvalitu hraček LEGO má do světa dětské módy přinést značka LEGO® wear, jejíž obchodní strategií je akceptovat jedinečnost každého dítěte s ohledem na jeho věk a zájmy.

Ne každá holčička touží být princeznou, a ne každý chlapeček si nejraději hraje s autíčky. Dětské oblečení LEGO® wear je proto doplněno motiivy postaviček z LEGO světa, které mají vyhraněné charaktery podobně jako pohádkové postavy, a děti se tak s nimi mohou snadno identifikovat. Výrobcem oblečení je dánská firma Kabooki, distributorem a Master franšízantem LEGO® wear pro ČR a SR je společnost SmartLife s.r.o. V Evropě mohou být pobočky provozovány výhradně formou shop-in-shopů a v rámci multibrandových prodejen.

"V tuto chvíli nabízíme partnerům tři možnosti spolupráce: shop-in-shop, samostatný obchod s licenčními produkty LEGO, a pro stávající podnikatele také možnost přidat si do sortimentu naši značku - doporučujeme pouze stvořit tzv. LEGO Universe, tedy koutek či část podejny, kde bude značka umocněna ať už naším nábytkem či designem s využitím ostatních LEGO produktů, neboť to má výrazně kladný vliv na výši obratu," říká majitelka licence pro ČR Jarmila Janíková. V případě licenčního obchodu je hlavní podmínkou pro spolupráci finanční zajištění provozu po dobu alespoň dvou let. Konečná částka je závislá na velikosti prodejny, a centrála SmartLife ji propočítává individuálně. Základní investice je pode Janíkové nicméně asi milion korun.

Kostky jako cihly a cihly jako kostky

Svět barevných kostek v Česku prezentuje ale také několik vzdělávacích systémů, které se rozšiřují výlučně skrze franšízové sítě. Program Brick by Brick se orientuje na děti ve věku od 2 do 10 let, a skrze LEGO dětem přibližuje obory jako fyzika, matematika, architektura či mechanika, to vše ve spojení s hrou. Kromě pravidelných kurzů pořádají centra Brick by Brick také narozeninové oslavy, tábory, sobotní laboratoře či dopolední školku. V ČR a CR má koncept nyní 8 poboček, licenční poplatek je minimálně 49 tisíc korun, další vstupní investice se odhadují na minimálně 100 tisíc. Pravidelné poplatky poté franšízanti již žádné neodvádějí.

Stavebnice Ženy v NASA jsou na Amazonu naprostý hit. Během 24 hodin byly prvotní zásoby nové dětské stavebnice vyprodané.

Vědu, techniku a strojírenství se snaží propagovat franšízový koncept Bricks 4 Kidz, jehož motto je "učíme se, stavíme, hrajeme si". Bricks 4 Kidz má nyní k dispozici 90 projektů pro školky (LEGO DUPLO), 180 projektů pro školy (LEGO Technics) a 36 projektů robotiky (LEGO Mindstorms EV3). Nízkonákladový koncept umožňuje i práci z domova a slibuje rychlou návratnost vstupní investice ve výši od 240 tisíc korun. Je ovšem potřeba zajistit si alespoň 30 hodin kurzů týdně. Koncept má v ČR také osm poboček, a nové nabízí také firemní akce, které mají pomoci pečovat o firemní atmosféru a celé týmy zaměstnanců.

Byznys kolem značy LEGO překročil již před lety hranice her i vzdělávání. Největším hitem je v tuto chvíli pro dánského výrobce nová stavebnice Ženy v NASA za 25 dolarů, která se na začátku listopadu stala na Amazonu nejprodávanější hračkou. Dokazuje kromě jiného i fakt, že LEGO milují nejen děti, ale i dospělí, které barevné hrací kostky vracejí do světa dětských snů. Úspěšné jsou i Legolandy, jež nabízejí výjimečné zážitky. Zábavní park v New Yorku přivítá ročně kolem dvou milionů příznivců, v roce 2020 tak má v blízkosti americké metropole vyrůst další Legoland za asi 500 milionů dolarů. Kromě jiného do oblasti přinese podle vedení Merlin Entertainments, která vlastní tamní LEGO licenci, řadu nových pracovních příležitostí.