Ženy podnikají hlavně ve službách
Proč jste před lety začala propojovat a podporovat české podnikatele a podnikatelky?
Můj cíl či lépe řečeno potřeba bylo dávat zajímavé lidi dohromady. Lidi, které pohání podobná touha a potřeba jít za svým snem. Něco dokázat, něco vybudovat, zrealizovat svoji představu. Lidi, kteří jsou solitéry, vlastně lídry, což vyústilo až k založení Ocenění českých lídrů.
Co bylo vůbec největší překážkou při plnění tohoto snu?
Můj děda František vždy říkal: „Kdo se bojí, nesmí do lesa". Obecně si myslím, že nejdůležitější je se do věcí pustit a „neptat se na radu svých obav". Autentičnost, víra, pokora a pracovitost je to, co pomůže překonat všechny překážky, které vás mohou v podnikání potkat.
Jakým směrem se vlastně podle vás podnikatelské prostředí v ČR mění? K horšímu nebo lepšímu?
Na tyto otázky se často ptám podnikatelů, se kterými se v rámci našich projektů potkávám. V současné době je situace taková, že podnikatelé si často stěžují na obrovské množství administrativy a časté změny legislativy. V poslední době se k těmto problémům přidal i nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců, a to vlivem rekordně nízké nezaměstnanosti, kterou v České republice momentálně máme.
Minulý týden Agentura Helas vyhlašovala jako každým rokem vítězky Ocenění českých podnikatelek. Byla letos mezi finalistkami nějaká žena, jejíž příběh byste obzvlášť vyzdvihla?
Každý příběh je unikátní, motivující a dokazující, že se dá zvládnout a vybudovat vše. Vybrat jednu je tak velmi těžké. Můžete se přesvědčit sami, videomedailonky našich vítězek najdete na našich webových stránkách oceneniceskychpodnikatelek.cz. V letošním jubilejním 10. ročníku se opět ukázalo, že ženy zvládají technické činnosti na jedničku a často jsou lídry ve svém oboru. Jsem ráda, že tento trend pokračuje a narůstá.
V jakých oborech se ženy v Česku jako podnikatelky uplatňují aktuálně nejčastěji?
Podíváme-li se na finalistky letošního ročníku, vidíme, že většina z nich podniká v oblasti služeb. Nejčastějšími obory, které si pak v rámci služeb volí, jsou zdravotnictví, cestovní ruch nebo vzdělávání. Bylo by chybou se však domnívat, že ženy podnikají jen v typicky ženských oborech. Mezi finalistkami totiž najdeme i majitelky stavebních, logistických nebo IT firem., Rozmanitost oborů, v nichž na místě majitelky najdeme ženy, neustále roste.
Souhlasíte s tím, že čím více žen podniká, tím více se kultivuje také podnikatelské prostředí?
Do jisté míry by se to tak dalo říci. Ženy přinášejí do byznysu i jiné priority, což ukazují analýzy auditora projektu, poradenské společnosti NSG MORISON. Na prvním místě jsou pro ně vztahy, atmosféra, důvěra, rodina, pak byznys a výsledky.
Existuje podle Vás něco jako talent k podnikání? Lze ho vůbec poznat? Spojuje něco vámi oceněné podnikatelky?
S podnikateli a podnikatelkami se setkávám již zhruba 20 let. Tak dlouho je sdružujeme a podporujeme. Za tu dobu jsem se setkala s opravdu s velkým množstvím žen, kterým se v podnikání velmi daří. Díky tomu jsem zjistila, že mají opravdu něco společného – touhu, skromnost, vášeň, vytrvalost, vynalézavost, odolnost a radost z práce.
Jde ve vašich klubech čistě jen o byznys? Proč by se podnikatel měl chtít stát jejich součástí?
Pravdou je, že byznys hraje v našich klubech velkou roli. Členové se jejich prostřednictvím dostanou do osobního a blízkého povědomí dalších úspěšných, tvořivých a produktivních podnikatelů, podnikatelek, manažerů i manažerek. V rámci klubů se mohou představit jako odborníci v nejrůznějších oblastech, dáváme jim prostor představit jejich služby a produkty, díky čemuž zviditelní svou značku.
Mimo to jsou však naše kluby také o přinášení nových inspirací, hledání nových cest a sdílení zkušeností a informací. HNEC a HLC vidím jako příležitosti pro úspěšné české podnikatele a podnikatelky odhalit jejich další potenciál a ten nadále rozvíjet.
Propagujete také motto Budujeme Hrdé Česko. Co přesně vyjadřuje?
Vidíme skvělé české podnikatele a podnikatelky. Firmy, které zvládly překonat práh České republiky. Ať již fyzicky tím, že působí v různých zemích světa a exportují služby a produkty, nebo mentálně, svými nápady, know-how ovlivňují podnikání ve světě. Firmy, které šíří dobré jméno českých výrobků, řemeslného zpracování, které má ve spoustě oborů v našich zemích historicky velkou tradici. Vidíme majitele, kteří se odhodlali jít za svou vizí, nejen za svými obchodními výsledky. V rámci našich projektů se setkáváme také s budoucími podnikateli, kteří stojí na prahu svého podnikání. Ukazujeme mladým lidem, že je na čem stavět, z čeho čerpat.
Jak si takového hrdého českého podnikatele můžeme představit?
Je to majitel firmy, který o svém podnikání a své zemi přemýšlí v horizontu desítek let, nikoliv v horizontu volebního období. Ten, kdo si uvědomuje, že jeho podnikání ovlivňuje širší systém kolem něj. A podniká tak, aby to bylo dobré pro něj, jeho firmu a všechny, kterých se to týká. Pro tyto lidi a jejich firmy platí, že jsou inovativní, uvažují v rámci celého světa. Jsou tedy odvážní, transparentní, podnikají eticky a nebojí se. Úsilí těchto lidí neovlivňuje jen ekonomickou prosperitu naší země, ale i tu sociální.
PŘEČTI ČLÁNKY
Jak se daří pobočkám nově otevřené Partners Banky a kde je šance pro nové franšízanty? Odpovídá Jan Brejl, obchodní ředitel finanční skupiny Partners.
Konopné potraviny, nápoje, CBD kapsle a kosmetika jsou stále žádanější. Za značku Cbweed nám příležitosti pro nové podnikatele přiblížil její franšízor Riccardo Ghibellini.
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Chocafé je kavárna, kde proudí především belgická čokoláda. Co tento koncept nabízí franšízantům nám v rozhovoru přiblíží zakladatel značky Jan Novák.
„Počty franšíz s vaflemi, palačinkami a lívanci rostou. Nyní cílíme na všechna krajská města“, říkají franšízoři Elvis Osmanović a Dino Pekez.
Nejčtenější
Výživové poradenství franšízy Nutriadapt dává prostor a příležitost i začínajícím podnikatelům. Jak se dá naskočit mezi nejlepší ve svém byznysu už v poměrně mladém věku?
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
TAB Board propojuje majitele a manažery lokálních firem, kteří mezi sebou sdílí zkušenosti. Franšízant Tomáš Petrů pro setkání využívá i netradiční prostředí.
Franšízová síť Banh-mi-ba ve stylu fast casual sází na oblibu vietnamských baget. Kde má tento byznys další potenciál?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI