13.11.2017

Ženy podnikají hlavně ve službách

Zakladatelka agentury Helas Helena Kohoutová již 20 let oceňuje nejlepší české podnikatele a podnikatelky, a buduje s nimi Hrdé Česko, jak zní motto jejích projektů.

Proč jste před lety začala propojovat a podporovat české podnikatele a podnikatelky?
Můj cíl či lépe řečeno potřeba bylo dávat zajímavé lidi dohromady. Lidi, které pohání podobná touha a potřeba jít za svým snem. Něco dokázat, něco vybudovat, zrealizovat svoji představu. Lidi, kteří jsou solitéry, vlastně lídry, což vyústilo až k založení Ocenění českých lídrů.

Helena Kohoutova Helas Foto Agentura Helas

Díky setkávání v našich klubech si mohou podnikatelé rozšířit obzory, podívat se na svůj byznys jinou optikou, zjistit, jak dělat věci jinak a díky tomu se posouvat kupředu. A to díky spolupráci, partnerství a často i přátelství v prostředí, které jim prostřednictvím našich projektů vytváříme.

Co bylo vůbec největší překážkou při plnění tohoto snu?
Můj děda František vždy říkal: „Kdo se bojí, nesmí do lesa". Obecně si myslím, že nejdůležitější je se do věcí pustit a „neptat se na radu svých obav". Autentičnost, víra, pokora a pracovitost je to, co pomůže překonat všechny překážky, které vás mohou v podnikání potkat.

Jakým směrem se vlastně podle vás podnikatelské prostředí v ČR mění? K horšímu nebo lepšímu?
Na tyto otázky se často ptám podnikatelů, se kterými se v rámci našich projektů potkávám. V současné době je situace taková, že podnikatelé si často stěžují na obrovské množství administrativy a časté změny legislativy. V poslední době se k těmto problémům přidal i nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců, a to vlivem rekordně nízké nezaměstnanosti, kterou v České republice momentálně máme.

Minulý týden Agentura Helas vyhlašovala jako každým rokem vítězky Ocenění českých podnikatelek. Byla letos mezi finalistkami nějaká žena, jejíž příběh byste obzvlášť vyzdvihla?
Každý příběh je unikátní, motivující a dokazující, že se dá zvládnout a vybudovat vše. Vybrat jednu je tak velmi těžké. Můžete se přesvědčit sami, videomedailonky našich vítězek najdete na našich webových stránkách oceneniceskychpodnikatelek.cz. V letošním jubilejním 10. ročníku se opět ukázalo, že ženy zvládají technické činnosti na jedničku a často jsou lídry ve svém oboru. Jsem ráda, že tento trend pokračuje a narůstá.

V jakých oborech se ženy v Česku jako podnikatelky uplatňují aktuálně nejčastěji?
Podíváme-li se na finalistky letošního ročníku, vidíme, že většina z nich podniká v oblasti služeb. Nejčastějšími obory, které si pak v rámci služeb volí, jsou zdravotnictví, cestovní ruch nebo vzdělávání. Bylo by chybou se však domnívat, že ženy podnikají jen v typicky ženských oborech. Mezi finalistkami totiž najdeme i majitelky stavebních, logistických nebo IT firem., Rozmanitost oborů, v nichž na místě majitelky najdeme ženy, neustále roste.

Souhlasíte s tím, že čím více žen podniká, tím více se kultivuje také podnikatelské prostředí?
Do jisté míry by se to tak dalo říci. Ženy přinášejí do byznysu i jiné priority, což ukazují analýzy auditora projektu, poradenské společnosti NSG MORISON. Na prvním místě jsou pro ně vztahy, atmosféra, důvěra, rodina, pak byznys a výsledky.

Existuje podle Vás něco jako talent k podnikání? Lze ho vůbec poznat? Spojuje něco vámi oceněné podnikatelky?
S podnikateli a podnikatelkami se setkávám již zhruba 20 let. Tak dlouho je sdružujeme a podporujeme. Za tu dobu jsem se setkala s opravdu s velkým množstvím žen, kterým se v podnikání velmi daří. Díky tomu jsem zjistila, že mají opravdu něco společného – touhu, skromnost, vášeň, vytrvalost, vynalézavost, odolnost a radost z práce.

Jde ve vašich klubech čistě jen o byznys? Proč by se podnikatel měl chtít stát jejich součástí?
Pravdou je, že byznys hraje v našich klubech velkou roli. Členové se jejich prostřednictvím dostanou do osobního a blízkého povědomí dalších úspěšných, tvořivých a produktivních podnikatelů, podnikatelek, manažerů i manažerek. V rámci klubů se mohou představit jako odborníci v nejrůznějších oblastech, dáváme jim prostor představit jejich služby a produkty, díky čemuž zviditelní svou značku.

Mimo to jsou však naše kluby také o přinášení nových inspirací, hledání nových cest a sdílení zkušeností a informací. HNEC a HLC vidím jako příležitosti pro úspěšné české podnikatele a podnikatelky odhalit jejich další potenciál a ten nadále rozvíjet.

Propagujete také motto Budujeme Hrdé Česko. Co přesně vyjadřuje?
Vidíme skvělé české podnikatele a podnikatelky. Firmy, které zvládly překonat práh České republiky. Ať již fyzicky tím, že působí v různých zemích světa a exportují služby a produkty, nebo mentálně, svými nápady, know-how ovlivňují podnikání ve světě. Firmy, které šíří dobré jméno českých výrobků, řemeslného zpracování, které má ve spoustě oborů v našich zemích historicky velkou tradici. Vidíme majitele, kteří se odhodlali jít za svou vizí, nejen za svými obchodními výsledky. V rámci našich projektů se setkáváme také s budoucími podnikateli, kteří stojí na prahu svého podnikání. Ukazujeme mladým lidem, že je na čem stavět, z čeho čerpat.

Jak si takového hrdého českého podnikatele můžeme představit?
Je to majitel firmy, který o svém podnikání a své zemi přemýšlí v horizontu desítek let, nikoliv v horizontu volebního období. Ten, kdo si uvědomuje, že jeho podnikání ovlivňuje širší systém kolem něj. A podniká tak, aby to bylo dobré pro něj, jeho firmu a všechny, kterých se to týká. Pro tyto lidi a jejich firmy platí, že jsou inovativní, uvažují v rámci celého světa. Jsou tedy odvážní, transparentní, podnikají eticky a nebojí se. Úsilí těchto lidí neovlivňuje jen ekonomickou prosperitu naší země, ale i tu sociální.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank