08.12.2017

Jste připraveni na franšízing?

Co všechno je potřeba při přípravách firmy na přechod k franšízovému systému? Jak poznat, že dozrál čas na první franšízu?

Během posledních let se na trhu objevuje stále více franšízových systémů, přibývá mezi nimi i domácích značek. Stále více místních podniků uznává franšízing jako dobrý způsob pro rozšiřování své působnosti, na zahraničních trzích je franšízing stále více uznávaný jako plnohodnotná forma firemního vývoje. Ve východní části Evropy je situace odlišná, tamní podnikatelé ještě nestihli ověřit efektivitu franšízového systému.

poradenstvi poradce smlouva finance Foto iStock

Základní důvody k přechodu na franšízový obchod: Posílení pozice na trhu, posílení značky, rozšíření a určení distribučních kanálů pro vlastní produkty nebo služby.

Pravdou však také je, že franšízing není správnou cestou pro každou firmu. Jak zjistit, jestli je franšízing vhodný pro vaši značku? Zodpovězte si předem na několik otázek.

Tou základní je důvod, proč se chystáte na franšízing přejít. Nejčastějšími důvody jsou přitom posílení pozice na trhu, posílení značky, a především rozšiřování a identifikace distribučních kanálů pro vlastní služby a produkty. Díky franšízingu se přitom snižují náklady a investice, podnikatel také oproti jiným obchodním modelům ušetří čas. Starost o finance, nové pracovní síly a nové odbytiště plně přechází na franšízanty.

Specifika a životaschopnost

Další důležitou otázkou jsou specifika každé franšízové sítě. Co vaše značka nabízí? Víte, v čem je váš koncept výjimečný a jedinečný? Co konkrétně chcete nabízet franšízantům? Proč by si měli vybrat právě vaši společnost? Co franšízantovi spolupráce skutečně garantuje a přinese? Zkuste se podívat na své podnikání očima franšízanta jako zákazníka, a stanovit co přesně získává podpisem franšízové smlouvy.

Pokud si právě tyhle věci upřesníte a ujasníte, je to dobrý začátek. Nikdy nezapomínejte, že franšízing je z definice model spolupráce, který rozšiřuje osvědčené obchodní koncepty. Základem je povinnost poskytovatele nabízet příjemcům pouze osvědčený koncept, založený na zkušenostech klienta.

I proto je potřeba každý franšízový koncept testovat v praxi. Nejlépe alespoň jeden rok. Zjišťování stability obchodní sítě trvá delší dobu. Za pouhý rok nemůžete plně zajistit životaschopnost a ziskovost sítě, je to ale minimální doba, za kterou lze dosáhnout organizace a definování obchodního modelu se všemi jeho specifiky. Pouze pak je možné předávat své zkušenosti dalším lidem.

V neposlední řadě je franšízing dalším možným zdrojem výdělku prostřednictvím prodeje licence na podnikání a také pravidelných franšízových poplatků. Franšízová síť také umožňuje společné nákupy zboží pro všechny pobočky, což snižuje nákupy, zvyšuje kupní sílu, zefektivňuje marketing, a podobně.

Pokuste se zjistit, nakolik je vaše podnikatelská myšlenka udržitelná, a zda se nejedná například jen o přechodný trend. Nezakládejte franšízovou síť na základě emočního zážitku nebo pouhém pocitu či dokonce životním snu. Důležité je si uvědomit, že prosperita a ziskovost konceptu nemůže být v případě franšízové společnosti jen pouhým slibem, ale holou skutečností. Vy sami - majitelé franšízového konceptu - musíte být z podstaty věci příkladem pro všechny franšízanty. Musíte být proto ve svém oboru skutečně úspěšní.

Ochranná známka

Každá franšízová síť je zároveň jedinečnou značkou s názvem a logem, což je grafické znázornění definice značky. Jednotná a jedinečná je také vizuální podoba konceptu včetně designu interiéru provozoven i výrobků, nebo třeba pracovních uniforem. Existuje jen jediný způsob, jak své nápady ochránit před možným zneužitím a plagiátorstvím - skrze právní ochranu registrované obchodní známky, užitných vzorů aj. dostupných nástrojů. Proto doporučujeme tento důležitý krok při vytváření franšízové sítě nevynechat!

Mějte vždy na paměti, že součástí obchodu jsou dvě strany - vy a vaši franšízanti - a všichni musejí být finančně uspokojeni. Vaše podnikání musí být efektivní. Zisk musí převyšovat náklady. Nejde navíc jen o samotnou otázku rentability, ale i náklady na následný rozvoj značky a sítě, a rozšiřování konceptu. Nemá vůbec smysl uvádět v realitu podnikatelskou myšlenku, kdy majitelé značky vydělávají a franšízanti nikoliv. Takový podnikatelský koncept by velmi rychle selhal.

Balíček a reklama na franšízu

Následujícím krokem by mělo být vytvoření franšízového balíčku, který popisuje dopodrobna obsah a definici značky a modelu spolupráce s franšízanty. Poplatky, podmínky, požadavky, příručky, formuláře, manuál, a tak dále. Některé balíčky obsahují navíc i finanční modely, které předvídají a plánují zisky za dané období. Součástí přípravy bývají také setkání s kandidáty, školení, podpora začínajících franšízantů. Připravili jste na přechod na franšízový systém celý tým?

Nakonec zbývá zodpovědět otázku, jak budete franšízové licence nabízet a prodávat. Franšíza je současně také váš produkt. Budete potřebovat marketingovou a prodejní podporu stejně jako v případě každého jiného prodeje. Vaše cílová skupina je navíc velmi specifická, Prodej společnosti či její části nebývá jednoduchým procesem. Franšíza je ale na druhou stranu prokazatelně ziskový a úspěšný model obchodování, o tom není pochyb. Klíčové jsou ve franšízingu otázky, zda je vhodný právě pro vás, a jestli je vaše firma včetně vás na přechod na franšízy připravená.

Konzultanti společnosti PROFIT System.

Katalog franšízových značek na portálu Franchising.cz je jedním z hlavních prodejních kanálů. Pokud chcete nabídnout franšízu prostřednictvím franšízového katalogu, prosíme, vyplňte Registrační formulář.

Máte zájem o osobní setkání s poradci? Chcete se dozvědět více o možnostech firemního rozvoje skrze franšízing? Pokud máte jakýkoliv dotaz, neváhejte kontaktovat poradce společnosti PROFIT system franchise services.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank