30.11.2017

Na co se ptát franšízora

Pět nejdůležitějších otázek, na které byste se měli zeptat, když uvažujete o franšízingu a chcete se stát franšízantem zavedené značky.

Než se rozhodnete stát součástí franšízové sítě, je nutné mít co nejvíce informací o podnikatelském konceptu, který prezentují. Ačkoliv se to může jevit jako samozřejmost, velká část zájemců o franšízy dělá právě tuto elementární chybu - a to přestože zástupci jednotlivých franšízových značek tyto informace k dispozici mají, a jsou také připraveni seznámit s konceptem své potenciální franšízanty. Ti se obvykle informují na webových stránkách firem, či v tisku a dalších médiích. Jenže to právě nestačí.

ugo veletrh 2017 Foto Profit system

Ideální jsou pro zjišťování podrobných informací o konceptech veletrhy a výstavy, kde mají jednotlivé značky své zástupce, kteří návštěvníky seznámí s podmínkami spolupráce. I tam je ale dobré vědět na co se ptát.

Pokud máte skutečně vážný zájem o franšízu, jako první si musíte zajistit potřebné finance. Pokud je nemáte z vlastních zdrojů, zajistěte si přístup k základnímu potřebnému kapitálu například skrze bankovní služby. Teprve druhým krokem by mělo pak být vyplnění formuláře se žádostí o více informací o franšíze. Velmi důležitým okamžikem je první telefonický kontakt se samotným franšízorem či zástupcem konkrétní společnosti.

Připravte se rovnou na velké množství otázek, protože franšízor se bude snažit zjistit váš skutečný zájem o podnikání a vaši připravenost včetně potřebných financí. Nicméně během první diskuze můžete i vy jako zájemce o franšízu zjistit, jestli je franšízový koncept vhodný právě pro vás, co vás po vstupu do sítě čeká, i jaké výhody vám spolupráce s danou značkou přinese. I vy se tak budete moci rozhodnout na základě reálných očekávání a požadavků na obou stranách.

Těchto 5 otázek byste ovšem měli svému potenciálnímu franšízorovi položit vždy. Bez ohledu na obor či vaše zkušenosti a požadavky:

  1. Jak dlouho je značka přítomná na trhu a jak dlouho funguje jako franšízová síť?
    Někdy firma úspěšně funguje po dobu deseti let, ale s franšízingem teprve začíná. To je dobré vědět.
  2. Jak dlouho pracuje značka na své franšízové ​​síti?
    Ve franšízovém světě je dlouhodobý provoz sítě velmi důležitým prvkem. Pokud ve firmě dlouhodobě funguje například franšízový manažer, přesně již ví, jak co funguje a co rozhoduje o úspěchu či neúspěchu jednotlivých franšíz a franšízantů.
  3. Jaké jsou nejdůležitější funkce franšízantů v konkrétní síti?
    Odpověď vám pomůže zjistit, zda jste skutečně schopni stát se součástí franšízové sítě.
  4. Jak dlouho trvá proces zprovoznění franšízy a co vše obnáší?
    Znalost těchto dvou věcí vám pomůže vytvořit si vlastní podnikatelský plán včetně například zajištění vhodného úvěru na koupi licence.
  5. Kdybych byl váš příbuzný, co byste mi o franšíze řekl?
    Podstatou této otázky je získat od franšízora maximum informací, tedy i takové, které ostatní uchazeči nedostanou, i osobní pohled na věc. Čím více budete vědět, tím samozřejmě lépe.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank