Franšízový trh dozrává

Ekonomika roste a z toho profitují i franšízové firmy. To vytváří vhodné příležitosti postavit se na vlastní nohy a začít podnikat se zavedenou značkou, říká Lenka Nováková.
Pondělí
20.11.2017
Úspěch Veletrhu Franchisingu potvrdil rostoucí zájem o franšízing, přibývají i značky z nevšedních oborů, říká poradkyně pořádající společnosti PROFIT system franchise services Lenka Nováková.
 

Druhý ročník Veletrhu franchisingu je za vámi, co zajímavého přinesl?
Přinesl rekordní zájem návštěvníků a velmi pestrou nabídku vystavovatelů. Ti byli velmi dobře připraveni jak na prezentaci a jednotlivá setkání se zájemci, tak někteří i s demonstrací svých produktů či služeb. Vedle matadorů jako McDonald´s, Century 21 či Remax to byly také úspěšné české firmy jako např. Sklizeno, Partners, UGO či Svět zdraví.

Spolu s Veletrhem franchisingu se konala letos také poprvé Masrer-franchisová konference, aby již pošesté za sebou představila nové úspěšné zahraniční franšízové systémy, které chtějí vstoupit na český a slovenský trh. Mezi celkem 18 novými koncepty se objevila např. rakouská síť prodejen tyrolských specialit Tiroler, norský koncept pro fitness a výuku sebeobrany HITIO Gym, či španělská síť salonů krásy Marco Aldany. Aleš Tulpa z pořadatelské společnosti AVEX systems uvedl, že konference se celkem zúčastnilo na 150 zájemců.

Návštěvnost překročila loňských 2 000 návštěvníků, znamená to, že zájem o franchising v Česku skutečně roste?
Určitě ano. Veletrh franchisingu byl i letos součástí Hlavní události Týdne podnikání. Tento počet návštěvníků byl překročen již okolo 14. hodiny, přesný počet budeme znát během týdne. Zájem o podnikání a franšízing je ve znamení stabilního růstu a to i navzdory velké poptávce po zaměstnancích, která daný trh také ovlivňuje.

Roste spíše počet zájemců o franšízy nebo firem, které chtějí expandovat skrze franšízing?
Obojí, byli jsme mile překvapeni relevantními zájemci o franšízové značky, kteří přicestovali jak ze všech koutů Česka, tak i např. až z východního Slovenska či Chorvatska. Někteří byli velmi dobře informováni a šli konkrétně za vybranými franšízory, někteří si teprve vybírali a přišli si jak pro osobní konzultaci, tak navštívili k načerpání svých vědomostí Školení franšízingu. To bylo vždy maximálně zaplněno a účastníci hojně využívali možnosti dotazů. Stejně tak jsme zaznamenali velký zájem domácích potenciálních franšízorů, kteří nyní zvažují nebo se již rozhodli na trh franšízingu vstoupit. Z toho máme velkou radost, protože rostoucí počet domácích konceptů jen potvrzuje dozrávání franšízového trhu u nás.

banner

Velké oblibě se těšila panelová diskuze, na které své zkušenosti předávali majitelé či zástupci franšízových značek - za McDonald´s Radim Foltýn, za značku Remax pan Jiří Rájek a za Svět zdraví majitel a zakladatel Josef Hůla.

Je větší zájem o české nebo zahraniční koncepty?
Původ konceptu nebývá to nejdůležitější. Mnohem důležitější bývá to, jestli je koncept na trhu úspěšný, jaký má potenciál, ale i to jakou poskytuje začínajícím i stávajícím franšízantům podporu apod. Svou roli při výběru hraje také výše investice a oborový zájem franšízanta. Jak se říká, “co je dobré pro jednoho, nemusí být pro druhého“, každý si musí vybrat byznys sobě na míru. Pak může dobře fungovat. A to jak v podnikání obecně, tak i ve franšíze.

Jaký obor v tuto chvíli v českém franšízingu vede? Stále gastronomie?
Ano, gastronomie patří stále mezi nejoblíbenější. Ale na trh franšízingu vstupují i značky z dalších zajímavých nevšedních oborů. Do Katalogu franšíz jsme v poslední době přidali a stále přidáváme nabídky franšíz značek oborů jako např. internetový obchod, lety balónem, detektivní kancelář nebo mobilní marketing značky Eazi Apps, která také zaznamenala na veletrhu nemalý zájem ze strany návštěvníků.

Lze jmenovat i značky, o které byl ze strany návštěvníků na veletrhu největší zájem?
Před veletrhem jsme spustili marketingovou kampaň zaměřenou na možnost rezervovat si schůzku s vybraným vystavovatelem přímo na veletrhu na určitou hodinu. Lidé tuto nabídku přivítali s nadšením a intenzivně ji využili, takže nejedna značka měla takto naplánované schůzky se zájemci na celý den ještě před samotným začátkem akce. V průběhu dne jsme zaznamenali téměř neustálé konverzace s návštěvníky u stánků vystavovatelů a poté jsme dané potvrzení obdrželi od všech vystavovatelů. Víme, že např. UGO, Mr. Kebab, Century21, Quickwash, nebo Telepizza se do odpoledních hodin nezastavili. Cílený zájem o konkrétní značky a detaily, které se při setkáních řešily, jen potvrzuje relevantnost návštěvníků, což nás velmi těší, neboť tato osobní setkání byla hlavním cílem veletrhu.

Nakolik jsou franšízové veletrhy v dnešní době populární v Evropě?
Ze západních zemí je takovou Mekkou franchisingu Francie, tamní Franchise expo již pravidelně navštěvuje okolo 20 000 návštěvníků. Poté z regionu CEE to je Polsko, které eviduje více než 1 100 franšíz a tamnímu franšízovému trhu se daří velmi dobře. Letos naše Varšavská pobočka zorganizovala Veletrh franchisingu pro 7 000 účastníků a 200 vystavovatelů.

Můžeme tedy očekávat i další ročník?
Jsem přesvědčena, že osobní setkání je pro úspěšný start podnikání nejvhodnější způsob, jak načerpat vědomosti, porovnat nabídky a vyhodnotit tu nejvhodnější. Budeme se tedy i nadále snažit o to, aby Praha patřila k evropským velkoměstům, která každoročně otevírají své brány zájemcům o podnikání pod zavedenou značkou.​

_________________________________________________________________________________________

Ráda bych tímto za celý organizátorský tým společnosti PROFIT system poděkovala všem vystavovatelům, kteří nám dali důvěru a tím i možnost tuto výjimečnou franšízovou akci zorganizovat. Stejně jako spolu pořádajícím partnerům ELAI a jejich Hlavní události Týdne podnikání, které byl Veletrh Franchisingu součástí a v neposlední řadě partnerovi a pořadateli Master franchisové konferenci společnosti Avex Systems. Díky spojení těchto tří akcí se nám podařilo vytvořit jednu z největších podnikatelských akcí roku a přiblížit lidem podnikání zase o kousek blíže. A samozřejmě všem našim čtenářům a fanouškům, kteří této příležitosti, jak věřím, ve svůj prospěch využili.

Hezký den s franšízingem!

Lenka Nováková


Populární na fóru

Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Učesaný byznys

Při zakládání mého kadeřnictví jsem investovala i do tvorby webových stránek, které mi moc pomohly k nalákání nových zákazníků a tedy zvýšení popularity...

1 komentář(e)
posledni 17.10.2017
Barva webu rozhoduje

Kombinace vhodných barev má určitě vliv na první dojem a je zajímavé, jak až moc. U prodejních webů je to ale i spousta dalších maličkostí - jako třeba barva a...

1 komentář(e)
posledni 24.08.2017
S riziky počítáme

Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...

1 komentář(e)
posledni 13.06.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

https://www.facebook.com/Student-Agency-Bojkot-1812481502329777/?view_public_for=1812481502329777

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

Pan Jančura není žádný superhrdina ani Mirek Dušín, jediné co se mu podařilo je vyplnit mezeru na trhu a z toho profitovat. Osobní zkušenost mě přesvědčila, že...

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017