18.12.2017

Podnikat v realitách je poslání

Kvalita služeb v realitách se musí odrážet nejen na výdělku a počtu transakcí, ale především na péči o zákazníky, kterým plníme jejich přání, říká obchodní ředitel CENTURY 21 Jiří Hruška.

Blíží se konec roku, jak se letos dařilo franšízové síti CENTURY 21?
Velmi dobře. V tuto chvíli máme po celé zemi 55 kanceláří, tudíž se nám podařilo dokonce překonat původní plán 15 nových franšíz za rok. Dobrou zprávou ale také je, že se nám podařilo stabilizovat celou síť, a navíc roste obrat jednotlivých franšíz. Jako celek CENTURY 21 v ČR letos narostla o více než 30 %.

Jiri Hruska CENTURY 21 Foto CENTURY 21

Máme stanovené základní podmínky pro kanceláře, mezi které patří minimální velikost, a také oddělený prostor pro jednání s klienty, která bývají kvůli osobním informacím soukromá. Stejně tak poskytujeme franšízantům určitou exkluzivitu, takže další naše kancelář nesmí ležet ve vzdálenosti menší než 500 metrů, říká Jiří Hruška.

Jak dlouho obvykle trvá, než uvedete do provozu novou kancelář?
Dnes už víme, že pokud franšízant splní všechny námi dané podmínky, tak do tří měsíců od podpisu smlouvy může začít podnikat. Jsme schopní jim v tomto časovém horizontu poskytnout vše potřebné, a samozřejmě jim se zprovozněním realitní kanceláře pomáháme ve všech směrech. Máme už také případy, kdy franšízant otevřel kancelář za méně než měsíc, a smlouvu podepsal v rekordním čase devíti dnů. Jednalo se o člověka, který o konceptu dlouho uvažoval, dobře ho znal, a už měl ve svém plánu otevřít si realitní franšízu poměrně dost odpracováno, takže měl naši plnou důvěru.

Pak jsou také franšízanti, kteří potřebují vyřešit před otevřením franšízy například předchozí zaměstnání tak, aby se mohli plně přesunout do realitního byznysu. Další čekají na uvolnění vhodných prostorů, a pokud se jedná o ideální místo, my je v tom samozřejmě opět podporujeme.

Co všechno musí realitní kancelář mít? A musí ji franšízant vlastnit od samotného začátku?
Označení kanceláří viditelným logem a branding jako takový je pro nás velmi důležitým marketingovým nástrojem z důvodu upoutání pozornosti klientů. Jako u všech franšízových firem je pro nás prezentace značky prioritou. K tomu patří i podmínky pro vnitřní prostory kanceláří jako je samotná velikost prostor, jestli tam musí být recepce, zasedací místnost, a tak dále. V tomto směru povolujeme určité rozdílnosti, ale zároveň máme fundamenty, které musí být splněny.

Dokáži si tak představit třeba skvělé místo z hlediska lokality, kde například nelze kvůli památkářům a chráněné oblasti obrandovat kancelář zvenku, a musí stačit cedulka u zvonku. Takovým případem je ostatně i naše centrála na Betlémském náměstí v Praze. V takto výjimečných situacích povolujeme výjimky. Doplnit lze poté branding ve vnitřních prostorách, kam patří naše 3D logo, plakáty, a další. Pokud jde o požadavek kanceláře jako takové, my předem říkáme, že s CENTURY 21 bez kanceláře podnikat nelze.

Kolik realitních kanceláří chcete celkem v Česku otevřít?
Optimální by pro nás bylo 150 – 200 franšíz po celé zemi. Pro naše kanceláře nejsou konkurencí kanceláře stejné značky, a to ani v jednom městě. Povinná spolupráce na zakázkách je něco, co naši síť od mnoha konkurenčních kanceláří odlišuje. Jde o postup, který významně zrychluje realizaci transakcí a tím spokojenost našich klientů. Rádi bychom síť doplnili ve městech jako Plzeň, kde máme jen jednu franšízu, prostor je i v Praze a dalších větších městech. Obsadit bychom chtěli nově Ústí nad Labem, Hradec Králové, Karlovy Vary, Mladou Boleslav, Jihlavu a další.

Hodláme franšízovou síť zvětšovat i zahušťovat. Realitní byznys se klasicky soustředí kolem metropole, přitom i v okrajových částech země existují makléři a realitky, které velmi dobře prosperují. Jsme přesvědčeni, že jde o kvalitu jednotlivých lidí, a jejich schopnost dělat realitní byznys v dané lokalitě.

Hruska Century 21

Velmi zajímavou součástí realitního byznysu je investování do nemovitostí. Našim makléřům i franšízantům umožňujeme investovat do nemovitostí i v případě, že na investice nemají dostatečný, nebo dokonce žádný vlastní kapitál. Výnos z těchto transakcí bývá obvykle velmi zajímavý.

Nedávno v nějakém jiném průzkumu vyšlo, že máme v přepočtu na obyvatele nejvíc realitních makléřů v EU. Je taková i realita?
To je velké téma, do kterého se promítá hned několik hledisek. Situace je v tuto chvíli taková, že jsme stále v převisu poptávky nad nabídkou nemovitostí. Makroekonomicky je stále hnán realitní trh nízkou úrokovou sazbou bank, a lidé tak stále poměrně snadno dosáhnou na hypotéky, skrze které koupi nemovitostí financují. S tím souvisí i počet makléřů a otázka, zda jich v ČR není příliš mnoho. Když to srovnám s počtem finančních poradců a poradců v pojišťovnictví, realitních makléřů je asi pětina. Takže v oblasti realit trh saturovaný ve skutečnosti zcela není.

Ta čísla jsou zkreslená, a to hned z několika důvodů. Tím hlavním je, že velký počet lidí vlastní registraci a mohou jako makléři podnikat, oboru se ale aktivně nevěnují. Část z nich má na realitní činnost jako doplňkovou ke svému hlavnímu oboru, což bývá například u nemovitostních odhadců. Další skupinu neaktivních makléřů tvoří ti, které tenhle byznys láká, a chtějí si ho vyzkoušet, ale z různých důvodů se jim to nedaří. Reálné množství makléřů v ČR působících na plný úvazek je oproti těm odhadovaným 13 tisícům jistě nižší.

Nehraje v tom roli i fakt, že veřejnost makléřům stále nedokáže důvěřovat?
Samozřejmě, v České republice si nemovitost prodává na vlastní pěst až 50 % potenciálních klientů. Což je opravdu hodně. V Americe to činí asi 10 až 15 %. Problém samozřejmě spočívá i v kvalitě služeb, které makléři u nás poskytují. Stále má spousta lidí velmi špatné zkušenosti. Neseme si v tomto směru břímě z minula, ale daří se ho postupně zdolávat. Lidé pomalu přestávají mít z makléřů někdy až psychický blok, a začínají vidět přidanou hodnotu kvalitně poskytnutých služeb.

Pro nás je práce realitního makléře kromě jiného i poslání, kvalita služeb se musí odrážet i v péči o zákazníky, ve snaze splnit klientům jejich přání. Pro řadu z nich je stěhování důležitý životní moment, který řeší jednou, maximálně dvakrát za život. Často to souvisí se svatbou, rozvodem, či další obrovskou a mnohdy stresující změnou. Jsme sice stále více kosmopolitní společnost, a důležitý je i fakt, že roste životní úroveň, takže lidé mají na nemovitosti více vlastních prostředků. Stále ale třeba nejsme příliš ochotní se stěhovat za prací, což je v zemích na západ od našich hranic zcela běžné. Jak ale říkám, i v tomto směru se situace mění k lepšímu.

Jak chráníte své klienty před možným poškozením ze stran franšízantů?
K tomu slouží již naše současné franšízové smlouvy, které mají opravdu přísné podmínky. To je pro nás základ, takto chráníme značku jako takovou. U každé franšízy posuzujeme byznys plán, čímž se snažíme chránit i samotné franšízanty. Stejně tak s novými franšízanty konzultujeme vhodnou podobu franšízy, kam patří počet makléřů a zaměstnanců, a jsme schopni vyjít vstříc i investorům, kteří si najdou vlastní manažerské týmy.

Všechny tyto tři styčné body musí vždy oběma stranám dávat smysluplný podnikatelský koncept, abychom se mohli na spolupráci dohodnout. To se týká i stávajících realitek, které chtějí patřit pod naši značku.

Co jestli se na jaře změní příslušný zákon, a makléři nebudou již živnost volná, ale vázaná? Budou muset mít vysokoškolské vzdělání? Znamená to pro vás případný problém?
Naopak, my bychom tento zákon uvítali. Ty podmínky budou, věříme, zdravě nastavené. Půjde o kombinaci praxe, úrovně vzdělání a certifikačního osvědčení. Naší konkurenční výhodou zcela jistě bude to, že budeme díky naší vlastní akademii schopni poskytnout certifikované osvědčení všem našim makléřům. Na tuto situaci jsme připraveni.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank