Stali jsme se výhradními distributory LEGO licenčních produktů i pro některé evropské země jako je Polsko, Rumunsko, Bulharsko a celé Pobaltí.
Pondělí
15.01.2018
O konceptu světoznámé značky hovoří v rozhovoru týdne ředitelka divize LEGO wear výhradní distribuční společnosti SmartLife Jarmila Janíková.
 

Jak se dařilo konceptu LEGO wear v loňském roce?
Loňský rok byl celkově pro firmu SmartLife nejúspěšnějším v historii vůbec. V ČR jsme loni překonali plán prodejů LEGO wear nejvíc ze všech zemí, kde značka působí. Způsobeno to bylo určitě celkovým hospodářským vývojem České republiky i spotřebitelským optimismem, který způsobil velký nárůst poptávky. A také rozšířením našich obchodních aktivit mimo území ČR.

Stali jsme se výhradními distributory Lego licenčních produktů i pro některé evropské země jako je Polsko, Rumunsko, Bulharsko a celé Pobaltí. Divize hraček se tak rozrostla. Stejně tak v roce 2018 rostou objednávky zboží Lego wear, což víme již nyní – máme předobjednávky již téměř na celý rok 2018.

Nabízíte spolupráci skrze koncept shop-in-shop. Narostl také počet vašich partnerů?
Řekla bych, že jejich počet zůstává na stejné úrovni, nicméně přibyli někteří významní velcí partneři, kteří ovlivnili také pozitivní obchodní výsledky konceptu LEGO wear. Licenci vlastní od značky Lego jednotliví výrobci, kteří jsou přísně kontrolovaní ze strany LEGO, zda jejich produkty odpovídají standardům značky.

My poté získáváme jako výhradní distributor práva tyto produkty prodávat. I proto nám za licenci nikdo neplatí, nejedná se tudíž o klasickou franšízu. Zboží dodáváme každému subjektu, který je solventní, a který zajistí fungování prodeje.

Jako majitelka obchodu s hračkami si tedy mohu po domluvě s vámi přidat do nabídky dětské oblečení LEGO wear?
Ano. Platit v takovém případě budete pouze vlastní náklady na provoz obchodu a za dodávky zboží. Nikoliv ale za licenci na zboží jako takovou. Jako majitelka obchodu si od nás zboží objednáte, zakoupíte, a za doporučené ceny opět prodáte svým zákazníkům.

Jediné, co vás bude stát peníze, je originální nábytek Lego, který ale není povinný. Pokud se rozhodnete, že si jej pořídíte, umíme zprostředkovat jeho výrobu a dodání za výrobní ceny a rovnou od výrobce. Opět ale bez poplatku navíc.

Je možné si pořídit i monobrandovou prodejnu. Ani v takovém případě neplatí podnikatelé za licenci?
Neplatí. Monobrandový obchod je pro nás takový, který nabízí výhradně produkty Lego, a nemusí jít pouze o dětské oblečení. Od nás dostanou výhody co se týká podpory a služeb při pořizování obchodu. Pomůžeme jim s projektem i naskladněním zboží. Prodejna se ovšem ani v takovém případě nesmí jmenovat například rovnou Lego wear. Lego nedovoluje užití názvu prodejny značky v prvním pádě, tudíž je možné zvolit alternativu jako například Legáček a podobně.

Partnery hledáme v Brně, kde vidíme ještě prostor pro další rozšíření. Spousta místa je také v Praze, i když tu máme pokrytou lépe. Obecně lze říci, že náš koncept Lego wear je vhodný do větších měst, skvěle funguje ve Zlíně, Přerově, Karlových Varech či Olomouci, říká Janíková

V jakých oblastech ČR nyní hledáte tedy další partnery?
Určitě je to Brno, kde sice mám pár partnerů, ale ráda bych byla za další. Spousta místa je také v Praze, i když tu máme pokrytou lépe. Obecně lze říci, že náš koncept Lego wear je vhodný do větších měst, skvěle funguje ve Zlíně, Přerově, Karlových Varech či Olomouci. Hodilo by se více zákazníků například také na Slovensku, kde jsou Tatry, a my máme v nabídce snad nejkvalitnější a velmi funkční zimní dětské oblečení. Stávající slovenští zákazníci jsou s LEGO wear nadmíru spokojeni, nejvíce úspěšná je Bratislava a Košice.

Ukázkovou prodejnu s několika druhy licenčního zboží Lego jsme otevřeli u hraničního přechodu v novém obchodním centru na Folmavě. Tam nechybí náš nábytek ani dětský koutek. S tímto partnerem bychom rádi v budoucnu zamířili i do dalších obchodních center, kde se i naší značce daří nejlépe.

V přípravě máme také velkou prodejnu typu shop-in-shop v pražském obchodním domě Kotva. Na druhou stranu ale máme v portfoliu také spoustu prodejen, kde se obchodníkům daří i v městských centrech. Vždy jde o talent majitele obchodu, jestli naše zboží umí prodat. I proto se snažíme spolupracovat s podnikateli, kteří mají v našem oboru již zkušenosti, a jejichž obchod dlouhodobě prosperuje. Náš koncept rozhodně není vhodný pro začínající podnikatele, musí mít za sebou vždy nějaké obchodní zkušenosti a úspěchy.

Mají vaši partneři nasmlouvanou také územní exkluzivitu?
Mají, v menších městech dáváme licenci obvykle jen jednomu obchodu. Nechceme, aby si prodejny s naším zbožím nezdravě konkurovaly, to není v našem zájmu. Naopak ve velkých městech, jako je např. Praha či Bratislava úspěšně funguje několik prodejců LEGO wear a je zde stále potenciál i pro další.