Franšízing doménou žen?
Podle průzkumu americké franšízingové poradenské společnosti FranNet mezi lety 2011 a 2016 došlo k 71 % nárůstu franšíz vlastněných ženami, zatímco u mužů činil nárůst jen 26 %. Ještě v letech 1975 - 2000 vlastnily ženy globálně pouze 10 % v té době založených franšíz. Před pěti lety odhadoval Mezinárodní svaz franšízingu (IFA) již 25% podíl franšízových firem vedených ženami, dalších 17 % jich provozují muži i ženy jako partneři.
Tento trend je způsoben kromě jiného nárůstem popularity oborů, v nichž ženy dominují i mimo franšízing, jako jsou například salony krásy a kadeřnictví, či sociální služby jako péče o seniory, ženy se často uplatňují i v rámci pedagogických konceptů pro děti. Silné zastoupení mají také v sektoru bankovnictví a financí, pronikají ale stále častěji i do čistě mužských oborů. Franšízing jim umožňuje skloubit práci s rodinou, cestovat, dále se vzdělávat. A především uspět coby samostatným podnikatelským subjektům, mezi nimiž se na pohlaví nehledí.
Ženy jsou chápavé, trpělivé a ohleduplné
Ve franšízingu se také velmi často uplatňují ženy, které zastávaly posty ve středním managamentu, a z různých důvodů musely ze své domovské firmy odejít. Při hledání nové práce se pak z touhy po svobodě a samostatnosti rozhodnou pro vlastní podnikání. "Ženy, které byly dosud zvyklé vydělávat více peněz a jsou vzdělané a zkušené, mají velké předpoklady k úspěchu v samostatném podnikání v rámci franšízingu. Raději přejímají kontrolu nad svým osudem, než aby jej opět svěřily do rukou zaměstnavatele," hodnotí výsledky studie prezident a majitel společnosti FranNet Mike Hall.
V čem ženy ve franšízingu vynikají?
Mají skvělé komunikační schopnosti a sociální cítění. Ve franšízingu věc zcela nezbytná.
Bývají skvělými organizátory, a mívají větší cit pro detail nežli muži. Tyto charakteristické vlastnosti jsou perfektní pro provoz franšízy.
Ženy mají často také schopnost rychle se rozhodovat, improvizovat a přizpůsobovat se v případě potřeby. Další rozhodně silné stránky, pokud jde o franšízing.
Ženy ve vedoucích funkcích mají tendenci být finančně konzervativnější nežli muži a jsou také opatrnější. Na cestě k velkému růstu jsou ochotné začít u malých kroků. To je druh podnikatelského přístupu a filozofie, která je ideální pro otevření, provozování a rozšiřování franšízy.
Také v Česku lze najít v oblasti franšízingu společnosti, které zakládaly či spoluzakládaly ženy. Letitou zkušeností s provozem franšízové sítě se může pochlubit například zakladatelka sítě pralinkáren a výroben čokolády Bon Bon Petra Kovandová, která vstoupila do byznysu s cukrovinkami již v 90. letech. Fakt, že je žena, prý nikdy nepovažovala mezi podnikateli za handicap, ba právě naopak. "Ženy si mohou v podnikatelském světě najít svůj vlastní prostor a obor, ať už je to jako v mém případě čokoláda, nebo obecně provoz kaváren a restaurací, i v podnikání existují ženské práce," říká Kovandová.
Z úspěšných franšízantek v Česku lze jmenovat pak například Markétu Puzrlovou, která zastupuje německý koncept TeaGschwendner. Majitelka obchodu s čajem v pražském centru přiznává, že coby zástupkyně něžného pohlaví není právě soutěživý typ, a v podnikání je to někdy na škodu. Přesto by prý neměnila.
Britský franšízový koncept Business for Breakfast do ČR přivedla další žena v českém franšízingu Kamila Zárychtová. Její důvody, proč začala podnikat pod zavedenou značkou, přitom přesně zapadají i do současného trendu. Kamila Zárychtová totiž "chtěla být součástí přátelské podnikatelské komunity, kde si lidé navzájem pomáhají, a vycházejí si vstříc." Takový přístup k podnikání (a podnikatelů k ostatním podnikatelům) podle ní v Česku stále není tak častý, jak by si ona sama přála. Náplní její práce se tak stalo pořádání mítinků, na nichž si majitelé firem vyměňují své zkušenosti a navzájem si pomáhají a radí.
Že ženy obecně přinášejí do byznysu i jiné priority než muži, potvrzuje také zakladatelka agentury Helas Helena Kohoutová, která již několik let oceňuje ve svých projektech české podnikatelky. Na prvním místě jsou pro ně podle Kohoutové vztahy ve firmě, atmosféra, důvěra, rodina, a pak teprve samotný byznys a finanční výsledky. "Setkala jsem se s opravdu s velkým množstvím žen, kterým se v podnikání velmi daří. Díky tomu jsem zjistila, že mají něco společného – touhu, skromnost, vášeň, vytrvalost, vynalézavost, odolnost a radost z práce," tvrdí Kohoutová s tím, že úspěšných žen bude v podnikání jistě přibývat i do budoucna.
PŘEČTI ČLÁNKY
U solné terapie toto známé rčení skutečně platí. Franšízové Centrum Solné terapie CST ze Slovinska na tom staví úspěšný byznys. Nyní míří i na český trh.
Originální vzdělávací franšízový program pracuje s oblíbenou dětskou stavebnicí. Čím by mohly jejich kurzy zaujmout u nás?
Zajistěte si obchodní úspěch na Franchise Expo v Budapešti 4. dubna 2024. Objevte dynamické příležitosti a navazujte kontakty s inovátory v oboru.
Ve dnech 16. až 18. března 2024 se koná Franchise Expo Paris 2024, největší evropská událost v oblasti franšízingu. Co se chystá?
V Bruselu se udílely ceny Evropské federace franšíz. Ze značek, které míří na náš trh, získali ocenění Mail Boxes Etc.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Výživové poradenství franšízy Nutriadapt dává prostor a příležitost i začínajícím podnikatelům. Jak se dá naskočit mezi nejlepší ve svém byznysu už v poměrně mladém věku?
Realitní trh v porovnání Česka, Evropy a Ameriky i metody moderního prodeje nemovitostí přibližuje v rozhovoru Mgr. Tomáš Jelínek, MBA, CEO franšízové společnosti Centrury21.
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI