Hledáme učitele a obchodníky v jednom

První rok nabízíme užší spolupráci pod hlavičkou školy, kdy lektorům a franšízantům pomáhám s administrativou, databází klientů, a podobně. Velmi často tak přebírají už napůl rozjetý byznys. Návratnost investice je při 5 odučených hodinách týdně asi pět měsíců.
pondělí
02.04.2018
Naše franšíza je nenáročná, lze ji pořídit i za 20 tisíc korun, říká Veronika Kölbl, majitelka licence italského konceptu jazykových škol a kurzů The adventures of Hocus and Lotus.
 

Váš koncept loni oslavil 5 let na české trhu. Jak byste je shrnula?
Jsme velice rádi, že máme stále velmi pozitivní odezvu od rodičů dětí, kteří navštěvují naše kurzy. Naše metodika je určená pro pětiletou výuku, a děti k nám většinou docházejí několik let po sobě, vrací se i v rámci příměstských táborů o prázdninách, kdy je výuka velice intenzivní (40 hodin/týden). Malí i velcí jsou spokojení a s metodikou Hocus a Lotus rádi pracují. Během pěti let se nám podařilo dostat do povědomí lidí i značku jako takovou, v loňském roce jsme významně inovovali a zprovoznili nové webové stránky. V poslední době se potýkáme s problémem při hledání schopných lektorů a manažerů v jedné osobě. To je náš velký úkol pro tento rok, najít aktivní, zodpovědné obchodníky a zároveň skvělé učitele a díky nim otevřít nové pobočky.

Jak jsou na tom vaše stávající pobočky? Roste jim počet klientů?
V průměru přibývá na každé pobočce minimálně 20 nových studentů ročně. Aktuálně máme kolem stovky klientů na pobočku a zájem stále roste. Kamkoliv přijedeme s ukázkovou hodinou, tam máme u rodičů i dětí úspěch, nové franšízy ale otevírat nemůžeme, protože v nich jednoduše nemá kdo učit. Chybí pracovní síla, stejně jako v jiných oborech.

V našem případě je pak tento problém ještě složitější i z toho důvodu, že si nemůžeme dovolit měnit dětem neustále lektory, pak nejsou spokojení rodiče ani my. Pro nás tudíž není řešení například najímat studenty, potřebujeme někoho, kdo to s učením myslí opravdu vážně, a chce se dětem věnovat dlouhodobě.

Koncept The adventures of Hocus and Lotus pochází z Itálie, jak jste jej před těmi pěti lety objevila?
Našla jsem ho na Slovensku, kam jsem se jela podívat na ukázkovou hodinu. Přes paní, která tam touto metodou vyučovala, jsem se pak zkontaktovala s centrálou v Itálii. Každá franšíza tohoto konceptu má trochu jinou podobu v jiném státě. Se slovenským konceptem proto nespolupracujeme. Jsme sice stále v kontaktu, ale tamní trh je úplně jiný než náš. Například slovenští rodiče jsou kupodivu ochotní zaplatit větší sumy za učebnice pro své děti, kdežto u nás s tím mívají občas problém. Je tam zájem i o němčinu, nejen o angličtinu jako u nás.

Nespolupracujete ani s italskými franšízanty nebo zástupci konceptu?
Ne, protože tam opět funguje náš koncept jinak než v Česku, Italové jsou mnohem více zaměření na školky. Jednotlivé školky mají své vlastní lektory, za celý koncept si zaplatí, a fungují v rámci své instituce. To tady bohužel není možné, protože naši učitelé v mateřských školkách jsou málokdy jazykově vybavení, tudíž si na podobnou formu spolupráce netroufají. Maximálně si objednají na jazykovou výuku externistu.

Zkoušela jsem dokonce některé školky oslovit s nabídkou, ale neměly zájem. Je to škoda, protože naše kurzy jsou akreditované Ministerstvem školství, a náklady na výuku by si taky mohly dát do nákladů na provoz. Naše školství je prostě stále velmi nepružný systém, do něhož se novoty vpravují jen velmi obtížně, pokud vůbec. Cílíme proto spíše na mateřská centra, kde vyučujeme nejčastěji. A nakonec je to možná i dobře, protože zbývá více prostoru mimo školky a školy, kde lze oslovit rodiče, jimž na kvalitním vzdělání dětí záleží spíš než jejich učitelkám.

Poměrně dlouho jsem přemýšlela nad tím, proč jsou Hocus a Lotus „dinokrokové“, což je kombinace dinosaura a krokodýla. Jaký mají ty smyšlené postavy vlastně smysl?
Vznikly na popud týmu psychologů a lingvistů, kteří přišli na to, že se smyšlené pohádkové postavy musí v rámci výuky dětem především líbit, aby s nimi vůbec chtěly komunikovat. Proto jsou překvapivě vytvořeny jako kombinace krokodýla a dinosaura, mají veselou oranžovou barvu a jsou prostě zábavní. Ideální pro bujnou dětskou fantazii, hraví do každé hodiny. Děti postavičky zbožňují a velice rády přistupují na společnou hru, kdy vstupujeme do jejich magického světa (pomocí toho, že si oblékneme tričko s dinokroky), kde se nemluví česky. Všichni pak musíme používat pouze výukový jazyk.

Tudíž my nevyučujeme klasickou formou, nepřekládáme, neučíme se slovíčka. Prostě jen hrajeme divadlo a hovoříme s dětmi jazykem, který se společně teprve učíme ovládat. Tím se odbourává tradiční komunikační bariéra, stres z neúspěchu či nechuť ke spolupráci – děti si s magickou učitelkou a s rozvernými dinokroky zkrátka hrají, a přitom se i učí.

Jaké podmínky musí váš franšízant splňovat?
My požadujeme pouze absolvování čtyřdenního školení, které je připraví na první rok spolupráce. Plus musí samozřejmě ovládat jazyk, který chtějí vyučovat. Nepotřebuji, aby měli státnice či jiné speciální jazykové vzdělání. Naopak nutně musí mít pozitivní přístup k dětem. Nepožadujeme ani vlastní prostory k podnikání, mají možnost využívat mateřská centra v okolí. Navíc většinou za opravdu symbolický poplatek.

Vyučovat z domova nedoporučujeme, protože učebna by měla mít určité propozice a měla by být ideálně zcela prázdná, bez vybavení a nábytku. Rovněž bývá obtížné navyknout rodiče, aby docházeli do nových prostor, jednodušší je vyjít jim vstříc a učit tam, kde jsou děti zvyklé trávit volný čas. Výhodou našeho konceptu jsou tedy i nulové náklady na stavbu a vybavení učeben. Základní investice pro jednoho franšízanta-lektora je tak pouhých 22 tisíc korun.