Občas se stane, že se objeví někdo, kdo má všechno potřebné a vypadá ideálně, ale když mezi námi nezafunguje po prvních dvou schůzkách taková ta chemie, tak to by se nám společně do budoucna nepracovalo dobře. A to i proto, že my jsme taková opravdu přátelská franšíza, říká Josef Hůla
Pondělí
30.04.2018
V síti výživových poraden Svět zdraví přibývá poboček, které otevírají naši stávající franšízanti, stejně jako se hlásí zájemci o licenci i z řad klientů, říká její zakladatel Josef Hůla.
 

Loňský rok završil Svět zdraví 70 franšízovými pobočkami, už se blížíte k 80?
Už jsme za osmdesátkou. V tuhle chvíli máme otevřených 94 franšízových poraden. Nesoustředíme se však v poslední době na nábor nových franšízantů, oni už se ostatně víceméně hlásí sami. Pro nás je aktuální prioritou spíše posilovat stávající poradny tak, aby rostl i jejich zisk. Kde dříve působil jeden specialista, dnes máme tři.

Odmítáte hodně zájemců? Jaký je nejčastější důvod?
Spíš během toho náboru dospějeme oboustranně k závěru, že to není to pravé, co obě dvě strany hledaly. Při pohovoru s uchazečem většinou záhy vyjde najevo, pokud se jeho představy a cíle zcela rozcházejí s těmi našimi. Nejčastější je určitě očekávání, že podnikání ve franšíze je absolutně jednoduché a v podstatě bezpracné. Když zjistí, že to není pravda, obvykle sami svůj záměr přehodnotí.

Pro jiné je zase těžké vybudovat si nějaký respekt vůči pravidlům, a očekávají v podnikání svobodu, kterou jim my nemůžeme poskytnout. Ti pak volí raději vlastní podnikání. Třetí skupinu nejčastěji odmítnutých tvoří uchazeči, kteří se bojí nějaké osobní aktivity a zodpovědnosti, aby třeba nešli proti něčemu nebo někomu jinému, a podobně. Vždycky záleží na tom, jestli se o franšízu uchází podnikatel nebo zaměstnanec, který s podnikáním teprve začíná.

Co je pro vás lepší?
Záleží na jednotlivcích, pro nás je vůbec nejlepší, když je ten člověk především pracovitý. To je základ. Všechno ostatní lze naučit, samozřejmě s naší pomocí. Čím dál důležitější je pro nás také aby nám nový franšízant lidsky sedl, jak se říká. Abychom si prostě rozuměli.

Hledáte vlastně ještě další franšízanty?
Aktivně ne, cílené kampaně nyní neplánujeme a neděláme. Máme sice stále lokality, kde je ještě místo pro další franšízové poradny, ale to považujeme za otázku času. Jejich zaplnění proběhne jistě zcela přirozeným procesem. Mezi ně patří třeba Cheb, jižní Čechy, Morava. Stává se také, že některé stávající poradny nabízíme k převzetí novým zájemcům v momentě, kdy například původní majitelka odchází na mateřskou dovolenou.

Zmínil jste se, že někteří franšízanti vlastní více poraden, což je globální trend. Je to výhodné?
Ano, ale záleží na počtu franšíz. Někteří u nás mají tři poradny, ale také sedm i devět. To už je hodně náročné na zvládnutí. Tam už visí otazník především proto, že to už nemůže franšízant uřídit sám, a začne si proto najímat vlastní manažery. Do sítě tak vstupuje vlastně další stupeň řízení, a my bychom do budoucna byli raději, kdyby poradny byly řízeny opravdu jejich majitelem. Jako ideální vidíme asi ty dvě nebo tři poradny maximálně.

Kam vlastně při tom stávajícím tempu růstu míří Svět zdraví jako celek? Jaká je teď vaše nejvyšší meta?
Celý svět, řekl bych (směje se). V tuto chvíli je to ale prozatím stále Německo a Polsko. V Polsku už máme 4 poradny, a v Německu by se brzy měla otevřít první.

zaměstnanec štěstí manežer

Změnou posledních let je určitě i to, že lidé dbají a dají více na kvalitu služeb než dřív, a jsou ochotni za ni dát víc peněz, což lze vysledovat i v jiných oborech. Že už prostě nestačí vizitka s nápisem „poradce“ nebo hezký obal, ale je třeba nabídnout i obsah a nějakou úroveň služeb.

Co je pro vás při expanzi do těchto zemí největší brzdou? Legislativa?
To zatím ne, my jsme v Polsku narazili spíše na odlišnou mentalitu tamních lidí. Reagují na jiné věci než Češi a Slováci. V Německu jsou problematické zase úřady. Tam trvá každé schvalování čehokoliv strašně dlouho. I hloupé otevření účtu je pro Čecha v Německu složitější, než by člověk čekal. V obou zemích ale ještě čekáme, jak se situace nakonec vyvine.

Když se obecně podíváme na váš obor – výživové poradenství – jaké největší změny se v něm za poslední rok udály? Jaké trendy vládnou trhu?
Není to sice otázka posledních let, ale stále se objevují společnosti, které matou zákazníky tím, že slibují nějaké zázračné recepty a návody se zaručeným a rychlým účinkem. Pokud mají šikovný marketing, stále u nás mají poměrně velkou šanci krátkodobě uspět, což náš obor negativně poznamenává, protože lidé svého cíle nedosáhnou. Získat důvěru klientů a vysvětlit, jak postupovat správně, a zvýšit tak šanci na úspěšné dosažení vysněného cíle, je pak pro poctivé firmy těžší.

Druhým trendem je určitě nástup technologií a aplikací, které umožňují s klienty spolupracovat i na dálku. To je zajímavé určitě i pro nás, a snažíme se v tomto směru také něco podnikat. Máme už v chodu jednu aplikaci, a do dalšího vývoje investujeme poměrně velkou částku peněz. Z odborného hlediska se věci kolem výživy mění neustále, i proto jsme vytvořili nový tým, který sleduje studie z celého světa, a snaží se je vyhodnocovat a validovat.

Existuje spousta omylů, které se stále tradují, a v zahraničí už jsou třeba i 20 let překonané. Samozřejmě existují také různé tendenční zaplacené studie a podobně, a my se snažíme z tohoto informačního balastu a zmatku vybrat pro nás to správné. Stejný problém ale mají i naši klienti, oni nemají informací o výživě nedostatek, ale nadbytek. Navíc často zcela protichůdných informací a rad, z čehož jsou nakonec zmatení a paralyzovaní, protože vůbec nevědí, co mají vlastně dělat a jíst či nejíst.

Říkal jste loni, že váš obor je ovlivněn mnohými předsudky. Lidé nevěří, že vaše služby budou účinné?
S tím zas až tak problém nemáme, že by nevěřili nám a našim produktům. Spíš nevěří sami sobě. A naší prací je, je přesvědčit, že s námi zhubnout opravdu dokáží. Musíme jim slíbit a samozřejmě i následně zajistit, že jim pomůžeme a nenecháme je v tom.

Většina našich klientů má za sebou vícero pokusů, samozřejmě ve finále neúspěšných. Pokud to je třeba desátý pokus v řadě, tak se už podvědomě tak nějak ochraňují ze strachu z neúspěchu, a často zůstanou nedůvěřiví. Což je velmi těžké překonat, aby ta práce měla oboustranně vůbec nějaký smysl. Je důležité si uvědomit, jaká je opravdová role výživového poradce. On za klienta ta kila nezhubne, ale měl by mu pomoci to dokázat – bez vlastního přičinění to ale zkrátka nepůjde.

Tvoří vaši klientelu spíš obézní lidé, nebo ti s nadváhou?
Máme několik desítek lidí, kteří s námi zhubli až 70 kilogramů na osobu. Většina našich klientů chce ale shodit 10 až 15 kilogramů. Objevují se poslední dobou také rodiče, kteří přivedou děti. To pak bývá o práci s celou rodinou, je potřeba jí jako celku upravit stravovací návyky i životní styl a to je velmi složitá a zdlouhavá práce. Ono obecně je dobré si uvědomit, že u nás je několik stovek obezitologů, těch dětských ještě méně, a ti na ty miliony obézních Čechů nemůžou stačit. I tam vidíme svoji budoucnost, proto jsme tady.