TOP 5 franšíz 21. století

Od roku 1974 / Společnost Subway se začala skrze franšízy rozšiřovat v roce 1974, nyní provozuje na 40 tisíc restaurací po celém světě, a všechny vlastní franšízoví partneři.
Pátek
22.06.2018
Které franšízové sítě se od roku 2001 nejčastěji objevovaly v seznamu nejlepších značek světa, a ve 21. století jim tak lze připsat dosud největší úspěch a dosah?
 

I ve světě franšízingu eixstují stálice, jejichž úspěch se opakuje, a které již desetiletí rostou a expandují v mezinárodním meřítku. Magazín Entrepreneur každoročně vybírá 500 nejlepších franšízových sítí, a z přehledu těchto každoročních hodnocení nyní vybral 5 franšízových značek, které se objevovaly v seznamu TOP 500 od roku 2001 nejčastěji:

1. Subway

Franšízová síť Subway se objevila mezi 5 nejlepšími franšízami od roku 2001 celkem 14krát. V posledních letech však na žebříčku sestupuje, v roce 2016 byla síť Subway ještě 5., loni klesla na 25. místo, a letos už je 105. Částečně tato skutečnost souvisí s celkovou situací ve Spojených státech, kde počet franšíz klesl z 26 972 v roce 2015 na 26 291 v roce 2017. I přesto ale Subway stále boduje díky výhodným podmínkám spolupráce, nedávno prošla značka revitalizací, a její prodeje opět stoupají. V České republice je v provozu na 19 restaurací, všechny jsou v rukou franšízantů. 

  • Generální ředitel: Suzanne Greco

  • ​​​​Obchodní ředitelství: Millford, Conn.

  • Franchising od roku 1974

  • Počáteční investice: Náklady na zprovoznění pobočky činí asi 100.000 Euro.  

  • Počáteční poplatek za franchising: Cena první licence v ČR je stanovena na 7 500 Euro, každá další stojí 3.750 Euro. Při splnění podmínek, mezi které patří otevření restaurace do 12 měsíců od zakoupení licence, se vrací 50 % z původní ceny. 

  • Nové jednotky v roce 2017: - 222 jednotek (- 0,5 procent)

  • Školení: 33 hodin praxe plus 62 hodin teorie


2. 7-Eleven

Síť supermarketů 7-Eleven se objevila na druhém místě žebříčku v letech 2002 a 2018. Řetězec poslední roky pokračuje ve svém růstu, loni se koncept rozšířil o 3 336 franšízových poboček po celém světě. Většina z nich patří franšízantům mimo USA, nicméně i postavení společnosti na domácím trhu je stále silnější. Zatímco 54 061 poboček je mezinárodního charakteru, ve Spojených státech jich má 7-Eleven v tuto chvíi 7 025, od roku 2008 tam síť narostla o více než 60 %. V České republice značka nepůsobí.

  • Generální ředitel: Joseph DePinto

  • Obchodní ředitelství: Dallas

  • Franchising od roku: 1964

  • Počáteční investice: $ 37,550 až $ 1,149,900

  • Počáteční franšízový poplatek: 10 000 až 1 000 000 USD

  • Nové jednotky v roce 2017: 3 336 kusů (5,7 procent)

  • Trénink: 240 hodin praxe, 24 hodin teorie


3. McDonald's

Nejznámější franšízová síť McDonald's nemůže chybět v hodnocení na prvních místech, v současnosti má podle listu Entrepreneur celkem 34 tisíc franšízových poboček. Od roku 2001 se společnost objevuje pravidelně mezi nejlepšími franšízami světa, kde nechybí ani letos. V ČR měla společnost McDonald´s prvního franchisanta v roce 1995. V současnosti existuje v ČR 18 franchisantů McDonald's, kteří tak provozují 72 % z celkového počtu restaurací.

  • Generální ředitel: Steve Easterbrook

  • Obchodní ředitelství: Oak Brook, Ill.

  • Franchising od roku: 1955

  • Počáteční investice: Celková investice do franšízy v ČR činí cca 19 milonů korun, podíl vlastního kapitálu je 40%. 

  • Počáteční franšízový poplatek: 45 000 USD

  • Nové jednotky v roce 2017: 507 jednotek (1,4 procenta)

  • Školení: 6 až 24 měsíců praxe, 75 hodin teorie


4. Hampton by Hilton

Společnost Hampton by Hilton se od roku 2001 objevila mezi nejlepšími franšízami celkem pětkrát. V prvních letech 21. století hodnocení dokonce pravidelně dominovala, během 5 let zvítezila hned čtyřikrát. Ačkoliv od té doby o několik příček klesla, i letos je nejlepší ve svém oboru (29.). Zabývá se provozovánm hotelů a motelů, má více 2300 poboček ve 20 zemích světa. Dva hotely vlastní pod značkou Hilton také v Praze. Síť vznikla původně pod názvem Hampton Inn v roce 1984. V roce 1999 se spojila po koupi většinového podílu se společností Hilton Worldwide, do Evropy vstoupila v roce 2009, když otevřela první britský hotel.

  • Generální ředitel: Christopher Nassetta

  • Obchodní ředitelství: McLean, Va.

  • Franchising od roku 1984

  • Počáteční investice: $ 6,909,090 až $ 17,088,860

  • Počáteční franšízový poplatek: 75 000 dolarů

  • Nové jednotky v roce 2017: 128 jednotek (6,0 procent)

  • Školení: Různé


5. The UPS Store

The UPS Store je vůbec největším franšízorem maloobchodních poštovních služeb, sdružuje na 5 tisíc franšízantů v USA, Kanadě a Portoriku. Letos se společnost umístila v žebříčku na 4. místě, od roku 2001 se objevila mezi prvními 30 sítěmi světa pětkrát. Firma nabízí doručovací služby včetně vnitrostátní a mezinárodní dopravy, balení, tisku, byla založena aby konkurovala klasickým poštovním službám. 

  • Generální ředitel: Tim Davis

  • Obchodní ředitelství: San Diego, Kalifornie

  • Franchising od roku 1980

  • Počáteční investice: 177 955 až 402 595 dolarů

  • Počáteční poplatek za franchising: 29 950 USD

  • Nové jednotky v roce 2017: 69 jednotek (1,4 procenta)

  • Trénink: 80 hodin praxe, 72 hodin teorie


Rodinné generace / McDonald's patří obecně mezi přední zástupce franšízového systému jako takového. Značka je proslulá velkými nároky při výběru nových franšízantů, kteří si ovšem poté předávají pobočky z generace na generaci. Podnikání s McDonald's bývá obvykle závazkem na celý život, franšízové smlouvy se uzavírají na desetiletí. I to je jedno z tajemství úspěchu sítě McDonald's.

Populární na fóru

Kolik může stát pronájem v nákupním centrum?

Dobrý den, souhlasím s Darsi... Já se zajímala o pronájem v Avionu a tam mě byla nabídnutá cena 61000 Kč za 52 m2. Nakonec jsem to teda nevzala, protože bysme to...

3 komentář(e)
posledni 14.10.2018
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Učesaný byznys

Při zakládání mého kadeřnictví jsem investovala i do tvorby webových stránek, které mi moc pomohly k nalákání nových zákazníků a tedy zvýšení popularity...

1 komentář(e)
posledni 17.10.2017
Barva webu rozhoduje

Kombinace vhodných barev má určitě vliv na první dojem a je zajímavé, jak až moc. U prodejních webů je to ale i spousta dalších maličkostí - jako třeba barva a...

1 komentář(e)
posledni 24.08.2017
S riziky počítáme

Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...

1 komentář(e)
posledni 13.06.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

https://www.facebook.com/Student-Agency-Bojkot-1812481502329777/?view_public_for=1812481502329777

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017