Centra měst a silniční tahy

Peníze pro budoucnost / Investici vloženou do otevření franšízové prodejny Uzenářství Chodura lze očekávat zpět v průběhu tří až pěti let. Vše závisí na tom, jak velké byly nutné úpravy zázemí samotné prodejny.
Pondělí
06.08.2018
Franšízová síť Uzenářství Chodura se pomalu, ale jistě rozrůstá. Od začátku roku otevřela dvě pobočky, zatím poslední zahájila provoz v červnu ve Šlapanicích u Brna.
 

V současné době je na trhu 18 prodejen Uzenářství Chodura, čtyři z nich provozují franšízanti. „Do konce letošního roku bychom měli otevřít ještě jednu až dvě pobočky,“ prozrazuje Hana Zapletalová, franšízová manažerka tohoto konceptu.

Prodejny značky Uzenářství Chodura u nás najdeme jak ve velkých, tak i menších městech. Jak říká Hana Zapletalová, úspěšnost prodejen nezávisí na tom, v jak velkém městě se nachází, ale spíše ji ovlivňuje jejich umístění. „Kamenné obchody v centru velkých měst se často potýkají s problémy, protože lidé tam již nechodí primárně nakupovat. Daleko více se daří těm, které jsou součástí nákupních center, nebo sídlí v centrech menších měst,“ upřesňuje Zapletalová s tím, že úspěch zaznamenávají i pobočky nacházející se u frekventovaných silničních tahů.

Zájemce o franšízovou licenci Uzenářství Chodura se musí připravit na náročnější přístupový proces. Po předběžných jednáních, dohodách a uzavření franšízové smlouvy totiž odstartuje náročná fáze budování nové pobočky či rekonstrukce stávající. Další možností pak je převzetí jedné ze stávajících prodejen Beskydských uzenin či Beskyd Gastra, případně rebranding fungující prodejny zájemce o franšízu. Na těchto okolnostech pak závisí i výše investice, se kterou je třeba počítat,“ dodává Hana Zapletalová.

Od první republiky dodnes

Značka Chodura není na tuzemském trhu žádným nováčkem. Její historie sahá až do roku 1919, do doby, kdy si pan Karel Chodura pronajal obchůdek na dnešní Nádražní ulici v Ostravě. Zde začal vyrábět a prodávat uzeniny. Vsadil při tom na kvalitu, díky níž se výrobky značky Chodura staly vyhlášenými po celé severní Moravě. To mu umožnilo dále rozvíjet jeho byznys a zamířit tak ke svému velkému snu, kterým bylo vybudování velkoobchodu. Plány mu však zhatil rok 1948 a nástup komunistického režimu.

K oživení značky došlo až po sametové revoluci, když se vnuk jejího zakladatele Petr Chodura rozhodl využít uvolnění situace a pokračovat v rodinné tradici. Nejprve v malém měřítku v Ostravě, později pak firma přesídlila do větších prostor ve Frýdku-Místku. Postupem času se majitelé společnosti Beskydské uzeniny rozhodli rozšířit síť maloobchodních prodejen Uzenářství Chodura. Při hledání co největší strategie pro expanzi konceptu i do dalších regionů se jevil jako ideální způsob rozvoje prostřednictvím otevíráním franšízových poboček. „Jedná se totiž o ověřený a velice rentabilní způsob rozvoje sítě, a to jak pro mateřskou firmu, tak i pro člověka, který se stane franšízantem, a tedy součástí franšízového řetězce,“ říká Hana Zapletalová. K otevření první pobočky pod vedením franšízantky došlo v říjnu 2015 ve Frýdku-Místku.


Vzděláváním ke kvalitě / Velký důraz klade společnost Beskydské uzeniny na školení a vzdělání. Proto jak na začátku, tak i po celou dobu spolupráce jsou franšízant i jeho zaměstnanci proškolováni o všech skutečnostech souvisejících se správným a kvalitním prodejem potravinářských výrobků. Před otevřením musí být prodejna připravena, vybavena a schválena k prodeji čerstvých potravin, takže musí splnit řadu legislativních podmínek.