Nová krev v byznysu

Myslí dopředu / Dobrou zprávou pro majitele firem, kteří se rozhodli využít pro marketingovou komunikaci svých produktů a služeb dnešní influencery, je fakt, že bloggeři a youtubeři o svých „projektech“ přemýšlí v dlouhodobém horizontu. Zakládají si tak zejména na dlouhodobé spolupráci. Pokud o spolupráci s bloggery či youtubery uvažujete, není kam se hnát. Pečlivě si je vybírejte, zjistěte si o nich co možná nejvíce. Rozhodující, kromě počtu jejich fanoušků, by mělo být publikum, které chcete zasáhnout.
Pátek
10.08.2018
Komunikace mladé generace, která představuje velkou kupní sílu, se stále častěji přesouvá na sociální sítě jako Youtube, Facebook nebo Snapchat. To přináší i změny v byznysu.
 

Řada těch, kteří se dnes v kyberprostoru sociálních sítích pohybuje, začala psát své vlastní blogy a natáčet videa, která na síť „zavěšují“. Cílem je, aby se jimi sdílené příspěvky dostaly k co největšímu počtu lidí, ze kterých se ideálně stanou jejich fanoušci. Ti tento obsah vyhledávají jednak kvůli zábavě, ale také kvůli shánění informací a inspirace. Z některých bloggerů a youtuberů se dnes stávají celebrity ovlivňující a udávající trendy. A právě to představuje zajímavou informaci pro firmy, jež se svými službami a produkty snaží oslovit nové zákazníky ve virtuálním prostoru. Pojďme ji naplno využít.

Podle výsledků šetření Blogbarometr 2015 agentury Donath Business & Media k nepopulárnějšímu tématu blogů patří krása a kosmetika. Zabývá se jím téměř 40 % bloggerů, kteří se do průzkumu zapojili. Na dalších příčkách se pak umístilo „blogování“ o módě, stylu a oblékání, kterým se věnuje 32 % sledovaných blogů, následuje pak s 31 % cestování a s 30 % vaření. Vzhledem k uvedeným tématům jistě nikoho nepřekvapí, že v blogování jsou aktivní především ženy. Tvoří zhruba 80 % bloggerů. Blogují-li muži, jsou pak jejich doménou zejména technologie, technika nebo politika.   

Oboustranně výhodná spolupráce

K propagaci svých příspěvků tuzemští bloggeři a youtubeři využívají sociální sítě. V drtivé většině pak Facebook, Instagram a v závěsu za nimi Twitter, YouTube a Pinterest. Více než pětina blogerů, kteří se zapojili do průzkumu Blogobarometr 2015, plánuje své blogy propagovat na dalších sociálních sítích. Propagují také ale na zavedených webech nebo v tištěných médiích.

Velkou výhodou pro firmy, které by chtěly využít “služeb” bloggerů pro marketing svých produktů, je fakt, že spolupráce s firmami a obchodníky bloggerům není často vůbec proti mysli. Jak ukázal průzkum Blogbarometr 2015, ve sledovaném roce vzrostla chuť firem využívat českou blogosféru meziročně o třetinu. Společnosti si dnes rády vybírají bloggery, které využívají jako „influencery“. Těm zasílají zdarma své produkty a na oplátku chtějí, aby je využili například ve svých receptech, článcích či videích. Pro firmy to představuje poměrně levnou a v současnosti i velmi účinnou formu reklamy s širokým dosahem. Někdy jsou odměnou bloggerům jen dané produkty, ale pokud jsou bloggeři slavní a hodně sledovaní, dostávají často i finanční odměnu, která se může pohybovat až v řádech desetitisíců a u video blogů (vlogů) až statisíců korun.

Výběr s rozmyslem

Podle výše zmíněného průzkumu přibývá firem, které využívají blogy a vlogy jako marketingové kanály. Bloggeři si ale často zachovávají objektivitu a věnují se propagaci značek, které mají rádi, nebo otevřeně své fanoušky seznamují se svými každodenními zákaznickými zkušenostmi. Rozhodně se vyhněte propagaci vašeho produktu pouze přes falešné pozitivní recenze. To by ani nebylo ku prospěchu věci. Blogger by ztratil důvěru svých fanoušků a firma pak dosah odběratelů bloggerova kanálu.

Pro úspěch spolupráce je důležité hlavně věnovat čas výběru vhodného bloggera. “Bohužel, spousta bloggerů neví, kdy přestat a jejich blogy či vlogy vypadají jako směs různých reklam. Výsledek pak může působit spíše negativně a producent takových příspěvků pak může ztrácet sledující,“ upozorňuje na určité nešvary, které mezi některými bloggery panují, Ivana Jindřichová, foodbloggerka Cat & Cook. I ona se v rámci své produkce rozhodla ke spolupráci s firmami, ovšem jasná pravidla si nastavila hned na začátku. „Stanovila jsem si, že pokud se rozhodnu s nějakou firmou spolupracovat, musí to být firma, kterou dlouhodobě používám a s jejímiž výrobky a filozofií stoprocentně souhlasím,“ doplňuje Ivana Jindřichová s tím, že výsledkem její strategie byl výběr čtyř značek, se kterými spolupráci navázala.

Firmy by měly zvolit hlavně takového bloggera a youtubera, který zaujme jejich cílovou skupinu. Například, pokud kosmetická značka vyšší cenové kategorie pošle své produkty čtrnáctileté bloggerce, působí to nevhodně a nemá to pro firmu ani správný efekt. Žádaným publikem v tomto případě budou spíše ženy ve středním a vyšším věku, nikoli teenageři. Proto při výběru bloggera ke spolupráci nejprve porovnejte, zda se shodují vaše cílové skupiny. Dále se ujistěte, že vám vyhovuje kvalita, v jaké daný blogger svůj obsah produkuje na svém kanálu i jak komunikuje na doprovodných kanálech a sociálních sítích.

Mnoho forem spolupráce

Nejrozšířenější formou spolupráce s influencery je umístění vašich bannerů na jejich webech. Další oblíbenou formou je tzv. barterová spolupráce, kdy influencer hodnotí váš výrobek a ten je zároveň jeho odměnou za práci. Dobře působí i soutěže, tzv. giveaway, kdy firmy bloggerům či vloggerům věnují produkty pro jejich fanoušky. Velké popularitě se těší také tutoriály, a to zejména v oblasti vaření a kutilství. Jde o krátká videa, která krok po kroku diváka seznámí s tajemstvím přípravy jídla nebo výroby různých dárků, dekorací, nebo dalších věcí. Tato krátká videa tvoří nejen „nezávislí“ youtubeři, ale ke své propagaci je využívají i firmy samy - například obchodní sítě Tesco, Marks&Spencer, nebo značka sirupů Jupí.

Budete-li sledovat marketingové kroky nových startupů i velkých franšíz, na spolupráci s bloggery a propagaci youtuberů stoprocentně narazíte. Je to nástroj, který může vašemu produktu hodně pomoci a pokud se vám povede navázat spolupráci vhodně, pak vás tato moderní forma reklamy s velkým dosahem nemusí ani stát moc peněz.


Youtuberka Bára Kubíčková / Barushminky.cz / Česká youtube scéna se velmi rychle rozrůstá. Youtuberů, a to hlavně dětí, je snad každým dnem víc a víc. Vliv na dnešní generaci mladých lidí a obzvláště dětí, mají youtubeři obrovský, bohužel ne vždy pozitivní. Netroufnu si říci, jak dlouho bude ještě lidi bavit sledovat videa a zda se třeba zase nevrátí ke čtení tištěných časopisů. Dnešní uspěchaná doba však hraje spíše pro youtube.
Kontaktní formulář
Kontaktní formulář
If you see this, leave this form field blank

Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017