Americké franšízy po celém světě

TOP franšíza / Řetězec supermarketů 7-Eleven je největší franšíza na světě s nedotknutelnými 62 000 pobočkami, s 54 000 na trzích mimo USA.
Středa
17.10.2018
Magazín Enterpreneuer i letos zveřejil seznam 200 nejúspěšnějších amerických franšízů na světě. Kdo je TOP?
 

Expanze franšízové sítě na více než jednom trhu představuje velkou výzvu - od získání odpovídajícího  místního partnera (franšízanta), přes poskytování podpory na dálku, až po budování značky a systému v různých kulturách, jazycích a ekonomických podmínkách. Podle počtu společností, které obchodují mimo americký trh, by se mohlo zdát, že americké franšízy se s touto výzvou vyrovnali velmi dobře - a ty, které to umí nejlépe, letos umístil magazín Enterpreneuer v ročence nejúspěšnějších 200 světových franšíz původem z USA.

Tento „specializovaný“ výběr je sestaven z každoročního seznamu 500 nejúspěšnějších amerických franšízových značek (Enterpreneuer 2018 Franchise 500®). Zásadní je, aby firmy hledali nové franšízanty mimo území Spojených států a stejně tak měli již nejméně pět zavedených franšízových provozoven v v zahraničí. Při zohlednění dalších relevantních ukazatelů jako jsou potřebné investice, franšízové poplatky, míra podpory franšízantům, velikost systému, tempo růstu, finanční síla a stabilita systému, vznikne indikátor, který ukazuje, že americké franšízy v současné době "řídí" svět.

McDonald's (1) a 7-Eleven (2) jsou na prvních příčkách seznamu. Tyto dvě značky jsou považovány a hodnoceny jako dva nejúspěšnější systémy ve Spojených státech (Enterpreneuer 2018 Franchise 500®). Pro populární řetězec rychlého občerstvení není dominantní postavení žádným překvapením. Je málo míst, kde McDonald´s není vnímán jako „americká ikona“ a s více než 21 000 franšízovými restauracemi po celém světě je McDonald´s je jistě jednou z nejsilnějších amerických franšíz. Na druhou stranu, řetězec supermarketů 7-Eleven je největší franšízou na světě s nedotknutelnými 62 000 pobočkami, s 54 000 na trzích mimo USA.

Po těchto značkách následují známé "americké ikony" KFC (3) a Pizza Hut(4), značky YUM! Značky, které mají více než 15 500 a 8 700 restaurací po celém světě. I když na začátku roku čelili vážné krizi ve Velké Británii, kde z důvodu nedostatku kuřete, byl nucen ukončit desítky restaurací, KFC ještě stojí pevnými nohami na mezinárodní scéně. Když však srovnáme pozice KFC a Pizza Hut ve světovém žebříčku (200 Top Global Franchises) a na „domácím“ seznamu (Enterpreneuer 2018 Franchise 500®), je zřejmé, že výsledek je výrazně odlišný - KFC byla tento rok na 233. místě, Pizza Hut na 47. pozici. Amerika je podle analytiků velmi konkurenční a náročný trh s velkým počtem nových gastronomických značek, ale i s novou generací náročnějších zákazníků, kteří nedávno zmařili podstatu téměř všech „starých dobrých“ fast foodůTato situace nicméně nenarušuje stav nebo stabilní tempo expanze na trzích mimo USA.

Totéž lze říci o Subway (5), největší franšízový řetězec restaurací na světě, který se v posledních letech zaměřil více na rozšíření mimo domácí trh. Před několika měsíci sice globální média zaplavily zprávy, že Subway v Americe zavře 500 restaurací, to však nemá vliv na skutečnost, že pod touto značkou stále pracuje více než 26.000 restaurací v domácím trhu a 18 000 v ostatních světových trzích. Subway v té době oznámila, že plánuje v nadcházejících letech otevřít 1 000 nových restaurací mimo Ameriku.

Kumon (6) a RE / MAX (7) jsou značky, které společně s 7-Eleven jsou jedinou z deseti nejlepších, kteří nepatří do gastronomického oboru. Kumon, škola matematiky a čtenářských dovedností, má více než 24 300 franšízových provozoven mimo Ameriku, zatímco RE/MAX, obří realitní kancelář, má více než 3 800 provozoven v zahraničí.

Mezi deseti nejlepších patří Dairy Queen (8), Dunkin 'Donuts (9) a Baskin-Robbins (10), kteří úspěšně prodali své verze zmrzliny, koblihů a kávy. Baskin-Robbins má 5 450 poboček v zahraničí, Dunkin více než 3 400 a Dairy Queen více než 2 400.  


Americká ikona / McDonald´s s více než 21 000 franšízovými restauracemi po celém světě je McDonald´s je jistě jednou z nejsilnějších amerických franšíz.

Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017