Naši franšízanti pomáhají i vydělávají

Jasný prostor pro franšízanty / "Franšízantům poskytujeme územní exkluzivitu na oblast, ve které chtějí podnikat. Součástí franšízového balíčku jsou také speciálně vyvinuté patentované nástroje, které franšízantům pomáhají efektivně podporovat jejich členy boardů," dodává Petr Škabrada.
Pondělí
05.11.2018
Zprovoznit dvě až tři nové franšízy ročně. Takový je plán společnosti TAB Board, která pomáhá majitelům malých a středních firem. V rozhovoru to prozradil master-franšízant konceptu Petr Škabrada.
 

O čem je franšíza TAB a jak se jí v současné době daří? Kolik máte franšízantů a ve kterých regionech se vám vede nejlépe?
Franšíza TAB Board (The Alternative Board) je aktivní v naší republice od roku 2014, kdy jsme do Česka a na Slovensko přinesli „vyzrálý“ koncept TAB, který se původně narodil ve Spojených státech amerických před více než 27 lety a v současné době má svá zastoupení v 18 zemích světa. Jedná se o jedinečný systém, určený především pro majitele a ředitele malých a středních společností, který kombinuje sdílené praktické zkušenosti a znalosti jednotlivých členů Boardu s osobním koučinkem a mentorinkem, a tím se značně odlišujeme od ostatních konzultačních a školících firem.

Vedením alternativních boardů TAB vytváříme pro své členy – majitele firem – kvalitní manažerské zázemí, které pomáhá při vedení jejich společností a kde řešíme různé výzvy spojené s podnikáním. Členové TAB tedy získávají hodnotný a zkušený manažerský tým, který by si za „normálních okolností, které panují v SMB firmách, nemohli finančně dovolit. Tím značně urychlujeme rozvoj firem svých členů a usnadňujeme jejich koncepční vedení s úsporou času majitele i provozních a jiných nákladů firmy. Díky této odlišnosti dosahujeme stále většího zájmu o tuto spolupráci, jak ze strany jednotlivých majitelů malých a středních firem, tak i zájemců o franšízu TAB. Franšízant působí ve svém výhradním regionu, který většinou odpovídá jednotlivým krajům České a Slovenské republiky. V současné době jsme ve třech regionech Prahy a v regionech Středočeského kraje, na Pardubicku, Královéhradecku, v Libereckém kraji, na Ostravsku a na Slovensku v Bratislavě a Nitranském kraji. Nejsilnější TAB je v současné době v Praze a Středočeském kraji, ale velice slibně se začíná vyvíjet i Královéhradecko a Liberecko v Česku a Bratislava na Slovensku. Věříme ale, že stejný či podobný rozvoj nastane i v dalších regionech, kde regionální franšíza byla založena později.

Jste aktivní také na Slovensku. Jak tamní trh reaguje na TAB Board?
Jak jsem již řekl, na Slovensku jsme prozatím ve dvou regionech. Minulý týden jsme se zúčastnili konference SFA v Bratislavě. Tam byl vidět nejen zvýšený zájem o franšízing na Slovensku obecně, ale i aktivní zájem konkrétních účastníků konference o franšízu TAB Board pro další regiony Slovenska, především pro Trnavský, Žilinský a Košický kraj.  Proto jsme si jisti, že TAB Board má i na Slovensku velmi dobrou perspektivu rozvoje, ostatně stejně jako v jiných částech Evropy, kde je koncept TAB také velmi úspěšný. Jde například o Německo, Rakousko, Velkou Británii, Francii, Irsko v rámci EU.

Jaké máte plány dalšího rozvoje? Do jakých regionů s franšízami míříte? 
Podle dohodnutého business plánu, který máme jako master-franšízant TAB dohodnutý s mateřskou společností TAB Boards Intl. ve Spojených státech amerických, realizujeme ročně 2 až 3 nové franšízy v dalších regionech. Možná se může zdát, že to není mnoho. Ale je důležité si uvědomit, že naší úlohou je nejen nové franšízanty vyškolit a následně certifikovat pro jejich práci, ale též jim poskytnout lokální podporu – tzv. „FST support“ při rozjezdu jejich regionu s TAB boardy. Tak jako je smyslem celého konceptu TAB sdílet praktické znalosti a mít ke své firmě zkušený manažerský tým, tak ani franšízanti TAB nejsou na své podnikání sami. Mají též k dispozici osobní podporu jak od týmu master-franšízanta, tak i z „korporace“ TAB ve světě, když je potřeba.

Jaký je o licence ze strany potenciálních franšízantů zájem?
Zájemců o franšízovou licenci TAB Board každý rok přibývá. Jsme přesvědčeni, že je to díky naší práci ve fungujících regionech, tak i rostoucí aktivitě a šíření silné nadnárodní značky TAB v dalších regionech Česka a Slovenska, a i ve světě.  Navíc tím, že pracujeme s majiteli firem a dosahujeme pozitivních výsledků při rozvoji jejich společností, je práce v TAB i prestižní a oceňovanou činností, která rozvíjí i samotného franšízanta. Musím ale i říci, že i my si vybíráme své budoucí partnery. Je pro nás velmi důležité poskytnout licenci jen takovým zájemcům, kteří dokáží být nejen aktivním, pozitivně smýšlejícím franšízantem, ale musí prokázat i potřebné znalosti a zkušenosti z chodu a vedení firmy, schopností i zájmem se dále učit a též se osobně rozvíjet.  

Co vaši franšízanti na podnikání pod hlavičkou TAB Board nejvíce oceňují?
Práce s majiteli firem je pro naše franšízanty prací velmi zajímavou a obohacující. To nás naplňuje nejen dobrým pocitem, že naše práce má smysl a jsou vidět konkrétní výsledky, ale že nám to přináší i dobrou prestiž a postavení ve svém regionu, které nás též těší. Obecně je podnikání ve franšizingu podnikání jako každé jiné s tím rozdílem, že franšízant má k dispozici již vytvořený a ověřený systém, díky čemuž je i start jeho podnikání rychlejší. Navíc se franšízant může opřít o spolupracující kolegy, se kterými sdílí své zkušenosti na společných setkáních. V případě TAB Board jsou franšízanti součástí celosvětové firmy, ale přitom jsou svobodní a zodpovědní za svůj business. Podpora ze strany master-franšízanta je samozřejmostí.

Co vše mají franšízanti ve svých regionech na starosti? 
Každý franšízant má svůj jasně definovaný region s exkluzivními právy. Prvořadým úkolem franšízanta je po jeho úvodním zaškolení si sestavit svůj první board. S tím mu pomáhá jak master-franšízant, tak prověřená metodika získávání členů, která je součástí franšízy a ověřeného know-how mateřské organizace TAB Boards International. Po sestavení boardu, což bývá zhruba do 2 měsíců, jako certifikovaný facilitátor vede měsíční zasedání podnikatelských boardů. Zároveň povede osobní koučink jednotlivých členů boardu, při kterém společně se členem prohlubuje závěry a závazky, které si člen odnesl ze svého boardu. Dále si s ním vyjasňuje aktuální výzvy a priority jejich řešení ve vedení jeho společnosti. Tím definuje nová témata k jejich diskuzi a vyřešení na boardu. Navíc pro více systematickou práci s majitelem firmy využívá i patentované nástroje TAB určené pro diagnostiku, plánování a rozvoj firmy, tak i své manažerské a podnikatelské zkušenosti.


Cena pro franšízu / Franšízová síť TAB Board obsadila v aktuálním ročníku soutěže Franchisa roku vyhlašované Českou asociací franchisingu 3. příčku v kategorii Broker Consulting Skokan roku. A to díky pěti novým franšízovým pobočkám.