31.08.2010

I velká lenost může být začátkem úspěšného podnikání

Přinášíme zajímavý příběh franšízy Ben & Jerry’s z USA.

V roce 1966 zjistili Ben Cohen a Jerry Greenfield při školní hodině tělocviku, že nesnášejí běhání, ale milují jídlo. O mnoho let později v roce 1978 byl Ben již několikrát vyhozený z práce a Jerry se podruhé nedostal na lékařskou fakultu. A jelikož oba byli vášnivými jedlíky, vybavenými pětidolarovým dálkovým kursem na výrobu zmrzliny, otevřeli si svou první prodejnu zmrzliny ve zchátralé benzínce v Burlingtonu, ve státě Vermont.

Značka Ben & Jerry’s proslula především neotřelými názvy zmrzlin a odvážnými kombinacemi příchutí. Zmrzlina je vyrobena z kvalitních surovin, ze smetany a mléka.

Brzy získali popularitu v místní komunitě, a to díky nejjemnější přírodní zmrzlině vyrobené z čerstvého vermontského mléka a smetany. Ben neměl vyvinuté chuťové buňky a spoléhal se na to, čemu říkal " ústní detektor", takže netrvalo dlouho a oba se velice brzy proslavili zmrzlinou s velkými kousky čokolády, ovoce a oříšků. I když se často neshodli na velikosti kousků, oba věděli, že se chtějí bavit. Jerry to vyjádřil následovně: „Pokud to člověka nebaví, tak proč to dělat?"

.

Ze začátku kluci docela plavali v účetnictví. Po dvou měsících obchod zavřeli a vyvěsili ceduli: "Zavřeli jsme, abychom zjistili, zdali vyděláváme peníze". A nevydělávali. Ale mnoho se naučili a do roku 1979 zahájili velkoobchodní prodej z Benova obytného volkswagenu. A zbytek, jak říkají, je minulostí. Do jejich historie patří počátečný korespondenční kurs výroby zmrzliny, který si koupili za 5 dolarů, výročí otevření oslavili tím, že dávali zmrzlinu zdarma a dodnes to tak některé prodejny dělají.

V roce 2000 firmu prodali za více než 300 milionů dolarů (asi 5,4 miliardy korun) britsko-nizozemskému koncernu Unilever. Česko je šestadvacátou zemí, kde značka působí. Oba zakladatelé už se na řízení podniku nepodílejí, dodnes se ale angažují v charitativních a ekologických projektech.

Pražská prodejna oslavila roční výročí v červnu, jestli dávala zmrzlinu zdarma, se nám zjistit nepodařilo. Víme jen, že jeden kopeček zmrzliny stojí 59 korun, tři kopečky 129 korun. Značka Ben & Jerry's proslula především neotřelými názvy zmrzlin a odvážnými kombinacemi příchutí, v nabídce je 16 nejpopulárnějších zmrzlin, mezi nimi například s příchutí sýra, mátovou s čokoládou nebo ananasovou s mučenkou.

Provozovatel franšízové licence Peter Freiwald měl v plánu do konce loňského roku otevřít další tři provozovny, zatím se mu to nepodařilo. Ta současná na Václavském náměstí ho stála 5 mil. korun.

To byl jen krátký příklad franšízového podnikání a důkaz, že dobrou značku může vybudovat i malá pekárna v malém městě. Stačí vzít odvahu a pustit se do franšízových licencí. V ČR je již několik gastronomických konceptů, které jsou ve franšízovém podnikání úspěšné. Nikdo nezná český trh a mentalitu lépe, než samotní Češi a nic nenabízí tak rychlou expanzi jako franšíza. Informace rádi poskytneme v redakci .

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank