09.03.2011

Češi se už franchisingu nebojí

Mezinárodní poradenská společnost PROFIT system vydává 1. ucelenou Zprávu o stavu franchisingu na českém trhu.

V České republice působí již okolo 150 franchisových sítí. 2029 franchisantů vlastní licenci k 3470 franchisovým pobočkám. Počet českých franchisových systémů se tak téměř vyrovnal počtu zahraničních.

Zastoupení českých a zahraničních systémů

V roce 2010 došlo na českém trhu k zajímavému vývoji v původu sítí – počet domácích (73) se téměř vyrovnal počtu zahraničních (77), kdy procentuální rozdíl mezi oběma hodnotami je pouze minimální. Vzniká stále více nových českých franchisových systémů, které si budují své postavení na trhu. „Nyní je možné zhodnotit, že ani vstup ČR do EU v roce 2004 tento trend příliš neovlivnil, a do budoucna se dá očekávat pokračující nárůst českých franchisových systémů. Dokládá to dozrávání českého trhu, neboť na rozvinutých trzích například Velké Británie, Itálie či Polska mají převahu domácí systémy,” říká Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti PROFIT system franchise services s.r.o.

Vývoj trhu

Zatímco v roce 2003 působilo na franchisovém trhu 90 společností, v roce 2007, v době nejvyššího ekonomického růstu, to už bylo 131 firem, jak uvedla Česká asociace franchisingu. V roce 2010 jejich počet dosáhl čísla 150. V porovnání s rokem 2007 se tak jedná o 15% nárůst nových franchisových systémů, viz graf č. 1:

Graf č. 1: Počet franchisových systémů v ČR

Dalších nejméně 70 společností je aktuálně připravených podnikat na českém trhu jako franchisová síť a současně s tím aktivně hledají první investory.

V letošním roce, stejně jako v těch předchozích, můžeme pozorovat pokračující nárůst počtu franchisových systémů. V letech 2007 a 2009 činil průměrný roční přírůstek 13 nových sítí, zatímco v roce 2008 počet nových sítí stoupl o 16, což je vůbec nejvíce od roku 1990, kdy vstoupila na nedotčený český trh první franchisa. V roce 2010 vzniklo minimálně 14 nových sítí (např. Bjuicy, Brand New Products, UniCredit Bank, Expreska, Pharmaland, Marvel mobilní domy, Cyrrus, Jipka jazyková škola, NICOLE cosmetics a další), což svědčí o značné popularitě franchisingu jako způsobu rozvíjení obchodní sítě. Český franchisový trh je lépe organizovaný, působí na něm Česká asociace franchisingu a internetový portál www.franchisingINFO.cz, který měsíčně navštíví téměř 10 tisíc návštěvníků.

Počty vlastních poboček, franchisových poboček a franchisantů

V České republice působí již více než 3 470 franchisových poboček a 2029 franchisantů. Z celkového počtu 8 552 provozoven tvoří franchisové pobočky 40% a vlastní pobočky pak 60%. 100 % podíl franchisových poboček provozuje například řetězec potravin Brněnka, Fornetti nebo realitní síť RE/MAX. Tyto systémy mají všechny pobočky založené na principu franchisingu.

Graf č. 2: Počty poboček a franchisantů

Mezi 5 největších společností s největším počtem franchisových poboček se řadí Teta drogerie (490), prodejny Hruška (300), Hudební škola Yamaha (242), maloobchodní síť Brněnka (225) a minipekárny Fornetti (190).

Společnosti s největším počtem franchisantů představují maloobchodní řetězce Hruška (300), Brněnka (190), minipekárny Fornetti (155), prodejny Flop (131) a realitní kancelář RE/MAX (109).

Franchising podle sektorů

Z celkového počtu systémů převládají služby (62 %) nad obchodem (38 %). Na trhu podniká 93 franchisových systémů ve službách a 57 v obchodě. „Vybudování obchodní sítě je podstatně jednodušší a rychlejší na rozdíl od služeb. Češi však podnikání ve službách zatím evidentně preferují. Například v Polsku, kde je trh franchisingu mnohem rozvinutější, převládá sektor obchodu (57 %) nad službami (43 %). Dá se tedy očekávat, že spolu s rozvojem trhu se podíl obchodu bude navyšovat,” uvádí regionální rozdíly Halfar.

Tabulka č. 1: Franchising dle sektorů

Podnikání pod cizí značkou se vyznačuje velkou mírou jistoty, což podnikatelé v dnešní nejisté době na franchisingu tolik oceňují. Aktivní působení českých franchisových systémů a vzrůstající zájem o franchising současně ukazuje, že byl franchising, jako jedna z možných forem podnikání, trhem plně akceptován. Dá se předpokládat, že v České republice bude brzy působit více než 200 aktivních franchisových společností.

Tisková zpráva byla publikována v databázi ČTK, v Hospodářských novinách, Marketing&Média, EURO a na internetových serverech e15.cz a mam.ihned.cz.

Všechny zájemce o 1. Zprávu o franchisingu v ČR prosíme o vyplnění a odeslání níže uvedených údajů.

Kontaktní formulář
Jméno a příjmení
Název společnosti
Kontaktní telefon
E-mail
Další informace či dotazy

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank