Zděných domů Town&Country v rámci ČR zřejmě více nepřibyde.
Úterý
08.02.2011
Každý trh je jiný. O tom se přesvědčila společnost Town&Country, která vrací licenci na výstavbu domů zpět do Německa.
 

Koncept zděných domů Town&Country pochází z Německa, kde ho v roce 1997 založili manželé Dawo. V současnosti působí v řadě evropských zemí a jenom v Německu si zakoupilo licenci 250 partnerů, kteří postavili více než 14.000 rodinných domů. V roce 2003 byl koncept oceněn jako nejlepší podnikatelský nápad na německém trhu.

V České republice působila společnost od roku 2006 a její licenci si zakoupili 3 franšízanti. Společnost měla nemalé plány, předpokládala totiž, že v rámci republiky poskytne 23 licencí pro výstavbu a 50 licencí pro prodej. Jenže pak přišla finanční krize, v jejímž důsledku klesla poptávka po bydlení, s tím ale v Town&Country nepočítali. A v tu chvíli vypadl „kostlivec“ ze skříně. Sice byla společnost jištěna silnou matkou, ale každý trh je jiný, a proto ne všechny kauzality fungují na všech trzích stejným způsobem.

Michael Vaško, ředitel společnosti, popisuje: „Problém shledáváme na několika stranách. Vstupovali jsme na český trh v době, kdy realitní a stavební trh zažíval rozkvět, jenže jsme nepočítali s krizí, v níž poptávka po domech a jejich výstavba klesla. Dalším faktem bylo, že strategická rozhodnutí předchozího managementu nebyla nejšťastnější. I když jsme snížili náklady na ¼, přesto nevykazujeme taková čísla, která bychom chtěli.“

Z příkladu franšízového systému Town&Country je patrné, že se systém na českém trhu od začátku neuvedl dobře. To pak ztížilo veškeré další aktivity na jeho záchranu jak předchozího vedení, tak také krizového řízení.

V tuto chvíli společnost vrátila licenci do Německa a věnuje se vypořádání svých závazků. „Stálo to moc peněz, ale na franšízing jsme rozhodně nezanevřeli. Až vše dokončíme, tak se porozhlédneme po trhu. Podnikání ve franšízingu se nejspíš v budoucnosti bránit nebudeme,“ dodává Michael Vaško.