11.02.2011

Sázka na srdcové eso – franšízing

Century 21 provozuje na 50 franšízových poboček, na konci roku 2011 plánuje otevřít 70. realitní kancelář.

Rok 2008, respektive jeho 2. polovina, je považována za zlomový okamžik. Po několika letech konjunktury, kdy si Češi zvykli na to, že si zaměstnanci můžou vybírat zaměstnavatele, kdy výše průměrných příjmů rostla a společností se šířila dobrá nálada, přišla rána v podobě finanční krize. Finanční krize byla spuštěna sérií krachů několika amerických bank, respektive jejich nezajištěnými hypotékami. Netrvalo dlouho a projevila se i na českém trhu. Mnozí odborníci si klepali na čela, když na český realitní trh dne 18. listopadu 2008 vstoupila společnost Century 21.

Century 21 věří franšízingu, a proto předpokládá, že na konci roku 2011 bude otvírat 70. pobočku.

Franšízing jako lék na krizi

Síť realitních kanceláří CENTURY 21 má však s „krizemi“ své zkušenosti. Vznikla v roce 1971 v Kalifornii, tedy v době, kdy se tehdejší „Západní“ svět nacházel v ropné krizi. Century 21 tím reagovala na zhoršující se podmínky trhu s realitami, a právě v té době se rozrostla. V současnosti provozuje 8500 realitních kanceláří v 70 zemích světa.

Během dvou let, která trhu realit rozhodně nepřála, Century 21 zprovoznila 50 franšízových poboček v České republice. Tento měsíc chystá otevření 5 nových kanceláří a dalších 7 je již v přípravě, jak popisuje Lubomír Milek, finanční ředitel a kontaktní osoba pro zájemce o licenci: „Paradoxně to, že jsme vstoupili na český realitní trh v momentě, kdy se začal projevovat fenomén finanční krize, nám bylo ku prospěchu. Vsadili jsme na srdcové eso - franšízing – a jak se ukazuje, byla to šťastná volba. Franšízing nám pomáhá snižovat provozní náklady a vůbec zefektivňuje celou řadu činností. Stává se stále častější strategií, kterou volí firmy pro svoji expanzi, ať už v rámci ČR nebo zahraničí.“

Volba firemní strategie

Kromě franšízingu zvolila společnost strategii akvizic velkých realitních kanceláří jako Bonus group a Reality 21, které vstoupily do sítě CENTURY 21 v roce 2009. Přičemž Bonus group se soustředila především na developerské projekty a provozovala síť poboček v řadě měst a Reality 21 byla zaměřena na starší nemovitosti. Tím Century 21 obsadila značnou část realitního trhu včetně jeho segmentů. Postupně se k CENTURY 21 připojily další velké realitní kanceláře jako např. RK Stejskal, která je jednou z nejznámějších kanceláří v jižních Čechách, a nově realitní kancelář Bydlete s námi ze Severních Čech, která provozuje 4 kanceláře.

V současné době s k Century 21 přidávají jak zavedené realitní kanceláře, tak nově vznikající. „Franšízanti se nám hlásí sami, často se rekrutují z řad klientů, což je pro nás dobrá zpráva, protože to značí, že jsou naše služby na úrovni a že jim lidé věří,“ uvádí Milek a v zápětí dodává: „Komunikačními kanály, kterými získáváme partnery, je portál FranchisingINFO.cz, Česká asociace franchisingu, prezentace na veletrzích, výstavách a seminářích. Tyto aktivity tak přispívají k budování silné značky, která přitahuje nejen klienty, ale také zájemce o spolupráci.“

Prognóza vývoje trhu realit

Lubomír Milek zaznamenal trend, který značí růst tržeb z prodeje nemovitostí. Domnívá se proto, že oživení realitního trhu letos může nastat. „Nahrává tomu celá řada faktorů. Snížily se procentní sazby hypotéčních úvěrů bank, tedy hypotéky se zlevnily, a ceny nemovitostí poklesly. Dalším faktem je, že se díky deregulaci nájemného může na trh dostat více nemovitostí, což bude tlačit ceny směrem dolů. To všechno působí na chování lidí,“ upřesňuje Lubomír Milek.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank