18.02.2011

Není důvod bát se

Některé pobočky České pošty přejdou na partnery. Obcím se tak zachovají plnohodnotné poštovní služby.

Od chvíle, kdy Česká pošta ohlásila, že zruší některé své pobočky v menších obcích, zvedla se vlna nevole jak z řad místních zastupitelů, tak také obyvatel menších obcí. Podle posledních informací k žádnému hromadnému rušení nedojde, právě naopak. V některých obcích jednají zástupci České pošty o změně formy poštovní obsluhy.

Partnerský systém pomůže obcím zachovat plnohodnotné poštovní služby pro jejich občany. Ve vyspělých státech je to naprosto běžná praxe.

Společnost uvažuje o možnosti zřizovat pobočky typu Pošta Partner, které ve většině případů plnohodnotně zastoupí klasickou provozovnu. „Pošta Partner je obdobou franšízy, kdy poštovní služby provozuje na základě smlouvy za úplatu jiný subjekt,“ upřesňuje Marta Selicharová, tisková mluvčí České pošty. Jak dále uvedla pro portál FranchisingINFO.cz, hlavním kritériem pro výběr poboček, které nahradí Pošty Partner či výdejní místa, jsou tři. Jedná se o dostupnost pobočky zákazníkům, její spádovost a vybavenost lokality, kterou obsluhuje.

V hlavní roli dostupnost pobočky

Dostupnost znamená, jak je obtížné se na pobočku dostat, ať už pěšky nebo veřejnou dopravou. Spádovost řeší férové poskytování služeb co největšímu počtu lidí za stejných podmínek. Pojem vybavenost značí, co všechno se v okolí pobočky nachází, tedy firmy, obchodní centra, ale také například bankomat. Změna poštovní obsluhy se bude v následujících šesti letech týkat několika stovek obcí po celé České republice.

Ve hře je několik variant

Jak sdělila tisková mluvčí, do obcí by mohla dojíždět motorizovaná pobočka, která by zákazníky obsluhovala přímo u nich doma. Druhou variantou je, že by v určitých obcích mohla fungovat výdejní místa, kam by lidé ukládali a vyzvedávali si zásilky. Třetí možností, se kterou se v nahrazení některých poboček počítá, je takzvaná Pošta Partner. „Cílem je férové nastavení poštovní sítě tak, aby odpovídala požadavkům současné doby. To znamená, že vlastní pobočky by pošta měla mít v místech, kde je po jejích službách největší poptávka,“ objasnila mluvčí.

Skutečně plnohodnotná franšíza funguje v obci Boží Dar v Krušných horách. Nejlépe ukazuje výhody takového modelu. Původní pobočka měla otevřeno s jedním člověkem pouhé čtyři hodiny tři dny v týdnu, dnes provozuje poštovní služby město, kdy je zákazník v místním infocentru obsloužen třemi lidmi 12 hodin po celý týden. V důsledku je to přínosem pro zákazníka, obec i Českou poštu. Výdejních míst bylo zřízeno již přibližně čtyřicet.

Franšízing v zahraničí

Navíc nová forma Pošta Partner není nic nového, v celé řadě vyspělých zemí fungují pošty, ať již na bázi partnerství či franšízingu, úspěšně již několik desítek let. V mnoha zemích nemají pošty ani monopolní postavení jako v České republice, ale na místních trzích působí několik podobných subjektů. Jak uvádí portál Franchising.pl, například u našich severních sousedů v Polsku fungují na bázi partnerství některé pobočky polské pošty, kterým konkuruje společnost InPost se 650 franšízovými provozovnami a dalšími 120, které jsou její vlastní.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank