01.03.2011

22 mil obyvatel a 1.100 franšízových konceptů

To je Austrálie. ČR s polovičním počtem obyvatel a 150 systémy má co dohánět.

Co se Vám vybaví při slově Austrálie? Nekonečné pláže s bělostným pískem, tyrkysové moře, Velký korálový útes, plážový volejbal, věčně se usmívající lidé a příběh malé rybky Nemo. Určitě je toho mnohem víc, ale málo kdo ví, že Austrálie, ač je nejmenším kontinentem, má velmi rozvinutý franšízový trh.

Téměř 3/4 všech Australanů žijí v metropolích na pobřeží. Pláž je nezbytnou součástí jejich identity.

Franšízing v Austrálii

Franšízing má v Austrálii tradici. Rozvoj franšízových systémů v Austrálii začal na konci ropné krize před více než 30 lety, kdy se inspirovali Američany. Za příklad lze použít kavárenský řetězec Gloria Jean´s Coffees, jehož licenci odkoupil z USA franšízor z Austrálie, pan Nabi Saleh. V současné době je to jedna z největších sítí kaváren na světě. „Svědčí to o tom, že je možné dobrý nápad koupit a pak ho ještě vylepšit. Australané mají snahu otevřít své koncepty celému světu,“ uvádí Jan Brejcha, Business Development Manager českého zastoupení Australian Trade Commission.

V Austrálii se začíná projevovat nasycenost „trhu franšíz“. Je stále těžší sehnat kvalitního franšízanta, franšízový trh je totiž relativně saturovaný. Přesto firmy uplatňující tuto strategii podnikání vykázaly v letech 2006 – 2008 nárůst o 14,6 %. V současné době působí na principu franšízingu okolo 1.100 firem, z nichž je 91 % domácích, tedy australských. Franšízové sítě tvoří přibližně 63.500 provozoven, které zaměstnávají okolo 413.500 osob. Při srovnání dat z Reportu o franchisingu v České republice vyplývá, že v roce 2010 působilo na 3.500 franchisových poboček, v nichž pracovalo více než 30.000 osob. „To dokládá fakt, že se český franšízový trh stále rozvíjí. Koncepty, které na český trh vstupují, tím získávají velký potenciál k uplatnění,“ dokládá Lenka Nováková, ředitelka portálu FranchisingINFO.cz.

V Austrálii je nejpočetněji zastoupeným sektorem maloobchod, v němž funguje 28 % systémů. Následují jej ubytovací a stravovací služby včetně rychlého občerstvení, které zaujímají 16 % a administrativní a podpůrné služby (včetně cestovních kanceláří, úklidových, zahradnických služeb) s 15 %. V těchto třech oborech podnikání tak působí téměř 60 % všech franšízorů.

Australské franšízové koncepty stále více expandují do zahraničí, více než 25 % australských sítí funguje v zahraničí. Souvisí to s tím, jak jsou zahraničí trhy stále více otevřeny tomuto podnikatelskému modelu. Z řetězců působících v zahraničí se jich nejvíce uplatnilo (68 %) v anglofonních zemích – Nový Zéland, Velká Británie, Kanada a USA, zatímco do kontinentální Evropy proniklo zatím jen 12 % konceptů. „Řada australských firem dnes upřednostňuje geograficky bližší a rychle rostoucí asijské ekonomiky před vzdálenými a relativně méně známými evropskými trhy. Co se regionu CEE týče, nejčastěji volí Polsko, které je číslem 1 ve franšízingu ze všech států bývalého Východního bloku. Z pohledu franšízy jsou na tom Poláci, vzhledem ke své podnikavosti, zatím rozhodně lépe než Češi,“ vysvětluje Jan Brejcha.

Komunikace a transparentnost jako základ každého vztahu

Australané mají dokonale podchycenou metodiku franšíz. Ta spočívá v tom, že franšízanti hodnotí franšízora a opačně platí to samé. Na základě získaných dat jsou vyhlašovány soutěže o nejdynamičtější franšízy, které se hodnotí např. podle počtu poboček či obratu. Dle těchto indikátorů se mohou zájemci o licenci rozhodnout, do jakého řetězce vstoupí.

Některé systémy zpracovávají týdenní hodnocení franšízantů, radí jim, jaké oblasti podchytit, zda marketing, PR atd. „Například franšízor kontroluje franšízantovu provozovnu, dohlíží na dodržování firemních standardů, a franšízant k tomu přistupuje tak, že je to součást podpory. Franšízoři si tím udržují životaschopné partnery a minimalizují riziko krachu poboček. V ČR zatím často chybí tato užitečná zpětná vazba,“ domnívá se Jan Brejcha.

Jak dále uvádí, v obchodních centrech silně převažují franšízové sítě, člověk v nich nakupuje, aniž by si to uvědomoval. Obchody mají výborně propracovaný marketing a komunikaci se zákazníkem. Jsou často vlastněny „cizinci“ – Australany, kteří se do Austrálie přistěhovali z různých koutů světa - to znamená, že např. Australan - původem Ind - vlastní indický řetězec, který prodává typický indický produkt, ale marketing a komunikace vychází ze zásad euroamerické kultury.

Hlavní příležitosti

Hlavními příležitostmi pro franšízing jsou sociálně-ekonomické trendy, které jsou pro Austrálii i Českou republiku shodné – stárnoucí populace, zvyšující se disponibilní důchod, rodiny s jedním rodičem, zájem o zdraví, důraz na zdravý životní styl a rozšiřující se využití internetu. Tyto trendy vedou k rostoucí poptávce po nových službách jako např. péče o seniory a o děti, bezpečnostní služby, zdravá výživa, osobní služby, služby pro domácnost, specializovaná fitness centra a technické služby včetně telekomunikačních a IT služeb.

V Austrálii se v současné době nejlépe uplatňují následující výrobky a služby:

  • Stravování jako např. kavárny, džusové/salátové/nudlové bary
  • Maloobchodní non-food prodej jako např. domácí potřeby a úložné systémy
  • Obchodní služby – např. finanční plánování, daňové poradenství
  • Osobní služby – např. fitness, salóny krásy
  • Služby pro domácnosti – např. drobné opravy, rekonstrukce

V České republice je ohromný potenciál pro rozvoj franšízingu. Jak českých značek, tak také zahraničních.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank