21.01.2011

K EVROPĚ RK mě přivedla úplná náhoda

Před čtyřmi roky řešil Aleš Janeček, 1. franchisant sítě EVROPA realitní kancelář, svůj soukromý i pracovní život. Důvody, proč se rozhodl pro obor s realitami Vám přinášíme na těchto řádcích.

Aleš Janeček pracoval pro jednu švýcarskou firmu už 5 let a za tu dobu se v rámci společnosti vypracoval. Věděl ale, že není možné dále povýšit, že post partnera je již obsazen. Proto si k této práci přibral živnost – prodej náplní do tiskáren - na níž vydělal peníze, které se rozhodl rozumně investovat, nejlépe do nemovitostí. „Kamarád mi zavolal, že prodává dům, jestli bych o něj neměl zájem. Tak jsem na to kývnul. Jenže den před tím, než mělo dojít k podpisu smlouvy, jsem měl úraz na motorce. Zřejmě zasáhla vyšší moc a události se měly vyvíjet jinak,“ popisuje souhru osudu.

Evropa realitní kancelář Aleš Janeček

Aleš Janeček, 1. franchisant sítě EVROPA realitní kancelář ve své pobočce v Kolíně.

„Znal jsem Jiřího Švece z EVROPY realitní kanceláře z tenisového klubu. Jednou jsme se takhle potkali a já mu říkám, že bych chtěl investovat peníze. A on mi nabídl, abych se stal jejich partnerem – franchisantem. Tak jsme si plácli,“ dodává. Jak upřesňuje, do daného okamžiku se s žádnou smlouvou a dokumenty o prodeji nemovitosti nesetkal, ani s realitami neměl žádné zkušenosti.

Svoji pobočku v Kolíně otvíral 1. ledna 2008, 5 měsíců po podpisu smlouvy. Začátky vůbec nebyly jednoduché. „Bylo to náročné, ale vše se podařilo dotáhnout do zdárného konce také díky fungujícímu konceptu a podpoře ze strany centrály,“ vysvětluje.

Ani s financemi to na začátku Aleš Janeček neměl jednoduché. Sice měl svoji pobočku kompletně vybavenou, ale provozní náklady neustále běžely: „Když zjistíte, že jste s počátečním kapitálem na nule, tak vás to nikterak nepotěší a když se k tomu přidají zdravotní problémy, začnete uvažovat, že to vzdáte. Jenže já to nevzdal,“ a evidentně se vyplatilo. Třetí měsíc po otevření se se svojí pobočkou dostal do černých čísel. Jeho vytrvalost byla odměněna tím, že 3x za sebou vyhrál ocenění pobočky roku.

Když začínal podnikat v realitách, nebylo pro něj vůbec snadné sehnat solidní a spolehlivé spolupracovníky. Poté, co finanční krize dopadla na český realitní trh, se začali sami makléři hlásit. Sám se však přesvědčil, že než mít v týmu někoho se zkušenostmi, ale negativně naladěného nebo vyhořelého, tak se vyplatí přijmout nováčka v oboru: „V naší profesi je to hodně o osobnosti toho člověka, který musí být solidní, komunikativní a mít cit pro obchod,“ uvádí ideální vlastnosti makléře. A jak takového spolupracovníka získat? „Díky síti je značka vidět. Proto osvědčený způsob je na doporučení nebo přes PR články v médiích. Dle mých zkušeností je to efektivnější na rozdíl od inzerce,“ prozrazuje strategii náboru členů do týmu. „Další nespornou výhodou síťového podnikání je, že máte zajištěný marketing a propagaci ze strany centrály. Kdybych ale podnikal sám, inzerce by byla mnohem dražší,“ srovnává obě formy podnikání.

V každém oboru jsou silné a slabé měsíce. A když k tomu podnikáte sám, je to ještě složitější. V realitách jsou obvykle silné jarní a podzimní měsíce. Ale červenec a srpen a pak období kolem vánoc jsou slabší v tržbách. „Také na ně má vliv počasí, když napadne sníh, řada prodejců zruší prohlídku. Proto je dobré během silných měsíců vydělat na ty slabé, čímž si udržíte ziskovost po celý rok,“ doporučuje a dodává: „Určitě se vyplatí být zaangažovaný v provozu kanceláře. Nepřistupovat k ní jako investici, ale aktivně se na jejím chodu podílet. Také je důležité poslouchat rady centrály, hrát maximálně poctivě a transparentně. Díky tomu se síť úspěšně rozrůstá, má přes 20 poboček a zasahuje do všech krajů,“ popisuje své zkušenosti Aleš Janeček.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

1

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank