Benzina chce 15 nových stanic, rozjíždí franchising

Do každé z "franchisových" stanic bude Benzina investovat až 4 mil. Kč
Čtvrtek
06.03.2008
Domácí provozovatel čerpacích stanic, Benzina, chce letos získat minimálně 15 stanic vybudovaných na principech franchisingu. Chce se dohodnout s nejméně 15 soukromými vlastníky, jejichž stanice pak přemaluje a vybaví technologií, pohonnými hmotami a službami.
 

Cílem nové strategie Benziny je zvýšit odbyt vlastních pohonných hmot a obrat z maloobchodního prodeje. Benzina chce tímto krokem dosáhnout do konce příštího roku růstu tržního podílu z nynějších 14 na 20 procent.

Inspirace u PKN Orlen?

Podle některých odborníků může sázka Benziny na franchising souviset se změnou jejího majitele. Benzinu totiž společně s Unipetrolem získal polský PKN Orlen, který úspěšně buduje franchisový systém v Polsku. Na začátku loňského prosince navíc oznámil, že bude investovat do obnovy a výstavby nových stanic v Litvě a Lotyšsku, které budou fungovat na principu franchisingu, 200 milionů eur (asi 5 miliard Kč.

Franchising – nejen Benzina

Benzina se tak vydala na cestu, kterou například v sousedním Německu uplatňuje Aral. „V Česku jde víceméně o novinku, i když částečně na podobném systému funguje Shell nebo OMV,“ říká Martin Jonáš z firmy Profit systém, která se zabývá poradenstvím ve franchisingu. "Podle dosavadních výsledků mohu ale konstatovat, že koncept naplňuje naše očekávání do něj vložená," uvedl v tisku mluvčí Shellu Petr Šindler. Také rakouská OMV s více než 200 stanicemi má některé z nich založené na smluvní bázi. "Ale není to ani deset procent. Franšíza není trend, kterým bychom chtěli jít," uvedl marketingový ředitel OMV v Česku Viktor Kučera.

Projekt za miliony může být úspěšný

Investice do vybavení jedné stanice fungující na principu franchisy by se měla pohybovat od 1,5 do čtyř milionů korun. Celkové náklady na tento projekt však Benzina neuvedla. „I když tato investice nebude pro Benzinu malá, vyjde ji franchisový systém jednoznačně levněji než případné budování nových stanic, které je finančně i časově neporovnatelně náročnější,“ doplňuje Martin Jonáš ze společnosti Profit system. O licence Benziny by mohl být zájem. Česko má totiž na evropské poměry velmi vysoký podíl malých čerpacích stanic. Těm se v rostoucí konkurenci tenčí příjmy a zisky.