Starší pracovníci mohou uplatnit své zkušenosti v podnikání. Například si otevřít prodejnu se značkovým oblečením BRAND NEW PRODUCTS.
pondělí
30.05.2011
Uplatnění na trhu práce po padesátce je velmi obtížné. Řešením může být podnikání ve franchisingu.
 

Nezaměstnanost, jejíž míra se během posledních měsíců lehce snížila, je pro lidi stále obrovskou hrozbou. Zaměstnanci nad 46 let tvoří ohroženou skupinu těch, které firmy v případě nouze propustí jako první. Mají sice bohaté pracovní i životní zkušenosti, nadhled, jsou loajální a často jsou také nositeli firemního know-how, ale mívají také vyšší příjmy.

Jak se zachovat, když má uchazeč o zaměstnání mizivé vyhlídky na novou práci? Jistou, i když trochu těžkou cestou je začít podnikat. Dobře promyšlená samostatná živnost nebo podnikání může přinést zdroj financí i uspokojení až do konce pracovní kariéry.

Pro lidi, kteří nemají vlastní podnikatelský nápad a nejsou zastánci velkého risku, je velmi spolehlivou cestou franchisa (obchodní značka a know-how společnosti jsou poskytnuty podnikatelskému subjektu, který si zaplatí licenci). Na trhu jich je spousta v téměř každém oboru, v České republice najdete všechny dostupné na portálu www.FranchisingINFO.cz. Řada franchis nemá velké nároky na odbornost ani finance franchisantů, přesto jsou úspěšné. V poslední době začaly efektivně spolupracovat s úřady práce.

Jak? Více o tom ví ředitel krajského úřadu práce v Plzni Vladimír Čada: „Evidovaným uchazečům z řad nezaměstnaných, kteří by chtěli zahájit vlastní podnikatelskou činnost, může zajistit úřad práce vedle možnosti rozšíření jejich kvalifikace a získání praktických dovedností v rekvalifikačních kurzech také finanční prostředky pro zahájení této činnosti. Na podporu zahájení samostatně výdělečných osob se nově v letošním roce zavádí překlenovací příspěvek. Uvedený příspěvek se poskytuje na úhradu provozních nákladů, např. úhrady nájemného a služeb s ním spojené, nákladů na opravu a údržbu prostor, ve kterých se provozuje živnost.“

Spolupráci s úřady práce si pochvaluje například franchisový systém Fornetti. Podobně nenáročnou franchisou je outletový obchod se značkovou módou BRAND NEW PRODUCTS. K dostání jsou zde originální módní modely známých značek, jako jsou např. Tommy Hilfiger, Tom Taylor, Lee Cooper, Wrangler, Mustang, Mexx, Esprit, Gin Tonic, Selected, Adidas, Puma, Lotto, Fila a další. Do sortimentu patří nejen kvalitní oblečení, ale i kabelky, šperky, boty a doplňky. To vše si zákazníci pořídí za zlomek původní ceny. Obchod může mít od 20m2, důležité je místo v centru dění, na náměstí, v nákupním centru, všude, kde je vysoká koncentrace lidí. Firma existuje od roku 1987, v současné době provozuje 70 franchisových obchodů v Polsku, dva na Litvě, první tři obchody jsou v rukou českých franchisantů.

Bohaté zkušenosti s prodejem oděvů může využít franchisant této značky za poměrně nízkou cenu. Za franchisu se platí roční poplatek 15.000 Kč. Spolu se zařízením a prvním zbožím prodejna vyjde zhruba od 250.000 Kč, podle velikosti a místa provozu. Takovou částku je možné dát dohromady například z odstupného ze zaměstnání a příspěvku z úřadu práce. Manažer značky v ČR Robert Szewczyk říká: „Máme zájem spolupracovat s lidmi ve městech jako je Praha, Plzeň, České Budějovice, Ostrava, Olomouc, Pardubice, Ústí nad Labem, Hradec Králové, ale i v dalších. Hledáme schopné a pracovité lidi, kteří mají chuť prodávat nebo podnikat. Naše franchisa je nízkonákladová s rychlou návratností. Když k tomu přičteme zkušenosti zralého člověka, nemusíme mít obavy, že by obchod nevyšel. Máme velké zkušenosti a mechanizmy, jak eliminovat podnikatelská rizika.“

Dnes už není třeba sedět doma v pantoflích a čekat, jestli se úřadu práce podaří najít nějaké místo. Franchisa je vynikající pracovní příležitost, kterou navíc v současné době stát finančně podpoří prostřednictvím úřadů práce. Další informace o podpoře podnikání najdete na integrovaném portálu MPSV ČR www.portal.mpsv.cz. Informace o franchisovém konceptu BRAND NEW PRODUCTS na www.brand-outlet.cz.

Obavy z nezaměstnanosti se za poslední rok zvýšily a přiblížily se maximálním hodnotám z roku 2005. Vyjadřuje je přes 60 % obyvatel (bez důchodců).

Citované výsledky pocházejí z výzkumu STEM provedeného na reprezentativním souboru obyvatel České republiky starších 18 let, který se uskutečnil ve dnech 1. – 10. dubna 2010. Respondenti byli vybíráni metodou kvótního výběru. Na otázky odpovídal soubor 1196 respondentů. Informace v tomto textu vycházejí většinou z odpovědí podsouboru 857 osob bez důchodců.