Jako jeden organismus
Jak se management franchisové sítě liší od tradičního řízení podniku?
Pokud je partnerský systém založen na standardizovaných pravidlech a postupech, přístup k řízení je podobný jako v případě společnosti, která rozvíjí svou pobočkovou síť vlastními silami. Tento pohled se však dramaticky změní v momentě, kdy ve franchisové síti přestanou platit jednotná pravidla pro fungování jednotlivých poboček. Abych to lépe vysvětlil, uvedu příklad na celosvětové síti kaváren Starbucks. Síť se rozvíjela postupně, ale od roku 2004 rada stanovila cíl, který spočíval ve zdvojnásobení počtu provozovaných poboček v USA. Nové prostory tak byly otevřeny v lokalitách, které nesplňují současné požadavky na umístění kaváren, protože nejdůležitější entitu v tomto případě tvoří vhodná lokalita, kterých není zas až tolik. O čtyři roky později, kdy se začaly projevovat dopady finanční krize, byly tyto kavárny postupně zavírány.
Jak se vyvarovat takových chyb?
Při této otázce se mi automaticky vybaví anekdota, která se týká bývalého šéfa General Electric, Joe Waleskyho. Ten se jednou vydal pro radu k australskému guru v oblasti managementu Peteru Druckerovi. Drucker mu na jeho otázku odpověděl jinou otázkou: "Pokud by se General Electric stal vlastníkem všech kaváren Starbucks, které z nich by chtěl skutečně provozovat?" Tato otázka pomohla prezidentovi amerického kolosu dospět k závěru, že společnost, která provozuje více poboček, se musí chovat jako jeden organismus. Pokud některý z fragmentů přestane fungovat efektivně, celá konstrukce se rozpadne. To samé platí o to víc v podnikání ve franchisingu.
PŘEČTI ČLÁNKY
Marta Toulová je majitelkou jednoho z nejvíce rostoucích franšízových center Helen Doron English v Českých Budějovicích. Zeptali jsme se jí, jaký je její recept na úspěch.
Vzdělávací franšíza Logiscool chce proniknout dál do regionů. Může zde fungovat více jak 30 poboček.
Školy Maple Bear vznikají díky franšíze po celém světě a využívají dobré pověsti kanadského vzdělávacího modelu. V Česku míří do největších měst.
Williama, prince z Walesu, zaujal koncept Young Engineers. Líbí se mu jeho přístup, který v dětech vzbuzuje nadšení pro techniku. Zaujme i franšízanty v Česku?
„Vzdělávací workshopy jsou naším nejžádanějším produktem. Proto se na ně zaměřujeme v novém obchodním modelu pro franšízanty,“ říká Kamila Holody z Edukida.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Konopné potraviny, nápoje, CBD kapsle a kosmetika jsou stále žádanější. Za značku Cbweed nám příležitosti pro nové podnikatele přiblížil její franšízor Riccardo Ghibellini.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Je pro vás dětské oblečení téma, kterému se dovedete věnovat s nadšením? Právě takoví jsou franšízanti značky, která si na prodejnách umí vybudovat stálou klientelu.
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Populární na fóru
Angličtina hlasitě
Aby ne, dneska angličtinu potřebuje pomalu i prodavačka. Tak aby o ní nebyl zájem. Mě je 45 a taky jsem musel začít chodit na kurzy kvůli zaměstnání. Ale není to...
Matika snadno a rychle
Vidíte, Bedřichu, máte příležitost něco vytvořit :)
Matika snadno a rychle
Jo, není něco i pro dospělé? Někteří jedinci by lekce matiky potřebovali...
Matika snadno a rychle
Zajímavá franchisa. Je dobře, že se někdo konečně zajímá i o vzdělání matematické